News:

No significant change

Main Menu

Mid-life upgrade

Started by ft, July 17, 2009, 19:26:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Mors,
min burk börjar vara lite trött för bland annat RoF. En identifierad flaskhals är grafikkortet, ett NVidia 8600GT med 256 Mb i.

Är ett Gainward GeForce 9800GT 1GB PhysX CUDA ett bra kort med mycket pang för pengarna, och som skulle ge ett lyft? 1 Gb låter trevligt eftersom jag vet att RoF slukar i sig ohemula mängder grafikminne och jag har en känsla av att även DCS:BS gör så. Jag är nöjd med NVidia och inte jättesugen på att byta familj helt.

Andra förslag? Vad är state of the art idag? Får gärna ligga däromkring i pris, men kan jag få mycket mer för lite mer pengar?

Nästa flaskhals är min 2.66 MHz E6750 Intel Core2 Duo. Dock var det fan så dyrt det blev direkt man vill stiga märkbart över det... så det får nog anstå ett tag. 2000 spänn för att gå från 2.66 till 3.16... njae.

Jag säger inget om 2Gb RAM utan uppgraderar den biten i tysthet, så slipper jag att bli utskrattad. :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ctrl

Synd att du missade komplets erbjudande på 260c216... du får så mycket mer med ett sådant kort. Jag skulle ändå rekommendera att spendera lite mer.
Control
87th Stray Dogs VFW

ft

Quote from: ctrl on July 17, 2009, 21:34:46
Synd att du missade komplets erbjudande på 260c216... du får så mycket mer med ett sådant kort. Jag skulle ändå rekommendera att spendera lite mer.

Är det ett sånt här?

Låtsas att jag inte har någon koll på grafikkort i dagsläget (för precis så är det ;)). Vad är bättre? Gör det mer? Skyfflar det bara pixlar snabbare? Dubbelt så snabbt? Tre gånger så snabbt? 15% snabbare?

Vad tog Komplett när de hade erbjudande på kortet?

Edit: Hittade ett GTX260 för under 1500. Bra skit?

Stercus accidit
---

KeyCat

För min egen del var uppgradering från ett 7950 GT 512 MB -> GTX 260 896 MB en av de bättre MLU jag gjort. 1500:- är IMO ett OK/bra pris om det är en 216 core.

Kompletts sommarerbjudande gällde det här....

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Slammer87th

Quote from: ft on July 17, 2009, 23:48:01Vad tog Komplett när de hade erbjudande på kortet?
1395:-

Quote from: ft on July 17, 2009, 23:48:01Hittade ett GTX260 för under 1500. Bra skit?
Ctrl som koll på det mesta säger att fabrikat spelar inte så stor roll,.däremot är det viktigt att det är core216 och det klarar inte jag att läsa ut på inno3d:s produktspec  ???

ft

Läste på lite och tyckte inte att core 216 gav mycket? 7153 i 3DMark med core 216 mot 6964 utan? Inte en magnitudskillnad och prisskillnaden finns ändå där.

Men nog är det surt att man missat den dealen... gah! Får kolla Mediamarkt.

Stercus accidit
---

ft

Nu har jag hittat det här.

Asus, samma som mitt moderkort vilket alltid känns lite tryggare, GF GTX 260 896 MB core 216, 1764 kronor + frakt. Vad säger ni kunniga? Någon orsak att inte slå till?

Stercus accidit
---

Lupson

ft: Egentligen inte, Nvidias 260 216 är ett bra kort vill jag minnas av alla de tester jag plöjt. Allroundpresterande.

Själv hade jag troligtvis lagt på några hundralappar och fått ett ATI/AMD HD4890 1GB istället för 2095:-, t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444795 eller tagit ett 4870 1GB som t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426193 (detta för 1450:-).

Men då är jag väl lite av en ATI fanboy också :-)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X