News:

No significant change

Main Menu

Uppgraderingstankar

Started by Horizon, February 17, 2008, 15:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rivvern_

Någon som uppgraderat det senaste och till vad?

Sitter och funderar på vad jag ska uppdatera till och när.

Nuvarande system:

Moderkort: Asus Rampage Formula iX48 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Minne: OCZ Reaper HPC 4x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz 5-5-5-18
Grafikkort: Asus GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 384bit
Hårddiskar: WD Raptor 74GB(systemdisk) + WD 320GB(speldisk) + WD 500GB(övrigt tjaffs)

Vad jag funderar på:

Om det är värt att uppgradera till ett I7 system vilka fortfarande är dyra. Jag tycker dock att processorn hänger med riktigt bra och minneskapacitet finns.
Det sämsta med mitt system är grafikkortet och spelhårddisken. Byta till en SSD kanske?


Vid byte av grafikkort så funderar jag på ATI HD5970 - > http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5408644
Det är inte släppt än men med stöd för 3 skärmar och grym prestanda så verkar det lovande. Dock DYRT!

ctrl

Jag tycker att ditt system fortfarande i grunden duger. Det är grafikkortet som håller dig tillbaka.

Varför inte en midlife bestående av en Intel G2 80GB som systemdisk och ett ATI 5870, då får du treskärmsstöd och bra kraft utan att helt ruinera dig.
:D
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Mhm. Visste inte att det fanns andra kort med 3skärmsstöd. Bra tips!

Vad tror du om denna konfigurationen.

Intel G2 80GB Systemdisk
WD Raptor 10000 74GB Speldisk

Är det fördel att ha System på disk 1 och Spel/Program på disk 2 prestandamässigt?

Rivvern_

#139
Disken finns förresten inte att få tag på.

Och bör man skaffa ett ATI 5870 X2 ?

EDIT: Kollade fel. Det va ju 4870 X2... Jädra betäckningar.

ctrl

Det är 5970 som borde heta 5870x2 ;)
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Håller med ctrl, ingen idé att uppgradera ett sånt system än, utom till ovan nämnda mackapärer. Jag själv lurar ju på SSD sedan ett tag tillbaka, men det är inte främst för spelprestande utan "overall" prestanda. Grafikkort känns ju som nästa klockrena uppgradering. Se också till att snurra fart på CPU'n så mkt du kan utan hängningar och andra problem.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Win7 x64 installerat så man har nytta av sina 8gb ram. Jag kommer att beställa ett ATI kort när de anländer.

Horizon

Jag köper nog SSD före grafikkort. Från vad jag har hört så ska t.ex. Inteldiskarna vara grymt snabba jämfört med en gammal "skivhärk".
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names