News:

No significant change

Main Menu

Gripen i Brasilien

Started by griffin, December 08, 2009, 15:02:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Phlerp

Det har mer eller mindre varit ett faktum ett tag. Tydligen tar man inga större beslut innom ett halvår från presidentvalet (om det är en tradition eller regel vet jag faktiskt inte). så när man inte lyckades ta ett beslut före sommaren så blev det de facto ett beslut för nästa president.

Horizon

Det kanske ska ses som något positivt efter som han Lola hellre såg Rafale framför Gripen?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Man kan ju alltid hoppas. Men det verkar ju gå rätt bra för Lula's kandidat, så då finns väl risken att hans preferenser förs vidare till nästa president.

När det gäller Indien så har det hänt lite som eventuellt kan vara bra för Gripen. Man har nu valt motor till det inhemska flygplanet Tejas. Valet stod mellan motorn som används i Eurofightern och den som används i F-18E/F och Gripen NG. Nu har man valt att köra på samma motor som Gripen NG. Officiellt hävdar man att det inte kommer att påverka valet av flygplan, men samtidigt har flygvapenchefen sagt att han vill reducera antalet flygplanstyper så mycket som möjligt och ha så mycket standardisering som möjligt i framtiden.

Subroc

gällande indien så hörde jag ryktas att de valt att köpa ett litet antal  pak fa, men att de även ska lägga en order på större antal "billigare" plan och där är gripen fortfarande med i matchen, dock är väl risken stor att den orden också går till ryssarna typ nån upphottad su27 modell

Phlerp

#28
Quote from: Subroc on October 09, 2010, 11:04:51
gällande indien så hörde jag ryktas att de valt att köpa ett litet antal  pak fa, men att de även ska lägga en order på större antal "billigare" plan och där är gripen fortfarande med i matchen, dock är väl risken stor att den orden också går till ryssarna typ nån upphottad su27 modell

Njae, riktigt så är det inte. Indiska HAL är faktiskt med på ett hörn i utvecklingen av PAK FA och man har sagt sig vara intresserade av så många som 250 plan. Dessa kommer dock att skilja sig från den ryska versionen något bla genom att vara tvåsitsiga. Den indiska versionen av PAK FA går under beteckningen FGFA. Vet inte om jag skulle betrakta 250 som ett litet antal.

De lite billigare planen som du hört om är troligtvis MMRCA. Upphandlingen som gäller initalt 126 flygplan men i förlängningen eventuellt så många som 260 har pågått en längre tid (som alltid när det gäller Indien). Det står mellan Eurofighter, Rafale, Gripen NG, F-16,F-18E/F och MiG-35 (som är en upphottad version av MiG-29). Man har nyligen genomfört tester på plats och IAF lämnade sin rapport till regeringen i somras. Förväntningen är nu att man kommer välja ut en vinnare och teckna kontrakt före sommaren nästa år. Återstår att se om den tidsramen är rimlig. Det är trots allt Indien vi talar om.  ;D

Det har florerat rykten fram och tillbaka om vilka som skulle vara favoriter men det enda som verkar vara klart är att det är en inofficiell sanning att MiG-35 ute ur leken även om de på papperet fortfarande är med. Flygvapenchefen uttalade sig nyligen om att man framöver kommer att ha fyra flyglplanstyper: FGFA, SU-33, vinnaren av MMRCA samt det inhemska Tejas.

Faktum är att Gripen har större chanser än man kan tro. Tex har man sagt att om ett tvåmotorigt och ett enmotorigt flygplan uppfyller kraven lika bra så kommer man köpa det enmotoriga.

Apropå Indiska upphandlingar... De är inne på sin fjärde upphandling i rad av haubitsar utan att ha lyckats köpa något. Alla upphandlingarna hittills har slutat med Bofors som vinnare. Men indiska politiker kan inte säga ja till en sådan affär. Inte efter mutskandalen på 80-talet. Därför har man gjort om upphandlingen och fått samma resultat. Det roliga är dessutom att den ena efter den andra av konkurrenterna blivit svartlistade för mutor tills det idag bara finns en tillverkare kvar i upphandlingen... nämligen Bofors, som numera verkar vara vit som ett lamm (vågar väl inget annat). Så nu klagar indierna istället på att upphandlingen inte kan vara laglig om man bara har en tillverkar med. ska bli verkligen intressant att se om de någonsin får några nya kanoner och vem som får tillverka dem.