News:

No significant change

Main Menu

Köp av bärbar dator

Started by Horizon, June 27, 2008, 12:41:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HotShot

Hej

Här kommer mina små synpunkter på en ny bärbar.
1) Satsa på en Intel Core2Duo (T7300 chipset eller motsv)
2) Gå inte under 2 Gb ram
3) Kolla storleken på HDD
4) Kolla vilket grafikkort du önskar i den (Geforce alt Ati)
5) VIKTIGT: Undvik Vista Home Edition, gå istället på Home Premium annars kan du likväl välja XP.
6) Kolla vilka omdömmen andra har gett på resp dator på exempelvis Prisjakt och Pricerunner.
7) Kolla också så att du får med en egen installationsskiva samt att det inte är installerat en massa junk applikationer och DRM skydd som exempelvis Sony Vaio har...
8) Skaffa också en riktigt bra ryggsäck, med lås och låswire, för den bärbara datorn direkt och som passar dig och dina behov!

Gör gärna en sökning på http://www.prisjakt.nu/

Exempelvis:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v640#rparams=k=s19892567
/HotShot

Horizon

Tack för tipsen hotshot!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Är själv sugen på en bärbar som kommer att köra någon form av linuxdist.

Vad skiljer alla märken på marknaden åt? Vilka ska man passa sig för?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

bALoO

Perfekt! Linux for the win! Finns ju massor av trevliga distributioner som kommer funka hur bra som helst på den. Visserligen inte i linje med det Hotshot förordade men den borde ju absolut vara tillräcklig för de behov du nämnde.
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

ctrl

Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Quote from: bALoO on July 11, 2008, 21:21:54
Perfekt! Linux for the win! Finns ju massor av trevliga distributioner som kommer funka hur bra som helst på den. Visserligen inte i linje med det Hotshot förordade men den borde ju absolut vara tillräcklig för de behov du nämnde.

Ja du får väl utbilda mig i den där buntun eller vad den heter, eller så skickar jag in en slimmad verre av xp med allt inställt på prestanda. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Slammer87th

Ser riktigt trevligt ut Control, räknar du med att köra linux på gigabyten eller kan mini xp vara ett alternativ? Jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget av någon linuxdistribution så det känns definitvt som en tröskel!