News:

No significant change

Main Menu

Jag blir så trött...

Started by griffin, April 14, 2007, 20:57:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1045652,00.html

Vad som stör mig är flera saker:

1) Demokrati och frihet att utrycka sig och protestera är något jag står bakom. Men när man utsätter sig själv eller andra för fara och begår ganska allvarliga brott då blir jag ledsen i ögat.

2) Att de får sån publicitet gillar jag inte. Puckon som gör puckade saker skall inte marknadsföras på det viset.

3) Hela konceptet med läsarbilder äcklar mig. Inte nog med att blaskan ifråga driver tvivelaktig journalistik - de uppmuntrar vanligt folk att göra deras "dirty work" och tjänar pengar på det.

4) Som det *ser ut* är det en av demonstranterna som tagit bilden. Detta vet jag inte, men blotta tanken på att aftonbladet rapporterar om en grupp människor som begår grovt olaga intrång, framför deras budskap och publicerar deras egna bilder - och det under förevändningen att driva journalistik och dessutom vara en av sveriges mest lästa "tidningar" - gör mig smått illamående. Skulle det mot förmodan vara nån objektiv person som tagit bilden gör det inte saken mycket bättre...

5) Miljödebatten i all ära, men känns det inte som att flyget blivit allas utvalda hackkyckling? Det finns kanske fog för att ifrågasätta allas rättighet till att flyga härs och tvärs över jorden, den debatten vill jag inte ta just här - men det är lätt att en debatt blir väldigt onyanserad när man så energiskt fokuserar på en viss del av problematiken...

Nu skall jag gå och irritera mig över nåt annat. :-(

edit:

"ickevåldsaktionen". Vad fan är det för ord? Är det ett sätt att göra det hela mer ok? Är det nåt positivt då? Om vi dessutom skulle begränsa oss till att vara lagliga vad skulle det då kunna kallas? Hmmm, demonstration? Jag tror jag skall bilda en aktionsgrupp mot aktivister...
snappahead

Rivvern_

*kram* på dig Griffin..


Katten.. Piloter ska väl ha nåt att prata om oxå?

Magnus

Från Luftfartverkets hemsida.

Kan flyget komma att släppa ut mer växthusgaser än bilen i framtiden?
Det är knappast sannolikt. Idag svarar vägtrafiken för ca 80 procent av transportsektorns utsläpp av koldioxid och flyget för ca 6 procent. Det krävs en i det närmaste total övergång till ickefossila bränslen inom vägtrafiken, för att flygets utsläpp av koldioxid ska bli större än bilens.

Hur stor del av Sveriges utsläpp av koldioxid står flyget för?
Flyget står för 2-3 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid och för 6-7 procent av transportsektorns koldioxidutsläpp. Transportsektorn svarar i sin tur för en dryg tredjedel av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.

Det känns som problemet är inte bara där..

granQ

alltså en tidningen skall ju ge båda sidor rätten att prata, lämna sin version.. där i ser jag inge fel.

Fast håller med om det hela med demostrationen. Civil olydnad/icke våldskoncept är jätte bra verktyg för driva på men i fungerande demokratier är det helt onödigt.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

QuoteOriginally posted by Magnus
Det känns som problemet är inte bara där..

Exakt!

Quote
alltså en tidningen skall ju ge båda sidor rätten att prata, lämna sin version.. där i ser jag inge fel.

Precis, men gör man det här? Känns ganska ensidigt vilket är en del av min poäng. Nåja, det är en rapportering av en händelse fine, jag var lite grinig vid tillfället i fråga men ändå...
snappahead

granQ

jo det var du.. lite försvarande för dom gick på flyget som är så fint tror jag.
Öm tå syndromet =)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

#6
Fan, skrev ett långt fint svar bara för att upptäcka att jag skickat det som PM till granQistället för som post...

Men jag hittar det inte i Sent heller. granQ, om du får det, skickar du det till mig igen så kan jag posta det. Orkar inte skriva det igen...
snappahead

ctrl

För info så är Barkarby FK uppsagda från flygfältet. Under 2008 försvinner därmed med stor sannolikhet den sista hårda banan för allmänflyg/småflyg i Stockholm.

Det är rätt sjukt att privatpersoner och företag i Stockholm med behov av hangar och en betong/asfaltsbana nu har Eskilstuna/Kjula eller Västerås/Johannisberg/Hässlö som närmaste realistiska alternativ.

Jag ser det här som ett typiskt exempel på hur fel det kan bli med beslutanderätt på en alltför lokal nivå. De flesta kommuner i Stockholm vill ha småflygfält, bara inte just i sin kommun. Järfälla kommun tjänar naturligtvis stora pengar på att bygga bostäder på Barkaby men länet kan säkert visas förlora pengar på att lägga ner flygplatsen.
Control
87th Stray Dogs VFW