News:

No significant change

Main Menu

Gripen i Polen

Started by Phlerp, November 21, 2002, 22:42:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

Ft: Jo jag jobbar i Flygvapnet. Jobbar med Telekrig och håller på att lära mig flyga 37E.

Lupson: Verkar lustigt att en kille på "HMI" vilket jag antar står för Human machine interaction har mycket åsikter om vad som är bra och dåligt på Gripen eller hur?

Iallafall, US Airforce skrotade sina EF-111 efter gulfkriget vilket förmodligen är ett av de mest puckade beslut de tagit då planet var kanonbra och funkade. Antagligen lika smart som när vi skrotade våra Stör-Lansen som hade en 10 års flygtid kvar.

Just nu, för ni som är nyfikna på telekrig, pågår försök hos Boeing att utveckla en EA-18. Dvs. en telekrigsversion av F/A-18 som ska ersätta Prowlern. De har roligt nog döpt den till Growler. Samtidigt som detta sker en uppgradering av EA-6B i Usa under namned ICAP III (Improved capability). Jag rekommenderar JED (Journal of electronic defense) om det är EN tidning man ska läsa för att lära sig mer om telekrig. Finns på nätet också. www.jedonline.com. I Sverige kör vårat eget race med 39D.

Det finns fina bilder på nätet på en EA-18 med 4st AN/ALQ-99 störkapslar. Ni kanske har sett den på bild någon gång. Ser ut som det sitter en liten propeller längst fram på den. Jag ser fram emot den dagen då det finns en simulator som hanterar störning och motmedel på ett bra sätt. Med tanke på att det knappt finns simulatorer för det på FOI så undrar jag hur det skulle gå till men ändå. Sedan brukar många vara lite hemlighetsfulla med hur deras störkapslar fungerar i detalj och hur räckvidden på radarn är.

griffin

Tjena MangePange :)
Välkommen!

Griffin
snappahead

Lupson

Magnus: Har inte sett att tråden varit uppdaterad tidigare..

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att personen som föreläste för oss har åsikter om vad som är bra eller dåligt med Gripen. Så vitt jag vet har jag inte återberättat något här på forumet som har att göra med Gripens förträfflighet förutom just chansen till Polenordern. Beväpningsalternativsynpunkterna jag framförde var helt mina egna funderingar och du har full rätt att klanka ner på dem med tanke på att jag är en enkel lekman som får basera mina antaganden på publik information.

HMI är annars korrekt tolkat, ja.

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Magnus

Nja, det var väl inte min avsikt att låta negativ. Jag menade bara att man stött på så himla många människor i sina dar som tror att de vet allt och att deras åsikt är typ den enda rätta och bästa. Inget alls mot dig Lupson. Tyckte du uttryckte dig på ett föträffligt sätt :)

Om det är något annat du undrar förresten så fråga på. :)

Obizzz

Det där gillar jag verkligen med Nosig att folk respekterar varandra och det blir inte mycket bråk till skillnad mot lite större forum med folk som bara är där för att jävlas med andra.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Jag läste på ett annat forum att Polen bestämmer sig imorgon måndag. Stämmer det, någon som vet?

Horizon

QuoteOriginally posted by Andreas

Hela cockpit skjuts väl iväg och besättningen landar sittandes i den med fallskärm?

Skojar du!? Är det någon som har bildbevis på detta?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Här har du lite kvällsläsning Horizon
http://f-111.net/ejection.htm
http://users.bestweb.net/~kcoyne/f111restore.htm

Har dock inte hittat någon video på en utskjutningssekvens men jag återkommer om jag hittar något.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO