News:

No significant change

Main Menu

C-17

Started by Phlerp, October 08, 2006, 14:38:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

granQ

nog kan det bli svart losa flygplanen, men kolla hur italien gjorde, ta ett par civila och dra.

Ar det krig sa behover man en krigsplattform.. 2 st c17 duger inte.. man behover hangarfartyg osv.. det kommer sverige aldrig ha.

"inte bli dumsnal".. fragan ar.. motiverar behovet 2 st c17.. att eventuellt kunna flyga ut en nordic battlegroup.. jag tycker inte det. Om inte pengarna spelar nagon roll kan man ju lika val kopa 8 st c17 och nagra c5.  

Som sagt, c17 ar ett battre flygplan men kanske inte basta losningen jamfort med a400..

basta flyget borde ju isafall bli kopa 2 st an124 med kontrakt pa reservdelar osv fram till 2025.. motsv.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Phlerp

I frågan om tsunamikatastrofen var det ju inte frågan om att flyga ner civila flygplan för att hämta hem de som klarat sig. Det sköttes mycket dåligt från den svenska sidan men hade inget att göra med om flygvapnet hade några C17, A400 eller ens Herkules för den delen. Men att flyga hem skadade i civila plan hade vi ingen utrustning för och de Herkulesplan vi har var inte lämpade för det eftersom de inte kunde ta sig dit ner utan ett flertal landningar, och dessutom är Herkules inte speciellt bekväm ens om man är frisk.

Men det är inte framför allt för enstaka katastrofer med svenskar inblandade som gör att flygvapnet vill köpa dessa plan. Inköp av C17 är inte heller tänkt i första hand för försvaret av sveriges territorium. Invasionsförsvaret avskaffades på 90-talet.

Transport för Nordic battlegroup är ett av skälen till att flygvapnet vill köpa C17 men absolut inte det enda. Jag förstår bara inte riktigt var det där med 8 st C17 och några C5 kom ifrån... Det är väl ingen som påstått att det skulle stå på inköpslistan. Och jag hävdade inte på något sätt att pengar inte spelar någon roll alls. Med att vara "dumsnål" menar jag att man bara för att spara en del pengar kna komma att köpa något som egentligen inte fyller det behov man har och därmed i slutändan hamnar man i en situation där man kanske kunde låtit bli att lägga ut pengarna alls. En aningen överdrivet, men jag hoppas min poäng går fram. Vi skulle säkert ha stor användning av A400 också (fortfarande under förutsättning att det någonsin blir klart). Men är det verkligen ett bättre köp än ett par C17, även om vi kan köpa fler för samma kostnad?

Att köpa ryskt har avfärdats av alla parter (förutom ryssarna själva antar jag) rätt tidigt. Det ska tydligen varken vara ett speciellt billigt eller, i fråga om tillgänglighet på reservdelar och reparationskompetens, säkert alternativ.

Faktum kvarstår att både flygvapnet och Svenska freds vill ha C17. Sossarna och vänstern ville också ha C17 när de satt vid makten men stoppades av miljöpartiet som ville undersöka möjligheterna att få ingå i NATOs transportpool (som det senare visade sig att vi inte får vara med i). Har ingen aning om vad de borgerliga partierna tycker. Men med tanke på att Boeing börjat bygga så kan man misstänka att de fått positiva indikationer.

Måste säga att jag fortfarande inte tagit ställning men jag lutar mer och mer mot att C17 inte alls är någon dum idé

granQ

som sagt.. tycker c17 ar troligen det basta planet, eftersom sverige vill ha egen transportformaga, men rent politiskt hade jag hellre kopt A400.. skall man blanda in politik i sana har fragor,tja. Lite barnsligt kanske, men hade det inte varit politik hade det funnits fler viggen plan i varlden och troligen betydligt fler gripen plan.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Andreas

Inget köp av tunga transportplan

Quote- Sverige ska kunna leva upp till de förväntningar FN och det internationella samfundet har på att vi kan bidra med trupp till internationella insatser, säger försvarsminister Mikael Odenberg.

Han ser två viktiga huvudfrågor i den del av budgetförslaget som rör Försvarsmakten.
- Det är dels att gå vidare och fullfölja den omställning som Försvarsmakten nu är inne i, dels att tillföra ytterligare medel för att säkerställa att vi kan öka vår internationella närvaro.

Det kan bli fråga om nya missioner, likväl som förstärkning och förlängning av de nu pågående, enligt försvarsministern.
- Det är också viktigt att vi kan agera händelsestyrt. Därför är det viktigt att uppbyggnaden av Nordic Battlegroup kan fullföljas.

Mikael Odenberg tror att satsningen på den internationella verksamheten också kan få positiva effekter för Försvarsmaktens engagemang på hemmaplan.
- Deltagandet i internationell, skarp verksamhet får en välgörande inverkan också på försvaret av vårt eget territorium. Vi har haft fred väldigt länge, och alla erfarenheter från nu pågående konflikter är viktiga också för arbetet här hemma.

Försvarsministern ger också i samband med budgetförslaget beskedet att Sverige inte kommer att införskaffa egna tunga transportplan för Försvarsmaktens internationella insatser.
- Vi räknar inte med något nationellt inköp. Vår linje är att lösa Försvarsmaktens strategiska transporter i samverkan med andra länder. I den frågan återkommer vi inom kort, säger Mikael Odenberg.

Strategiska transporter är en viktig fråga för Försvarsmakten. Med en ökad internationell närvaro är stora, tunga och långa transporter till insatsområden en nyckelfråga.
- Försvarsmakten är angelägen om att förmågan till strategiska transporter blir löst, på vilket sätt är mindre viktigt, kommenterar generallöjtnant Claes-Göran Fant, Försvarsmaktens utvecklings- och inriktningschef.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Något säger mig att det där inte var sista ordet i frågan, men man kan ju alltid hoppas att de skickar pengarna till skolan istället om de inte tänker köpa några flygplan. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

QuoteOriginally posted by Horizon

...man kan ju alltid hoppas att de skickar pengarna till skolan istället om de inte tänker köpa några flygplan. :)

Jag anar ett visst självintresse.  Någon som är sugen på löneförhöjning?:P
Antar att detta inte direkt är vad Boeing ville höra.

Brat

.....att Sverige inte kommer att införskaffa egna tunga transportplan för Försvarsmaktens internationella insatser.
- Vi räknar inte med något nationellt inköp. Vår linje är att lösa Försvarsmaktens strategiska transporter i samverkan med andra länder. .....

Sånt kan de slingra sig ur genom att något annat land köper ett par procent av planen, de vaktar noga sin tunga så att de inte har någon bakväg ur resonemangen!
-Brat

Horizon

Ja, något säger mig att vi inte sett slutet på denna diskussion än.

Edit: Nu sa jag ungefär samma sak som i mitt tidigare inlägg. Bäst att påpeka det själv så att inte någon viktigpetter hinner före och knäpper mig på näsan. *tittar åt Phlerps håll* :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names