News:

No significant change

Main Menu

Kriminalisering av Fildelning

Started by Rivvern_, August 02, 2006, 00:51:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Rivvern_

Hej på er! Jag har aldrig varit det minsta intresserad av politik. Men nu känner ju jag att jag börjar bli jävligt orolig över vart detta barkar. Som medlem i Piratpartiet får jag ett brev. Ett litet utdrag ifrån det.

"Det har dessvärre hänt en mörksvart sak också, som än mer visar varför vi behöver slåss för vår rätt. EU-direktivet som populärt kallas IPRED2, men egentligen har ett två kilometer långt byråkratnamn som ingen minns, har kommit till Lagrådet i svenska riksdagen. Det var Floodis på Free the Mind som först uppmärksammade det här.

Så vad innebär IPRED2, och varför ska man bry sig?

Det kriminaliserar patentintrång. Om du gör intrång på någon annans patent, så riskerar du fängelse. Eftersom det i stort sett inte går att uppfinna något idag utan att inkräkta på patent, så är det här Riktigt Dåliga Nyheter för alla uppfinnare och små innovatörer. (Tidigare var patentintrång bara en civiltvist, ungefär som skadestånd.)
Det höjer straffsatsen för upphovsrättsintrång - läs fildelning - till fyra års fängelse. Ja, du läste rätt: fyra år. Att ladda hem en film blir nu lika kriminellt som att sparka ihjäl någon på öppen gata (jag tänker på fallet med Marcus på Kungsgatan i Stockholm; där dömdes gärningsmännen till fyra års fängelse, maxstraffet för grov misshandel). Lobbyisterna hos upphovsrättsindustrin håller på att driva igenom att fildelning ska anses vara lika kriminellt, att låta bli att köpa deras distributionstjänster som inte behövs längre.
I och med att maxstraffet höjs till fyra år, så klassas fildelning som grov brottslighet, i klass med narkotikahandel. Det gör att precis hela arsenalen av avlyssnings- och buggningsåtgärder står till förfogande för att upptäcka att du laddade hem Disneys senaste barnfilm. Naturligtvis, igen, ivrigt påhejat av upphovsrättsindustrin."

Så ta och visa att vi inte gillar det som händer. Bli medlem i Piratpartiet. Det kostar 5kr. Och rösta på dem i valet.

Piratpartiets Hemsida

Mupp

Hej tillbaks!

Jag tänker nog inte gå med i piratpartiet, men jag tänker däremot rysa lite över jämförelsen med att fildelning är ungefär lika illa som att sparka ihjäl nån. Jag måste erkänna att nackhåren om inte reser sig, så åtminstone mumlar nåt surt om att inte få sova i fred. Förklara för mig, är fildelning, som väl ändå får tillskrivas äran till allt tal om att förstärka upphovsrätt, verkligen så farligt för samhället? Är det en fara jämförbar med en upptrappning av om inte antalet så kanske graden av våldsbrott? Eller är jag dum när jag tänker så?

Finns det nån här som otvetydigt är för att upphovsrättsövertramp ska bestraffas hårdare än det i praktiken bestraffas nu? I så fall skulle jag väldigt gärna vilja höra argumenten för detta, kanske i någon lite mer direkt och kamratlig ton (eller vafan man ska kalla det) som man kanske kan tänka på ett forum som detta. Inte den vanliga propagandan som Pontén med flera brukar ta till, för den förefaller mig lika fjärran som mycket av piratpartiets propaganda. Övertyga mig/oss!

Swede

Rättsväsendet i USA har vissa extremfall där människor fått flera hundra år.
Men Sverige är inte mycket bättre själv tycker JAG, en extrem åt andra hållet.

Visst blir man upprörd. En annan sak som jag blir lite upprörd utav är att här försöks det rekryteras till Piratpartiet.... håll sånt rekryterings skit borta härifrån tack. :-OO
Ser vi inte nog med reklam och skyltar över allt. :-/

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Swede

En annan sak som jag blir lite upprörd utav är att här försöks det rekryteras till Piratpartiet.... håll sånt rekryterings skit borta härifrån tack. :-OO
Ser vi inte nog med reklam och skyltar över allt. :-/

Då får jag be om ursäkt om du tog illa upp.

Swede

Du får min respekt.
Mycket diplomatiskt. :)

Horizon

Och jag förstår inte varför det ska gnällas över privatpersoners och företags försök att stoppa piratkopiering och fildelning av upphovsrättsskyddat material. Det har ju kostat dem (musikern, filmbolaget/whoever) tid och pengar att göra musiken/filmen/whatever, så varför ska det vara en rättighet att få sitta och tanka hem allt helt gratis? wtf? Känns klart som korvspad för mig. Kom gärna med argument _för_ piratkopiering och fildelning av upphovsrättsskyddat material. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mupp

Horizon, apselut, självklart, gör man saker som är bra så ska man ju inte sakna rättighet att ta betalt för det. Däremot är jag lite öppen för en annan tolkning i frågan, nämligen att det är lite civil olydnad mot en bransch (musik- och film-) som gått och skaffat sig lite för stort inflytande här i världen. Det låter löjligt ser jag nu när jag skriver det. Kortfattat så har jag en troligen något snedvriden moralisk uppfattning att jag nödvändigtvis inte behöver betala närmare 200 för en skiva när större delen av det inte går till upphovsmannen. Visst är det bra att folk kan tjäna mycketmycket pengar, men frågan är om jag inte hellre ser att folket som gör musiken i fråga då tjänar proportionellt mera. Nå, hur skulle då min lilla stöld gör att musikerna tjänar mera? Tja, branscherna inser behovet att förändras, musik är för dyr att köpa, priserna måste sänkas. Rimligtvis vill inte musikerna ha mindre, så sänker bolagen enbart musikernas marginaler så blir musikerna ledsna och byter till ett bolag som skor sig mindre på dom. (Naturligtvis inser jag det blåögda i resonemanget, men man kan ju hoppas.) I en ideal värld blir musik mindre dyr, samtidigt som folk som i min mening har väldigt lite med världens förbättring att göra (skivbolag) får mindre i kassorna.

För jag måste lägga in en till för mig väldigt stark moralisk aspekt i det här också. Skivbolagen, den lilla grå massan som är mest inflytelserik, gör inte världen bättre som jag ser det. Musiken blir sämre och sämre i takt med att jag blir äldre och äldre, samtidigt som (viss sarkasm, dock väldigt lätt) tjejer blir snyggare och smalare och mindre klädda och killar blir snyggare och grövre och mer beväpnade och tycker att poliser ska skjutas. Kort sagt, jag vill helst inte att dom ska ha mina pengar.

Då är det ju lite svårare att försvara sitt stjälande från filmbranschen, för en film tittar man ju så många gånger. Dock kommer jag utan vidare att fortsätta ladda ner filmer så länge alternativen inte finns. Köper jag en film, och det vill jag påskina att jag minsann skulle göra, så ska jag kunna göra lite som jag vill med den. Inte mer än jag kan idag med en dvd nödvändigtvis, men jag ska kunna titta på den var JAG vill, om det så är på skiva i dvd-spelaren på TV:n eller på datorn utan skiva. Sånt ska JAG bestämma, inte dom. Visst finns risken att jag kopierar den, men så länge jag enbart erbjuds alternativ där mina möjligheter är mer inskränkta än mina rättigheter så tänker jag välja alternativet där filmen garanterat är kopierad. Samma tekniska resonemang gäller för övrigt musiken. Apple music store, nej tack. allofmp3.com, ja tack.

Oj va långt det blev, hoppas nån nu säger emot och pekar på felaktigheter i argumentationen, jag brukar sällan vädra dessa resonemang.

PS. Tilläggas kanske skall att jag aldrig laddar ner musik via dc och andra, men att jag har full förståelse för dom som gör det i måttliga mängder. Film laddar jag ner så att jag ser dom som inte går att få tag på på annat sätt (Skyskrapan brinner) och dom som jag vet inte är värda att se på bio eller hyra eller köpa på dvd, men som tål att ses en gång "for the sake of completeness" (kommer inte på nån nu, var oerhört länge sen jag laddade ner nån nyare film). TV-serier laddar jag ner i storleksordning ett avsnitt i veckan eftersom jag inte har video och aldrig kommer ihåg när dom går, och nu har jag förresten inte ens TV längre. Det finns inget köp-alternativ som både a) uppfyller ovanstående tekniska krav (vad jag vet), och b) inte kräver att man väntar tills flera månader efter säsongen är slut. Det enda jag laddar ner i större mängder är dokumentärer om ditten och datten, allt som heter nåt med heli[kc]opt* och dylikt, samt filmer på ungdomar som ramlar och bilar som går sönder. Inte heller sånt finns det några reella alternativ till dc och dess gelikar. DS.

Edit, stav- och syftningsfel.

Rivvern_

Intressant Mupp.

Men jag tycker inte frågan i detta läge gäller om det är olagligt eller inte att tanka. Frågan är om staten, rättsväsendet och film- och musikbranchen ska ha rätt att ge en människa 4 års fängelse för fildelning eller upphovsrättsintrång? Är det rimligt? Ska Polisen få avlyssna en 15 årings dator och telefon bara för att denne "misstänks" för ett brott som kan ge fängelse?
ALLAS samtal, mail, internettrafik kommer då att sparas. Jag vill verkligen ha mitt privatliv för sig själv.

Annars kommer vi i Sverige snart ha kameror i våra hem oxå. Åt skogen med övervakarsamhället.