News:

No significant change

Main Menu

MC-kort, tips?

Started by griffin, August 12, 2009, 08:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Det roliga är att jag (tyvärr?) redan har cynismen och en hel del av "MC-tänket". Inte bara att min fru älskar MC och pratar mycket om det, hon jobbar med att bedöma folks körfåga (medicinskt, inte som förättare/lärare)... Vilket kanske inte är till fördel, för det kan i det närmaste verka avskräckande. Men samtidigt tror jag att jag kan bli en omdömesfull och ..."cynisk" MC-förare. Problemet är att inte bli för försiktig och harig.

Har ju dock vanligt kort sen över 15 år och det har funkat bra så jag är egentligen inte orolig alls. Men svårstartad.
När det gäller teorin, det var just det. Vill inte sitta och mata in nåt som är felaktigt, därav en försiktig undran om det finns nåt specifikt program som man bör undvika/använda.

Ut och åka är det väl mest som gäller - i alla fall så fort jag vant mig vid det grundläggande. Fick f.ö. skjuts till jobbet på MC'n så sent som i morse. Snart är den hojen igenom besiktningen och då har jag verkligen inga ursäkter kvar. :D

Scooter... humma, det var så det började för mig. Lånade en (fick den i knät av svärfar mer eller mindre) och körde till jobbet med. Tills jag efter en säsong insåg (hur jag nu missade det faktumet är lite oklart) att det var en lätt MC och inte en hottad EU-moppe. Dumt att köra då, så det la jag ned. Svårt att förklara det om man blev stannad eller ännu värre om det skulle hänt något. Dessutom, även om den var ganska snabb så drog den bra med soppa när man toppade. Bättre med motorcykel då, behöver ju inte vara en jättehoj...




snappahead

granQ

min "karriär" började, förutom sån där mini cross grej en gång på semestern där jag körde runt och vurpade mest hela tiden så i "modern tid" var det i thailand, hade fått jobb som lärare och behövde ta mig till jobbet.

Tog taxi ned i stan, rusningstrafik, hyrde en hoj, "klart skall vara manuel.. annat funkar inte", satte mig på hojen, och är ju samma princip att med lite fart är det lättare hålla balansen, så det var bara att gasa och köra på. (Uthyrningen skedde på trottaren i anslutning med en av de större vägarna), körde en bra bit till en park jag kände till, och sen började jag "garagevända" och lära mig, så att våga kasta mig ut steget är redan avklarat.

men seriöst, vad är det för budget för ta mc kort om man säger man kan ta all teori hemma, klart lite nöt-träning vore bra men har ju inte tillgång till hoj. nu snackar vi minium budget alltså.. mina pengar går ju framförallt till resor, alkohol och lite DD (damer/datorer), eller förlåt menade mat, hyra och studieböcker.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

Fan har de tagit bort garagevändningen för!? Den var ju det enda vettiga man gjorde när man tog kortet på 1800-talet.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

Quote from: Horizon on August 13, 2009, 13:48:27
Fan har de tagit bort garagevändningen för!? Den var ju det enda vettiga man gjorde när man tog kortet på 1800-talet.
Gick den fort? :)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Mupp

Quote from: Horizon on August 13, 2009, 13:48:27
Fan har de tagit bort garagevändningen för!? Den var ju det enda vettiga man gjorde när man tog kortet på 1800-talet.

Nä men usch för dig. Garagevändningen var påkommen på 1800-talet, och där kan den gott vara kvar. Jag tror jag gjort två stycken sen jag körde upp, båda gångerna för att testa om jag fortfarande kunde. Nu är jag säker på att jag inte skulle lyckas om jag provade, och lika glad för det är jag. Nya krypkörningsbanan är mycket bättre, och inte lika trist att öva på.

Horizon

Det var bättre förr!

Jag tycker du ska börja köra enduro istället, griffin. Köra mc på vanlig väg är för folk med en dödsönskan. Enduro är lerigt, manligt, lerigt... och manligt! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

Detdär med MC teori behöver inte vara så krångligt, det är samma som bil teorin, plus 5 frågor om typ däcksmönster, hur brett man får lasta på en hoj, eller liknande.
Jag hade bara ett program för bilteorin som jag knappt pluggade på, och det gick bra endå.

Sen kan det ju vara bra att träna lite på hanteringen av hojen. Eftersom du har bilkortet och trafikvana så lär ju inte trafikdelen vara så krånglig. Det är bara att köra som med bil fast 10ggr försiktigare (sen hur man kör när man väl har kortet är ju en annan sak).

Och när du väl har börjat övningsköra så måste det ju inte vara träning träning hela tiden, det är ju bara att sticka iväg och köra med frugan, den erfarenheten är bra för att du ska känna dig säker när du sitter på hojen. Kör gärna lite längre så att du får känna hur det är att köra när man blir lite trött och seg också, man ska inte utmana för mycket förstås, men det är bra att känna hur det är att köra även när man inte är helt på topp så att man kan anpassa körningen efter det.
...000... =)

F16_Filur

Quote from: Horizon on August 12, 2009, 18:13:07
Jag tycker du ska köpa dig en billig EU-moppe istället, griffin. Då kan du investera dina MC-kort-pengar på något annat roligt. :)

Precis. Som tex ett kraftfullt program för teknisk analys. :D