News:

No significant change

Main Menu

Gripen i Brasilien

Started by griffin, December 08, 2009, 15:02:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.


Phlerp

#9
Lite roliga nyheter angående Gripen i Brasilien. Enligt inofficiella uppgifter har FAB (Brasiliens flygvapen) rankat de tävlande flygplanen efter deras undersökningar. Gripen hamnade på första plats följt av Super Hornet och Fransmännens Rafale på sista plats. Tidigare har även industrin i Brasilien uttalat sig om att de föredrar Gripen framför de andra. Industrin är iofs inte med i urvalsprocessen och de fick mothugg av den franskvänlige försvarsministern som förklarade att de inte skulle blanda sig i valet av flygplan. Men det kan inte ha gått helt omärkt förbi ändå. Att Gripen dessutom är billigast att köpa in och äga av de tre flygplanen samt att det finns möjlighet till en hangarfartygsversion som klarar av att starta från deras nuvarande hangarfartyg (något som Super Hornet och Rafale enligt uppgift kan ha lite svårt med) gör att president Lula da Silva nog måste komma med ett sjuhelvetes bra politiskt argument om han ska kunna välja Fransmännens plan. Men betalar fransmännen bara tillräckligt under bordet så behöver de nog inte vara nervösa att Rafale inte skulle bli vald. :P

Skämt å sido så var det meningen att det skulle komma ett besked före jul, men detta sköts på framtiden och man lovade att beslutet skulle tas i början på detta året. Risk finns nu att det kommer dröja tills nästa år eftersom det är val i Brasilien i höst och president Lula da Silva lär inte vilja att det blir en valfråga. Speciellt om han planerar att välja ett flygplan som är dyrt och som inte är det industrin och flygvapnet vill ha.

Get a Grip

Phlerp

Såg att det smugit in sig ett litet fel i ett av de tidigare inläggen jag skrev. Vingspannet på Gripen NG har alltså INTE ökats. Felskrivningen är korrigerad nu.

Horizon

Jag nlir mer och mer pessimist i detta fall. Efter norrbaggarnas dissande av Gripen känns det som att brassarna i sann "nu jävlas vi ordentligt med dem"-anda också kommer att hitta på något dåligt argument för att t.ex. Rafale skulle vara ett bättre alternativ är Gripen. Detta trots att flygvapnet/industrin/folket/you name it, vill ha Gripen.

Jag hoppas jag får helt fel i detta.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

För den som inte slaviskt följer vad som händer med Gripen så kan man lätt ha missat att Thailand nu beslutat utrusta ytterligare en "division" med Gripen. Detta innebär ytterligare 6 plan så att Thailand kommer att ha bestält 12 st.

Get a Grip

granQ

http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

Jepp, såg det. Klart intressant utveckling. Får se exakt hur politiskt det här beslutet blir...
Sen kan jag tänka mig att tids nog kommer fransoserna att agera på det som är till gripens fördel...
snappahead

Horizon

#15
Nu ska vi inte ropa hej förrän... men jag hoppas verkligen att detta går vägen. Gripen behöver detta erkännande och det skulle vara en bra affär för både oss och Brassarna. Synd bara att politik och logik inte är samma sak, vi kan bara hoppas att trycket blir för stort för att någon där uppe i toppen ska kunna välja Rafale framför Gripen. Kom igen drottning Silvia, åk ner på PR-turné för böfvelen! :)

Edit: wow, jag lyckades merge'a qranq's nya topic med den vi hade sedan tidigare. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names