News:

No significant change

Main Menu

Gripen i Brasilien

Started by griffin, December 08, 2009, 15:02:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Intressant artikel. Inte ny tekniks, utan den Brasilianska som de refererar till i texten.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article691211.ece
snappahead

Horizon

Vilken menar du? Word-dokumentet på engelska man kan ladda ner?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Ja, det är riktigt. Mycket skum lösning men jag fick iaf ingen virusvarning. Inga makron inblandade.
snappahead

Horizon

Ja jag tvekade också lite. NOD sa inget.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Det var kul läsning.

Ser att det hettar till rejält bland kommentarerna i det olika Gripen-artiklarna.

Phlerp

Vet inte om alla här har sett det men SAAB planerar nu en hangarfartygsbaserad version av Gripen (Sea Gripen). Man har redan erbjudit den till Indiska flottan och har väl även brasarna i åtanke. Egentligen är det inget nytt eftersom ideerna har funnits sedan slutet på 90-talet. Men nu är man altså med och tävlar om att sälja plan till indiska flottan.
Get a Grip

F16_Filur

Sea Gripen - låter riktigt bra det. Var kommer bilden från?

Är lite lat, men Gripen NG, har den större spännvidd än C/D-versionen?

Sen undrar jag varför inte F16 är med i spelet med brassarna? Visserligen ett mycket äldre plan, men är de mest avancerade block60+ versionerna verkligen sämre än Super Hornet?

Hittar lite här: http://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/
QuoteEADSââ,¬â,,¢ Eurofighter, Lockheed Martinââ,¬â,,¢s F-16BR Block 60+, and Sukhoiââ,¬â,,¢s SU-35 all failed to make the cut.

Phlerp

Om jag inte minns helt fel så var F-16 med förra gången som Brasilien var på gång att skaffa nya plan. Den tävlingen kallades FX och jag har hört lite olika bud på hur den slutade till Gripens alternativt Rafalens fördel. Hur som helst så blev det inget pga att man valde att lägga pengarna på de fattiga i landet. Denna gången kallar man tävlingen FX-2 och man har gjort en short list på tre plan och då kastade man ut Su-30 och F-16. Dels ger det ett något lättare urval om man har färre flygplan och dels har man valt att ta det ett steg längre och välja bland ännu modernare flygplan än förra gången. Tex är det Gripen NG istället för C/D som förra gången.

Som jag uppfattat det har man strukit F-16 dels för att den inte anses ligga i nivå med de tre plan man har kvar angående de mål man har med inköpet. En viktig faktor är ToT (transfer of technology) och där har ett såpass gammalt plan som F-16 inte lika mycket att ge brassarna även om det är en klart moderniserad version. Men vad som har varit mer avgörande för valet ska tydligen vara att man inte helt litar på amerikanerna när det gäller embargon och liknande. Detta visas inte minst av hur Boeings representant gång på gång tryckte på att man fått klartecken för Super Hornet vid en hearing angående ToT till Brasilien.

Såvitt det har sagts officiellt så har vingspannet på Gripen NG inte ökat från tidigare versioner. Vad man har man ökat är bränslemängden, främst genom att flytta på huvudstället. Stora ändringar är också ny radar, fler vapenstationer samt ny motor som tillsammans med bränslekapaciteten ger en klart längre räckvidd. Jag har för mig att man också ändrat hållfastheten på vingen vilket kan vara en effekt av hur man flyttat stället. Och detta ska ge möjligheten att bära dubbla radarmissiler tex på den yttre vingbalken (alltså INTE vingtippsbalken).

Bilden kommer från artiklar ute på nätet angående Sea Gripen. Det finns några fler som cirkulerar. Antar att det är SAAB som gjort dem men de finns inte på deras egen sida ännu.
Get a Grip