News:

No significant change

Main Menu

Prisbelönt Dokumentär på SVT

Started by Horizon, September 17, 2002, 21:48:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Det var nog han som fick käka bly när 80-åringen avlossade sin bössa efter en "älg" härom dagen... Eller var det kanske en studsare? ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Tror vi hade med några "släktingar" till den mannen igår kväll... :-OO  
;) ;) ;) :)

SledgeHammer

Amfibie, ja. Skjuten, nej. Eller, nja... nära var det...
Mvh  - Stefan -

Jotte

På vår slutövnings stridsskjutning satt en soldat vid en paus och siktade med en annan killes vapen mot en som stod på marken bredvid 20 bilen han satt uppe på taket på. Vapnet hade inget magasin i......  han siktade mot huvudet men bestämde sig för att ändå trycka av bredvid.... BAM!!! Har nog aldrig sett så många befäl komma så snabbt till en plats som då, satt själv 5-6 meter från det hela. Ingen blev skadad, men vådaskotssmannen fick dubbla eldvakter och dubbla poster resten av övning som straff.
Dessutom fick han som inte gjort patron ur någon form av straff men jag kan inte minnas vad.

Phlerp

Jag tillhörde egentligen Lapplandsjägarna, men spenderade en hel del av mina femton månader nere på S3 i Boden. Där finns ju, eller åtminstone fanns, ganska många förband och det verkade finnas ett visst mått av tävlan mellan förbanden. Tex kallades Lv7 för "sveriges enda manliga lottakår", och efter ett tag insåg man också varför. Bla hade de en incident i deras vakt. De var tydligen utrustade med den högst moderna  Kpist M/45 (ett av de vapen som jag tyvärr aldrig fick chans att pröva). För de som inte vet det så har m45:an inget rörligt slagstift, utan slutstycket är en enda massiv klump och slagstiftet är bara en liten upphöjning i detta. Jag antar att principen bygger på elastisiteten i patronhylsan eller nåt, för det räcker alltså att slutstycket slår till patronen med tillräcklig kraft för att den skall avfyras.

Hur som helst så hade en av killarna i vakten bestämt sig för att göra vapenvård i brist på annan aktivitet. Ganska konstigt egentligen med tanke på att vad jag har förstått så brukade de flesta som hade m45:an inskränka sin vapenvård till att spola vapnet med såpvatten ;). Att de dessutom borde ha gjort vapenvård innan de gick på verkar inte heller ha avskräckt honom. Han gjorde patron ur och pillade isär vapnet. När han bestämde sig för att sätta ihop allt igen valde han att sätta i magasinet innan han stoppade i slutstycket. Hållande vapnet riktat neråt stoppade han i slutstycket som åkte rakt ner och avfyrade en kula rakt ner i betonggolvet. Som tur var blev ingen blev träffad av den rickocheterande (stavas det så?) kulan, men killen med vapenvården fick visst en hel del betongsplitter i benen. Jag antar att han fick en del vedhuggning när han tillfrisknat också :p

SledgeHammer

Tändstiftet är en del av slutstycket, ja. Slutstycket rör sig framåt och plockar på  vägen med sig en åatron ut magasinet och för in patronen i patronläget. Problemet för patronen är att när den slåt i änden av patronläget så har slutstycket en liiiiten, men naggande god, bit kvar och begraver därmed tändstiftet i tändhatten. *PANG* Rekylen skickar tillbaka slutstycket som drar med den konverterade patronen som numera kallas tomhylsa och kastar ut den på vägen. Om avtryckaren fortfarande hålls inne när slutstycket har tvingats göra halt och börja sin resa framåt igen, pga rekylfjädern, så uppstår automateld. Om avtryckaren släppts så finns där ett hinder som avbryter rörelsen framåt. Dunka för all del inte kolven i backen, såååå bra är inte avtryckarspärren. Säkrar gör man genom att helt enkelt haka upp manöverhadtaget i en extra skåra som inte når så långt fram.
Jepp, man kan öka eldhastigheten på en k-pist...

=)
Mvh  - Stefan -

Phlerp

QuoteOriginally posted by SledgeHammer

Ja dubbla fjädrar så har man en uzi, men vad jag förstår är det inte att rekomendera eftersom det finns en viss risk för pipsprängning :). Vi hade ett befäl som brukade hävda att förutom pipa och slutstycke så kan man sätta ihop en m45:a av vad man hittar i ett normalutrustat kök. Ett riktigt MacGyver-vapen med andra ord ;)

griffin

QuoteOriginally posted by Phlerp

QuoteOriginally posted by SledgeHammer

Ja dubbla fjädrar så har man en uzi, men vad jag förstår är det inte att rekomendera eftersom det finns en viss risk för pipsprängning :). Vi hade ett befäl som brukade hävda att förutom pipa och slutstycke så kan man sätta ihop en m45:a av vad man hittar i ett normalutrustat kök. Ett riktigt MacGyver-vapen med andra ord ;)

Ja, vi hade en incident med... En kille var duktig som alla andra och gjorde patron ur och inspekterade kulloppet både med blick och finger precis som vi nött in. Och han provsköt det förmodat tomma vapnet och blev nog minst lika paff som vi andra när det sa "pang" istället för klick... Nästa gång, och resten av lumpen så glömde han aldrig att ta ur magasinet med skarpladdad ammo *innan* han gjorde patron ur... :D

Det var tur, eller nej, det var just det det inte var, att man övat in att göra patron ur med vapnet riktat mot skjutbanans tavlor... finns en tanke bakom mycket där. I lumpen allstå. Har jag hört ;)

Ja, Kpisten är en riktig liten pärla. Vi hade AK-5 men fick provskjuta Kpisten. Skoj! Fast av alla vapen vi fick prova (M16, AK-47 inklusive) så var AG-90 klart häftigast. 12.7 mm är *tungt*... Fast KSPn på låg eldhastighet lär väl inte lämna nån oberörd.... ojojjoj...

Är det inte just kpisten som är (ö)känd som amfibie/elitförbandsvapen då den, förutom att vara MacGyver vapen, funkar finfint under vatten med? Ganska coola egenskaper i jämförelse med M16 som klickar i blotta närvaron av sand...

Jens
snappahead