News:

No significant change

Main Menu

MC-kort, tips?

Started by griffin, August 12, 2009, 08:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

griffin

Hej!

Vet att flera kör hoj här. Jag råkar vara i den, vad jag misstänker, inte helt vanliga situationen att jag förfogar över minst två hojar, har en fru och svärfar som kör och gillar hojar men inte har nåt kort själv. Dessutom vet jag att jag nästan halverar restiden till jobbet från 1+ till 0:30+ enkel resa om jag åker tvåhjuligt.

Så incitamentet att ta MC-kort finns. Har dessutom fri tillgång till handledare i och med min fru. Värre är det med orken. Till skillnad från de flesta MC-åkare jag träffat ser jag inte tjusningen i det med samma geister som mången förare. De gånger jag åkt med (vet att det inte är samma sak som att köra själv men det ger en hint) har jag tyckt varit trevligt, absolut. Men eftersom jag inte har intresset för MC så saknas den där drivkraften att komma loss med kortet. Men jag vill ändå ta ett MC-kort, om inte för det här med resa till och från jobbet så för att slippa vara spätta åt min fru. ;)

En bra start är ju att ta teorin. Så då undrar jag lite smått om det finns någon med någorlunda färskt kort som har tips på program att plugga in det på. Har ingen lust att sitta med nåt som är inaktuellt eller inadekvat på något vis. Teorin tänker jag ta på egen hand, körningen får bli en kombination av några lektioner för att stämma av så jag lär mig rätt och nötning hemma för att få in det.

Andra tips tas också tacksamt emot, så klart. :)
snappahead

Mupp

Huj, det var ett något ovanligt problem. Det lär inte vara många normalt funtade människor som inte tycker det är skitkul att åka hoj, och du är ju normalt funtad och tycker om flygplan och sånt.

Tyvärr är det för länge sen jag tog teorin för att veta vad man ska använda. Jag tror man mest bara behöver läsa igenom boken lite, sen är det väl i stort sett bara mönsterdjupet som skiljer sig mot bilteorin. När jag tog hojkortet var det nya provet, och det är ju lite enklare.

Vad gäller åkandet så är det bara att ge sig ut en sväng, och köra själv då. Är det som nu, lite svalare, så är det satans skönt att åka om man hittar en trevlig och hyfsat tom väg. Annars också, förresten. Nä, du måste bara ha missuppfattat, det är alltid kul att åka hoj. Jag tar gärna en sväng om du vill ha lite omväxlande sällskap.

Däremot så är det ju även lite farligt, eftersom det ofta brukar finnas hornmärken på insidan av hjälmen när man tar av sig den... Krama varandra i trafiken!

Horizon

Jag tycker du ska köpa dig en billig EU-moppe istället, griffin. Då kan du investera dina MC-kort-pengar på något annat roligt. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

#3
Alltså, jag är inte emot åkandet, och antagligen kommer jag gilla det ju mer jag håller på. Men jag är tillräckligt ointresserad av MC för att det skall hindra mig att orka ta tag i det ordentligt. :) Det är väl där det kniper.

Jag har också varit inne på spåret med EU-moppe men det faller bort, dels för att en hel del av vägen till jobbet är 70-väg och tidsvinsten delvis är på grund av att man kan köra (minst) 70 där. Men också för att väl med kort kan jag och hustrun köra MC tillsammans vilket skulle vara trevligt. Kul att göra nåt annat ihop än att ta hand om hus och hem.

Så mest handlar det om att ta sig i kragen... och övervinna sig själv. Att hänga ut sig så här är väl ett steg i processen :D
snappahead

Horizon

:)

Då tycker jag att du ska ta kontakt med en trafikskola nära dig (med gott rykte) och boka tid för några grundläggande körlektioner. Då får du något att öva på tillsammans med frugan. När du känner att du kan grunderna och kan hantera hojen (garagevändning, bromsningar från 50-70-90, och bromsning med undanmanöver) går du vidare och tar några till lektioner med lärare så du får bra flyt i körning i stad och på landsväg. Trafikvanan har du från bilkörandet, det är själva handhavandet av hojen som inspektören kommer att kolla när det gäller dig. Lycka till. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Teorin är inte tung för en normalbegåvad... så det borde gå vägen för dig också... :D *springer fort och långt och gömmer mig* Läs böckerna, skaffa rätt på ett körkortsfrågeprogram, läs genom de bitar av böckerna du hade fel på igen, upprepa tills du inte har fel på något. Du kommer att inse att VV:s provförfattare fortfarande är idioter men inte på långa vägar lika stora eller ohämmade idioter som när vår åldersgrupp tog B-kortet i 18-årsåldern.

Nöt lite koppling, reglage och krypkörning i lugnt och ro på en parkering bara så du slipper öva in var bromsen sitter på dyr körskoletid, sedan några körlektioner innan dåliga vanor hunnit sätta sig. Därefter mängdträning i trafik och på en manöverplan och kanske en lektion eller två till för att finslipa. Sedan drar vi ut på utflykt! På tiden att vi ses! :tummeupp

Boka uppkörning redan nu så kanske du har en innan midsommar nästa år... :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

granQ

fan nu blev jag sugen på ta MC körkort.. av anledningen att verka inte så svårt. Svenskt trafikvett har jag redan, dvs kan regler, skyltar osv.

Körde hel del scooter (ok inte riktigt samma sak) i thailand (vänstertrafik, men något jobbigare trafiksituation.. tror dock inte den typen av körning uppskattas men fort går det även i rusningstrafik när alla bilar står stilla), och enklare parkera med hoj än bil.

Så kan ju inte vara så dyrt och sen gäller kortet på bra tag va? Har man ju möjligheten att fundera på hoj på ett annat sätt, typ köpa en billig skit på blocket om man råkar få möjligheten.

även om jag personligen tycker scooter är snyggare, en vespa kanske ? :)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Mupp

Jag är av den åsikten att man inte ska nöta körgård när man lär sig, om man redan nu har lite svårt med "ta-sig-för"-andan. Visst, du ska inte ut och åka på vägarna innan du nött bromsningar en dag eller två, och samtidigt som du åker och bromsar hinner du krypköra en stund mellan varje. Garagevändningen ska du dock ge fan i att sitta och hålla på med dagarna i ända i början, för det kommer bara göra det desto svårare att komma iväg.

För övrigt är ju garagevändningen väck nu också, och ersatt med lite mer verklighetsförankrad krypkörning. Undanmanöverbanan är roligare den med. Men jag har tillräckligt många bekanta som bara surnat på att sitta och krypköra runt koner, och tappat motivationen för hela grejen. Visst måste du kunna det, men jag tycker inte att du behöver kunna det först av allt. Det är minst lika viktigt att öva upp cynismen, och lära sig att förstå att alla bilister hatar en, och helst av allt vill ta livet av en med ett välplacerat filbyte utan att blinka tex. Den lär man sig bäst i trafiken (efter att man lärt sig bromsa ordentligt då).