News:

No significant change

Main Menu

Gripen i Polen

Started by Phlerp, November 21, 2002, 22:42:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

http://www.aviationnow.com/avnow/news/channel_military.jsp?view=story&id=news/mpole1111.xml

Vad menar Walters egentligen? "Developed as an air defense fighter, the Gripen's lack of a true multi-role capability also was exposed in the recent competitions". Tror han verkligen på den där smörjan?:-(

Lupson

#1
Phlerp: I kursen jag går nu (Komplexa IT-baserade system) så hade vi i fredags en kille från Saab hos oss som gästföreläsare. Han hade tidigare varit chef för Human Machine Interaction på användargränssnittet och nu hade han bytt till en annan tjänst, vad det nu var.

Det var hur som helst en givande föreläsning där han berättade en del intressanta saker om Gripen och dess system, exportsatsningar och utvecklingsprocessen. Bl a berättade han att Saab inte har några direkta förhoppningar att kunna ta hem Polenordern. Dom hade fått en offertförfrågan (eller vad det nu heter) som de hade besvarat, men han berättade vidare att det polska utvärderingsdokumentet där olika egenskaper betygsätts etc. var mer eller mindre skräddarsytt för att ge F-16 så hög poäng som möjligt. Han nämnde bl a att polackerna ansåg räckvidd och motorstyrka som väldigt viktiga, medan exempelvis informationssystemen inte ansågs viktiga. F-16 kommer plocka hem Polenordern, var så säkra.

En annan sak som fick mig att höja ögonbrynen var det han berättade om Amraam. Dels hade den haft lika hög utvecklingskostnad som Apolloprojektet, dels påstod han att styckpriset för de 100 svenska robotarna låg på 100 miljoner kr stycket. Jag har väl ingen anledning att betvivla vad han sade, men 100 mille låter lite väl häftigt. I så fall skulle väl en Air-Superiority beväpning på Gripen kosta mer än själva planet...

Jag frågade om hur det låg till med Gripens supercruisekapacitet och svaret löd att Gripen kan supercruisa när det är kallt ute...detta var inget önskemål i kravspecen utan en rolig liten bieffekt.

Nu blev det mycket snack men kontentan var att Polenordern lär vara körd oavsett vad den där artikeln säger. Jag kan iofs hålla med om att Gripen inte är världens bästa AG-plattform men att inte kalla Gripen för Multirole är ju som att kalla Peter Jöback tondöv (alternativt heterosexuell)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

griffin

Upprörande. Grrrr... *min nationella självkänsla skadad* :)
snappahead

Weas

Nordic Simulator Group
www.nosig.se


ft

Ryktena om Polen-affärens död är betydligt överdrivna, för att parafrasera ett känt citat. Offertförfarandet var utformat enligt amerikansk mall, men läs på www.gripen.com. Vad AG anbelangar har AG-beväpning varit nerprioriterat. Saab har en stor kapacitet att få igenom nya lastalternativ när det behövs. Supercruiseförmåga är en sån grej som jänkare gärna skriker vitt och brett om men de har ett annat sätt att marknadsföra sina kärror. Om (I know noooothing ;)) fpl 39 skulle göra det så skulle Saab inte gå ut med det... det är ganska så viktig information, om den skulle hamna i fel händer!

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Weas,
supercruise = >M1 utan EBK.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

#6
Får jag höra din uppriktiga mening om Walters, ft... Och skräd inte orden.

Lupson

#7
ft: Ang. Supercruise - men om supercruisekapabiliteten nu är så hemlig varför svarade då en högre chef på Saab utan vidare på min fråga? Föreläsningen var "offentligt" så att säga så det han uttalar sig om får väl anses som icke-hemlig information. Och att så nogrannt specificera "vid kall väderlek" låter ju som om han visste vad han snackar om. Eller så ljög han hela föreläsningssalen rakt upp i ansiktet istället för att säga att informationen är hemligstämplad.

Ang. Saab's förmåga att integrera nya vapensystem och allmäna modifieringar på mjukvara etc. så talade han mycket om de långa ledtiderna. Den snabbaste mjukvaruförändringen någonsin från beslut till färdig implementation hade varit att få höjdmätaren att visa i fot istället för / eller meter. Det hade tagit 2 månader. Normalt pratade vi 1-2 år för en större edition. T.ex.  styrsystemutgåvornas ledtid låg väl kring 2 år om jag inte minns fel. Sen sker ju arbetet fortlöpande - tror han sade att version 15 sitter i kärrorna just nu medan dom arbetar med v17 (han kallade det för ett annat ord än version) f.n.

Hur som helst kanske det är till viss nackdel för Gripen att såpass få AG-system är integrerade i dagsläget. Maverick, Mjölner och Robot-15 är vad jag kommer på, eventuellt raketkapslar också? Jag är ingen expert på F-16 med ser man till den arsenal av olika vapen som finns att välja på så ser man ju en viss fördel med F-16. Som lekman tillika Falcon 4 flygare saknar jag SEAD- och precisionsbombningförmåga på Gripen, även om dessa system lär vara aktuella inom en snar framtid.
Polackerna kanske tilltalas av att F-16 är ett färdigt, beprövat koncept, medan Gripen trots sin modernare design fortfarande är lite av en dark horse rent operativt.

Jaja, nog om detta.

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X