News:

No significant change

Main Menu

Jag blir så trött...

Started by griffin, April 14, 2007, 20:57:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Andreas

Griffin, det ligger kvar i undelivered messages.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

#9
Det där var ingen rolig läsning Ctrl.

Är Bromma flygplats för trafikerad av stora saker för att tillåta småflyg?



Sen finns det ju alltid helikoptrar...
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

#10
Andreas, tack! :D

I sitt oredigerade skick:

Quotejo det var du.. lite försvarande för dom gick på flyget som är så fint tror jag.
Öm tå syndromet =)

I allra högsta grad. :) Men skalar man bort irritationen och försvarsinställningen finns det ändå kvar saker att reflektera över:

Min största irritation gällde egentligen vad jag anser vara den ganska oseriösa journalistiken om det är så att man använder "nyhetsskaparnas" egna bilder i ett reportage och förmedlar dessa med deras budskap. Speciellt om det rör kriminella aktiviteter.

Tidningen blir ju på det viset snarare ett språkrör än en nyhetsspridare. Var går gränsen? Ja, här närmar vi oss nåt som man funderat och diskuterat mycket kring gissar jag.... :)

Sen, för att vara lite konstruktiv:Tycker det är på tiden miljön får uppmärksamhet. Men det blir lätt en ojämn debatt där vissa saker belyses fånigt mycket i jämförelse med andra minst lika viktiga aspekter.

I detta fall anser jag att flyget får agera syndabock i nån mening. Jag ifrågasätter det självklara i att just flyget är den miljöbov den sägs vara. Jag ifrågasätter dock inte att flyget har/bör ta ansvar och också ifrågasättas. Men det måste ställas i relation till andra saker bättre, vilket Magnus pekade lite på.
snappahead

ctrl

Bromma med sina restriktioner angående rörelser tar ut sådana priser att endast kommersiella + Bromma FK (som sitter med ett gammalt avtal) har råd att vara där. Även om pris och plats skulle vara ok, så skulle Bromma inte kunna hantera Barkarbys många flygplan.

Av planen på Barkarby är det ca 75 stycken som inte kan vara på en gräsbana. Gräs är inte heller nått riktigt alternativ då Stockholmsvintrarna brukar göra gräsbanor obrukbara för alla plan under flera månader.
Control
87th Stray Dogs VFW


Brat

När det gäller utsläppen så tycker jag att man skall se det på ett annat sätt, bränsleförbrukning per flygstol och mil. Jag har läst någonstans att det går åt ca 2L/mil och stol i ett normalt passagerarplan, det kan ju vara svårt att se hur det kan jämföras med en bil med 4 personer i som drar i runda tal 1L/mil, men då tänker man inte på tidsvisten, det är ju den som är orsaken till att flyget används i stället för bil, buss eller tåg. Tåg borde ju vara det transportsätt som ger minst utsläpp, och om tåget i framtiden kan göras lönsamt med så pass raka spår att det kan konkurrera med flyget om tidsvinsten då kanske situationen blir en annan. Flyget kommer ju definitivt få problem ju mindre och mer svårutvunnen soppan blir, priset på bränsle kommer att stiga tills dess efterfrågan sjunker, och när man får betala multum mer för en flygstol än en tågstol som dessutom inte ger en tidsvinst som känns motiverad då vete tusan om inte flyget blir en krisbransch. Alla kan inte köra på skogsbränsle, redan idag har priserna för pellets stigit och det är bara början, det kommer att bli slagsmål om vem som betalar mest, papperstillverkare, sågar, biobränsletillverkare och trädkramare.

Dieslar har ju dykt upp som flygmotorer men jag tvivlar på att dessa kan komma att köra på rapsbränsle då detta inte verkar tåla kyla utan att stelna. Återstår det bränsle som man nu påstår kan utvinnas ur svartluten (lut som använts i massabruk) som nu används som bränsle för att elda ångpannor, jag kan inte se annat än att de görs en tankevurpa någonstans i resonemanget när man kan utvinna energi ur svartluten som dels skall kunna driva dieslar samtidigt som samma energimängd värmer ångpannan idag, man kan ju som sagt inte uppfinna energi bara omvandla den. Och dagens sodapannor (de heter så ångpannorna i massabruken) behövs för att kunna driva ett pappers och massabruk både ekonomiskt och ekologiskt, all den ånga som vi senare använder för att torka papper och koka flis går genom en elektrisk turbin på mitt jobb, den alstrar dryga 30MW/h det är lika mycket som 15 stora vindkraftverk genererar när det blåser nog. Vi är till 70% självförsörjande på el nu, vilket känns bra för framtiden, gamla turbinen gav bara 30%.

Men frågan kvarstår dock, hur ska flyget drivas om oljan tar slut, kommer det att löna sig att hålla flyglinjer igång, det får framtiden utvisa.
Vart jag vill komma är att dessa stolliga demostranter behövs nog inte för att inrikesflyget skall minska, tyvärr.
-Brat

ctrl

#13
Du tänker rätt men dina siffror är helt fel... Om du kollar upp så kommer du att upptäcka att en normal inrikeskärra drar betydligt mindre per personmil än en bil med 4 pers.

Om vi tar ett praktiskt exempel ur min verklighet. Min bil jmf. en av klubbens gamla PA28or till mina kusiner i Göteborg. Bilsträckan är ca 50mil. Bilen drar 0.9.

Bil ger då T/R 90liter 95oktanig blyfri soppa.

Flyg blir dels ca 3mil tillfrån flygplatserna (Vi bor rätt nära på båda ställena)
Sen 1:50 x 2 i flygtid, sist drog kärran 28L/H

PA28 blir 2,7L 95oktan blyfri + 103L 100LL (flygbensin med massa bly i)

Motsvarande för en modern DA40 med dieselmotor blir ca 2,7L 95oktan + ca 60liter diesel (sommartid) eller JETA1 (vintertid)

Som synes så vinner även en modern general aviationkärra miljömässigt jmf. med en bil om vi snackar transport Stockholm - Göteborg av fyra personer med inte alltför stor mängd packning.

Tåget kan flyget inte vinna emot utsläppsmässigt även om tåg drar mer energi än vad många tror. En sak att tänka på är övrig miljöpåverkan, två flygplatser är några kilometer asfalt och buller över ett trots allt ganska begränsat område. Spår Stockholm Göteborg är en massa mark som tas i anspråk och en betydligt större bullermatta.

Jag är helt övertygad om att vi med gelhindrande tillsatser (vilket är vad som skiljer vanlig diesel från JET A1) kommer att kunna flyga på etanol i framtiden, alt lagrad el i bättre batterier eller kanske med små ofarliga fusions/fissionsreaktorer i varje plan eller...... spårar jag ur nu ;)

Sen ska vi inte glömma att om den markbundna fordonstrafiken och industrin går över till etanol i olika former så räcker oljan otroligt mycket länge.


Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Du är jävig ctrl. :D

Ska den markbundna fordonstrafiken och industrin gå över till etanol får vi hugga ner vår skog och odla upp hela Afrikas areal för att tillgodose folk med bränsle, hehe. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Tja, om alla i världen skulle ta det ekologiska konceptet till sig skulle världens resurser inte räcka till.

I debatten om just fordon tycker jag det ofta glöms bort några viktiga faktorer: den energi som går åt att producera bränsle och den energi som går åt att tillverka och sedermera skrota fordonet samt resurser som förbrukas i och med detta. Väger man in dessa faktorer blir bilden inte densamma vågar jag påstå.

Jag kan inte exakta siffror men det är väl så att biobilar har en förväntad livslängd som i runda slängar är hälften av en vanlig bil. Bara en sån sak allena känns inte alltför miljövänligt.

Min poäng är, som jag nämnde tidigare, att det är lätt att debatten blir ensidig och onyanserad. Vilka resurser / energi det går åt till tillverkningen av ett flygplan vågar jag inte ens tänka på :D
snappahead