News:

No significant change

Main Menu

MC-kort, tips?

Started by griffin, August 12, 2009, 08:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

Jag tog MC-kort under 1700-talet (eftersom jag inte minns någon garagevändning), jag tog det samtidigt som bilkortet 1980, då var det ungefär samma, man hade några tilläggsfrågor tillsammans med bilfrågorna, jag körde tre gånger på MC och sju med bil, övade konkörning när uppkörningsinspektören kom förbi: -Bra, då behöver vi inte göra den sedan under uppkörningen, tyckte han. Bra tänkte jag som efter otaliga vändor just börjat få till balans tillsammans med den fördröjda effekten av en CB125 med vacuum förgasare som behövde en sekund mellan pådrag och fartökning. (Den var galen den hojen, under uppkörningen vägrade den gå över 70, då dog den, mest troligt något fel på något av membranen, den var ju 2-cylindrig med två gasare!) Detta var några år efter den tid när man fick A automatiskt vid B-korts tagning, och även några år innan det att man måste köra med en tung MC för att få framföra en sådan.

Men om jag skulle skaffa en MC idag så skulle jag nog se till att få en ordentlig återinlärning av det hela, det är ju evigheter sedan man satt på något tvåhjuligt med motor!
-Brat