News:

No significant change

Main Menu

C-17

Started by Phlerp, October 08, 2006, 14:38:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

Ingen har väl missat att det eventuellt blir inköp av två C-17 till flygvapnet.
http://www.n24.se/dynamiskt/verkstadsindustri/did_13796074.asp
Eftersom det är så tyst här just nu tänkte jag ställa några frågor, rakt ut i etern, utan att för den saken skull ta ställning angående dessa plan.

Kommer det verkligen bli köp? Amerikanerna verkar ju redan ha börjat bygga.

Bör vi verkligen köpa in dessa plan? Vi får ju inte vara med i NATOs transport pool, så om Nordic battle group ska ha någon vettig transportkapacitet så kanske detta är en nödvändighet. Men hur många dagis får man för ett C-17?

Finns det några vettiga alternativ? A400 är billigare, men också långsammare, har kortare räckvidd, mindre lastkapacitet men är framför allt inte ens i närheten av produktion. Kunde något ryskt vara ett alternativ?

Borde vi kanske köpa fler än bara två? Händer det något med ett av planen har vi ju i ett slag halverat kapaciteten. Känns lite riskabelt.

Var kommer de baseras om det blir köp? TP84:orna står väl på Såtenäs just nu, men klarar F7 att ta emot så stora plan?

ft

Angående att de börjat bygga så är de förmodligen i den sitsen att de väljer mellan att bygga utan order eller att lägga ner eller i det minsta stoppa linan. Att stoppa linan och dra igång igen är, för en flygindustri, vansinnigt dyrt. Ofta dyrare än att bygga ett par kärror utan täckning. Det finns exempel på tillverkare som under flera år producerat flygplan på linans minimumkapacitet för egna pengar och ställt upp på plattan osålda hellre än att stoppa linan - och tjänat på det! Det finns också exempel på tillverkare som stoppat linan och ångrat sig några år senare när det befunnits finnas efterfrågan på allt de kunde ha producerat under åren sedan stoppet...

Flygtransportläget runtom är sådant att vi förmodligen skulle kunna hyra ut transportkapacitet (wet lease av fpl + besättning) och därmed få flygtransportkapacitet som betalar sig själv. Det är inte så många som man kanske tror som har den förmågan att transportera i den farten och utan mellanlandningar.

Ryskt är nog inget alternativ. Det gäller inte bara att köpa utan också att vara säker på att kunna hålla i drift. Tillförlitligheten behöver inte vara ett problem med ryska kärror, men hur är det med reservdelsförsörjning? Teknisk assistans?

Låter någon annan kolla tekniska data som minimum runway required etc. Jag är slö idag. :)

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

Ser ut som om de flesta fälten i Sverige klarar denna, dock vet jag inget om belastningen per hjul, men att lasta 75 ton i stället för härkens ca 20 och klara sig med tre man (har inte hercules 4?) flyga långt mm, låter inte dumt.....om man har pengarna, men jag har som en aning att Boeing satte högre fart efter valresultatet!?
C17:
http://www.boeing.com/defense-space/military/c17/docs/C-17_overview.pdf

Nyaste herc:
http://www.lockheedmartin.com/wms/findPage.do?dsp=fec&ci=15046&rsbci=11165&fti=0&ti=0&sc=400

-Brat

Phlerp

#3
Det är väl inte bara en fråga om själva banorna. Hangarer spelar ju en rätt väsentlig roll för var man baserar dem. Men jag antar att sånt går att bygga ut. den tunga transporten har ju under en längre tid legat på F7 så jag antar att det är rätt troligt att den forsätter att ligga där.

Horizon

Stod det inte en C-17 på Såtenäs i somras när vi var där? Jag har en minnesbild av ett väldigt stort transportplan på F7 i alla fall.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

C-17, ett gäng gripar, den här markstyrkan som jag glömt namnet på... så varför inte kombinera det med vad vi ställde upp med i första gulfkriget.

Totalt får vi ett självförsörjande sjukhus med försvars och transportkapacitet. Både politiskt korrekt och internationellt efterfrågat. :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Brat

Hur många parkerade har jänkarna, och hur mycket ska de ha för att utföra lite taxiflyg, räcker 10 miljarder ett par svängar eller?
-Brat