Filmer/bilder/info från tyska ArmA II (pre) releasen

Started by KeyCat, May 29, 2009, 14:35:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salsam

Mina tankar om ArmA2 - so far...             -=Nej, ni får inga screenshoots för jag vet inte hur man gör!=-

Måste börja med att säga att spelet just nu mer liknar en beta och det finns många buggar och saker som inte känns färdiga ännu. Kommer man bara förbi och inte ständigt irriterar sig på småsaker så är det ett mkt bra spel - tycker jag just nu iaf  
ArmA1 tycker inte jag blev riktigt bra tills ACE modden kom ut för något år sedan, men där är fortfarande saker/buggar som kan vara irriterande och pinsamma. Speciellt när man visar spelet för första gången för någon.
Skulle nog kunna säg att ArmA2 tar vid någonstans efter ACE patchen, där många av ACE sakerna nu finns med i grundversionen av spelet.
Slutsats - ArmA2 kan bara bli bättre

Har haft en del CTD men inte särskilt ofta och det har gått snabbt att komma tillbaka.
Laddningstider är inte långa - om det är någon som undrar!
Jag kör på Normal grafik inställningar, PPE low, ~1920x1600, med en VD på ca 2500m, får enstaka lagg i de största städerna annars ligger jag runt 30-35 fps.

Jag har spelat i mindre än en vecka, både singelplayer, lite Editor och ett gäng gånger online. Det betyder att det säkert finns massa saker jag inte förstår, testat eller klurat ut lösningar på. Så vissa saker jag skriver här i recensionen kanske bara är jag som inte förståt eller lärt mig ännu, så visst överseende krävs från er sida. Jag har inte heller hunnit testa alla delar, fordon eller inställningar av förklarliga skäl - kanske främst för min kunskap om att skapa missions osv. alltid har varit begränsade gällande script och editor inställningar.

AI - AIn i ArmA2 känns både bättre och sämre - eller åtminstone lika dum - som i ArmA1. De rör sig bättre, har lättare att hoppa in i fordon som står i bebyggelse eller skog, tar skydd, skjuter nedhållande eld mot misstänka Fi. positioner.
Tittar man t ex. ut runt hörnet på en byggnad och lobbar iväg en P-skott mot en stridsvagn så kommer han skjuta ksp mot stället för att se till att man inte sticker ut huvudet där igen för en chans till. Eller när snipar ett par skott från skogen och sen drar sig tillbaka medans de skjuter hej vilt mot platsen där skotten kom ifrån. Sedan kan man lungt lägga sig på ett nytt ställe och skjuta dem i flank medan de har fullt upp med att blyförgifta skogen längre bort.
En annan sak jag upptäckte när jag smög runt med min BTR-90 var att AI gunnern själv väljer ett lämpligt vapen att bekämpa upptäckta fiender. Du kan fortfarande tvinga honom att använda ett annat vapen men han skjuter inte automatiskt en PV-robot på en Inf. bara för du har det invalt.
Tyvärr händer det fortfarande att jag blir frustrerad över AIn. Jag kan se mål mitt framför vagnen men AI gunnern ser inget och det tar tid innan han hittar och skjuter mot målet - tid man kanske inte alltid har.
Jag körde ett singelplayer mission där en BRDM körde förbi mina AI kompisar, på öppen gata utan att skjuta (eller de sköt), för att jaga efter mig personligen. Det slutade med en katt och råtta lek runt en gammal träbyggnad - flera varv faktiskt - och utan att jag fick hjälp av mina AI AT som stod ca 30m därifrån.
En annan sak är när man blir skadad och ligger och väntar på sin AI medic som är på väg för att hjälpa dig. När han väl kommer fram, springer han förbi en och sätter sig 10 m bort, där sitter han och tittar tills livet sakta rinner bort från dig och du dör.

UI - Menyer och inställningar känns igen sedan tidigare, inte mycket nytt där.
Nytt i spelet är någon typ av snabbmeny för de vanligaste kommandon man ger AIn. Dock är de gamla AI UI dolt, de funkar fortfarande men du får inte upp de på skärmen förrens du trycker på dem. Detta stället till rätt mycket för mig i början innan jag testade på det gamla sättet "Ã,§-6-1 = stop".
Störigt tycker jag och näst intill omöjligt för en nybörjare att få rätt på kan jag tänka mig.
Störigt att man fortfarande inte kan ställa flyghöjden på hkp eller UAVer i Editorn.

Fordon - Det har kommit massor av nya och roliga fordon till spelet, många av dem bådar gott för kommande uppdrag. Allt från civila bilar, para militära fordon med Ksp eller tunga Lv pjäser på flaken. När jag säger massor så menar jag verkligen massor! Vissa är kanske mer användbara än andra - läs cyklar.
Många av flyg farkosterna finns nu med olika vapenalternativ vilka faktiskt känns genomtänkta. Finns t om. en del vrak som är spelbara som door gunners t ex.
Tyvärr är då fordons fysiken lika illa som tidigare. Man sladdar fortfarande rundor på vägar och åkrar som om det vore ishalka.
Helikoptarna känns mer svår flugna än tidigare vilket är kul. Man tappar ganska mycket fart i hårda kurvor och flygfarkosterna "sjunker igenom" mer vid dykning/upptagning vilket jag har saknat innan.
Tråkigt nog så stämmer inte HUD siktena och UI crosshairen vilket gör att HUDen mer känns ivägen än till hjälp.
Motmedel system på varken mark eller luftfarkosterna, inte ens en varnings ton. Plötsligt hoppar planet till och man undrar om det var en luftgrop, tills man kollar på hälsomätaren och inser att planet faktiskt är riktigt skadat och man brinner - upptäcks lättast i 3rd person view - tyvärr.

Inf - Inga stora nyheter här, ni har ju alla följt utvecklingen. Ja, man kan äntligen flytta sig under omladdning. Man kan nu hoppa över staket, dock gäller det att tajma detta rätt så man inte gör hela "hoppa-över-staket-grejen" 1 m innan staketet och sedan stå där som ett fån när man gör det igen. Vad händer då om man har oturen att få en ohälsosam dos bly när man krånglar sig över, blir man hängade över staketet? Ingen fara, i sann hollywood anda biter man ihop, hoppar över (utan att blinka) för att sedan falla samman av ansträngningarna och dö. Varför detta stör mig så omåttligt kan jag faktiskt inte svara på... känns bara så töntigt och snålt.
Kör man "Warfare" eller Superpowers som det nu heter, måste man köpa nya vapen varje gång man blivit dödad. Det kan ju diskuteras om det är realistiskt eller bara jobbigt, men fakta är att du som standard får en uppsättning som är 3 mag. 3 rök hgr och 1 hgr. Vilket jag inte tycker är en smart "basic setup" för en skytte soldat, speciellt när jag inte har fått röken att hjälpa dölja mig hittills. Störigt att behöva lägga 1-2 min varje gång man spawnar in på att ta bort rök och köpa mer mag för att klara den snabb strid.

Grafik -Det är snygg... men inte super snyggt. Ja - jag kan inte köra på högsta, sant. Men grafik mässigt tycker jag inte det är mycket att höja på ögonbrynen för, det är däremot alla detaljer på hus och byggnader som gör det snyggt. Nya husen, terrängen, fabrikerna gör att det verkligen känns som man befinner sig i ett öst-statsland och det blir stämningsfullt.
Som ni sett tidigare så blir saker blurrigt när man vänder sig snabbt osv. och det är ärligt talat något jag bara tänkte på de första gångerna jag spelade. Nu lägger man inte märke till det och det stör en inte, dock är det ju ingen nödvändig effekt heller kan jag tycka.
Spelet jobbar mycket mer med "Postprocessing effects" än tidigare och till skillnad från tidigare går det nu inte att stänga av, bara sänkas. Ja, det blir snygg när allt är mjukt och lite suddigt, men det tar massor med processorkraft märkte jag och det gjorde inte det lättare att hitta Fi i skogen, snarare tvärt om. Det har åkt ner på lägsta, mycket pga. min dator begränsning, jag satsar hellre på högre viewdistans än PPE.
Explosionerna är inte lika häpnadsväckande som ACE men röken är helt klart snygg. Speciellt när ett gäng vrak brinner i byn och blåsten tar röken något. Samma gäller rök och damm från skjutande stridsfordon eller rökstrimmorna från Mi-24 som gör raket dykanfall över ens huvud medan man stormar fram på marken mot fiendens ställningar - mycket effektfullt.

Övrigt -Måste det sägas att terrängen och landskapet känns mycket trevligare, realistiskt och genomtänkt. Det är svårt att sätta fingret på det men det är ohyggligt mycket bättre. Döda träd, stenar och grenar i skogen som ställer till det för vagnar och drar ner hastigheten rejält i skog. Svackor och sänkor som gör att det ofta, som inf, går att komma mycket nära stridsfordon även utanför bebyggelse eller skog. Diken och trädridåer längs vägar som gör att det på många ställen blir mycket kort upptäckts/strids avstånd, men också höjder och ängar/åkrar som gör att man kan skjuta lång och dominera terrängen med en strategiskt rätt placerad vagn eller pjäs.
Höjder och dalgångar som är väldigt inbjudande för helikopter flygning och lågflygande plan på väg undan Lv eld.
Där finns gott om gläntor och ängar i skogar som inbjuder till LZ för pickup/drops i kommande uppdrag.
Det finns gott om fabriker och sågverk runt omkring i byar och samhällen.
Man kan nu även gå in i flertalet hus, inte alltid så långt men oftast räcker det för att komma undan de värsta kulorna eller ett stridsfordon som jagar en. Hade en riktigt rolig episod under gårdagen där jag sprang omkring på massa pipelines och tak medan jag mer eller mindre var omringad av fienden och pansarskyttefordon. Till slut hittade jag ett litet uthus jag kunde gå in och stänga dörren till. Där satt jag gömd tills det värsta var över.

Spårljusen känns igen sedan tidigare, dock är det nytta att de inte "tänder" med det samma - dvs. att de inte börjar brinna direkt när de lämnar mynningen på vapnet, utan första efter kanske 100m - Oväntat realistiskt. Det gör att det framförallt blir svårare att strida med stridsfordon på nära håll.
En annan kul sak är att kulor och granater har en tendens att studsa upp vid skjutning med låg vinkel. Normalt är det bara spårljus satsen som slås bort vid träff, men här verkar det vara hela granaten som följer med, vilket gör att ibland smäller i träd och tak runt omkring målet.
Detta får mig osökt in på nästa roliga detalj. Det går nu att skjuta träd detonationer, d vs. sikta med HE granaten i träden ovanför truppen så smäller den där. Tanken är att istället skicka splitter ner i området, hellre än hoppas på en direkt träff. Om det sen fungerar i realiteten i spelet kommer jag att testa under kvällen. Funkar det så är jag riktigt imponerad och det gör ju att det stridstekniskt går att använda. Om inte? Tja, då är det nog mer ivägen för en. Som idag när jag sköt en Pv-robot från min BMP3a mot en T72 och roboten small i en liten buske innan målet. Ni får själv avgöra.

Civila finns med och under vissa uppdrag/moder överallt! Körde en Evolution server där man fick zick-zacka runt på vägarna för att undvika civil mötande trafik.
Kul när man tvingas identifiera mål innan man kan skjuta, vill ju inte bli ovän med byborna, då får man inte mycket intel av dem man pratar med.
Det finns ju flera fraktioner nu, inte bara Bluefor /Opfor/Civ nu. Varje sida har nu minst 1 fraktion.
Tex. Bluefor har CDF vilka är USA vänliga styrkor fast med rysk mtrl. OPFOR har motsv.
T om. civila finns som 2 folk grupper vilket gör att man kan få olika bra samarbete från dem beroende på vilka de håller på.

Editorn har förutom massa mer byggnader, skyltar och saker, med både hängda människor och massgravar nu vilket gör att i stort borde kunna återskapa vilket inbördeskrig som helt under senare tid.

Avslutningsvis skall jag säga att jag hoppas på en snar patch och en vettig sound mod, då ljudet är trist och fantasi löst, helt enligt OPF och ArmA1...


Sammanfattning: Inte som jäkla mycket nyheter, men jäkligt mycket nytt! Ger spelet 4/5 patroner med prognos mot 5/5 efter ett par patchar.
Alla som gillar ArmA1 kommer älska ArmA2 - men vänta tills det släpps ordentligt i Europa.




Ett par frågor jag inte lyckat reda ut ännu:
-Varför kan man skjuta ut sig från en UAV, när man aldrig en satt sig i den utan styr den från en UAV terminal?
-Varför finns där järnvägar, men inga tåg?
-Varför finns där sjöar & floder med broar, när vattnet ändå bara är ankeldjupt?
-Varför kan man som höna picka, när det ändå inte finns någon mat?
-Varför är det så svårt att döda en ko med en automatkarbin, när det går med 1 skott från ett jakt gevär?
-Vad finns bortom den gröna platta marken vid kartkanten, världens slut?

Mina Spec.
Intel2 Duo 3.16GHz
4 Gb Ram 800 MHz
NVIDIA 9800 GX2 1Gb
Vista

ctrl

Lysande rapport!

Jag lyckades faktiskt ha lite kul i några minuter med ArmaII under gårdagen innan det tog slut med ännu en CTD.

Det verkar konstigt nog som om ArmaII fungerar sämst med XP32 och ATI-kort med lite grafikminne... precis vad jag har :-/
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Mycket välskriven rapport Salsam! Tack för den!

Mina förväntningar har sänkts något. Men det är ju ändå ett självklart köp då det kommer att bjuda på många många timmar av nöje och lidande.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Subroc

flyghöjd på UAV/helikoptrar
this flyinheight 666 i initfältet på enheten alternativt i första waypointen

ang. röken kan det ju vara så att den bara är där "for show", bis har ju missat att göra den funktionabel i både ofp och arma1

inte många dagar kvar.... ;D

Salsam

Av någon anledning sitter jag nu på 2 st ArmA2 spel  ::) och det passade ju utmärkt när Saslam idag kom på besök i Halmstad.
Vi har nu för första gången i NOSIG historia LANat ArmA2  ;D och det fungerade helt problem fritt.
Vi körde de första 2 uppdragen i kampanjen i Coop utan några som helst tekniska problem. Kampanjen nu är betydligt lättare och roligare, det händer saker hela tiden och man får ofta flera olika val att genomföra uppdraget på beroende på händelseförloppet. Vi gick från att skulle laser belysa ett mål åt flyget, till att rädda våldtäkts & misshandels offer, eskortera en dockter, hitta bevis för krigsförbrytelser och själv smyga in och satchelcharga radiostationen. Alla dessa var val som kom upp och vi fick ta ställning till under spelets gång.
Tyvärr fungerade inte någon medic/revive saker i kampanjen utan uppdraget fick startas om när någon av oss dog.

Ni får fråga Saslam efter en kort review efter dagens spel  ;)

KeyCat

Tackar för reviewn Salsam!

Quote from: Subroc on June 07, 2009, 19:48:06
ang. röken kan det ju vara så att den bara är där "for show", bis har ju missat att göra den funktionabel i både ofp och arma1

Det har bekräftats från olika håll att rökgranaterna äntligen fungerar i "stock" ArmA II och blockerar AI'ns LOS. Hur pass effektiva de är vet jag inte ännu men de skall funka.

/KC

>> It's all about teamwork! <<

ctrl

Fipplat med med grafikinställningarna och nu verkar jag kunna köra hela missions utan CTD och konstiga texturfel :D

Körde precis lite helikopterträning, det är fortfarande ingen flygsim men det känns mjukare/bättre än Arma.
Control
87th Stray Dogs VFW