News:

No significant change

Main Menu

Kriminalisering av Fildelning

Started by Rivvern_, August 02, 2006, 00:51:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Rivvern_

Men piratpartiet driver ju bara 3 frågor! De kör inget annat race. Det är därför det är så bra! För de 3 frågorna är precis de som jag bryr mig om. Skulle nog inte brytt mig om att rösta överhuvudtaget om inte piratpartet ställde upp.

Dubble0zero

Jovisst, piratpartiet driver bara tre frågor, men vad händer om de kommer in i riksdagen som ett stödparti?
Jag har svårt att tro att de lägger ner alla diskussioner som inte behandlar de tre frågorna, de gör nog som alla andra skulle i den situationen, de säger sitt, även om det bara råkar vara vad de som personer tycker...

Men men, helt ärligt så är jag lite trött på svensk politik, och jag har inte ens försökt sätta mig in i den än...
Jag röstar nog på nått bara för att få bort sossarna (om inte annat för att de inte ska känna sig för säkra där de sitter)...
...000... =)

Phlerp

QuoteOriginally posted by RedRiver

Men piratpartiet driver ju bara 3 frågor! De kör inget annat race. Det är därför det är så bra! För de 3 frågorna är precis de som jag bryr mig om. Skulle nog inte brytt mig om att rösta överhuvudtaget om inte piratpartet ställde upp.

Det är inte en rättighet att rösta, det är en skyldighet. Personligen tycker jag det borde vara straffbart att inte rösta ;). Rösta på va f-n du vill, sossarna, moderaterna, Kalle Anka partiet eller vad sjutton som helst, bara du ser till att rösta. När man låter bli att rösta avsäger man sig inte bara sina egna demokratiska rättigheter utan riskerar även alla andras.

Rivvern_

Ok.. Klart alla ska rösta. Annars ser det ju ut som om Sveriges folk inte bryr sig om politik vilket självklart alla gör... (skämt)

Jo klart att alla ska rösta. Det tycker jag faktist. Men jag skulle dock röstat blankt.

Skulle iallafall inte rösta på något parti då alla bara svammlar i mina öron. De snackar ju bara om arbetslöshet och vård. Jag tror inte det spelar så stor roll vilket av de stora partierna som får makten.

Vilken aktivitet det blivit här nu då. När det skrivs så mycket här kanske jag ska passa på att döpa om tråden till Falcon 4.0 Allied Force.

granQ

här kommer mina två cent.

Ett, det är ffs val år. Låt folk (som tillhör nosig) få driva lite om sina partier. Funderade på om vi kunde ha en valdebatt där man fick lista tex 10 argument, sen möta dom andras osv.
kunde vara kul.

Men iallafall.

Först.

Musik har i alla tider varit en tjänst, något man betalat för att få höra, tex en spelman på stan, en anställd vid ett slott. På 1900 talet gjordes musik om från en tjänst till en produkt som massproducerades och såldes. Nu med internet är musik påväg till en tjänst igen. Vi laddar hem gratis, men lyssnar på konserter, köper annat.

Nu ligger film mig närmast om hjärtat, jag har gått på filmfestival, på bio i Sverige, köpt några dvd filmer lagligt och tankat ned ännu fler. Övriga i min familj (syrran och föräldrarna) har inte sett någon film på bio eller hyrt, inte köpt någon dvd. Men däremot tittat lite på TV.
Dom laddar inte heller hem någon film. Så förklara för mig att filmbolagen förlorar pengar på mig jämför med övriga.

nummer 2, har "produkterna" försvunnit, vi kan ganska lätt se hur snabbt olika låtar fått genomslag genom internet. Det har förändrats, men vi har knappast inte blivit av med massproducerad och stöpt i form musik. Tex britney spears, en tjej som tjänade tillräckligt bra för slippa oroa sig.

I sydkorea delar man ut filmpengar för att stödja torrnets tracker, dom sprider ju koreansk kultur till liten peng och globalt. I asien har man haft en annan syn på kopiering under längre tid.

Filmerna spelar in mer och mer pengar hur är det möjligt när dom "förlorar" så många miljarder?

Den största förändringen jag tror.

Låt säga att vi i genomsnitt lägger 200 kronor på media i månaden.

1960. Köp en skiva
1980. Köp en skiva eller en film.
2000. Köp en skiva, en film, ett datorspel, ett tvspel. (hur många timmar lägger vi inte på spel?)

Slutsummering, lagarna vi har nu är bra om dom inte "används" skarpt. Dom säger vad som är rätt och fel, ungefär som gå mot röd gubbe.Alla vet det är fel men inget som vi sätter poliser för att övervaka att det går rätt till.

Det är bara det att västvärldens musik/filmbolag mer än någon annan har svårt för en grej som alla företag måste se till ha i sina organisationer.
Ett stöd för förändring, för världen förändras konstant ovansett vad vi tycker om det.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Andreas

Väl talat Mupp. Som alltid.

Personligen har jag sedan jag började fildela på allvar, köpt fler och fler CD samt DVD. Det jag tycker om som jag laddat ned, köper nästan alltid.

Dock så råder det inflation att spotta ut ny musik, snabbt.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

F16_Filur

Vet inte om nån sagt detta tidigare, men reagerar inte alla på de totalt orimliga proportionerna när det kommer till fängelse och böter för fildelning? Jag tycker inte ens det är adekvat att tänka i banor om straff för sånt här. Det enda man gör i min mening är att då straffa någon för lite musklick och tangenttryckningar...

I och med digitala medias existens så är spelreglerna förändrade, det är ett helt annat koncept än fysiska saker. Det är alldeles för enkelt och opersonligt att komma åt, och ligger i själva naturen för internets informationsdelning. Ingen blir lidande av fildelning på ett sätt som ens är i närheten av en bestulen butiksägare. Det är fan ett större brott att palla äpplen eller felparkera än att fildela!

Sen kan man visst begå riktiga brott med datorer också som förtal, utpressning, kryptera ett företags hårddiskar etc, men där ser varje vettig människa en direkt förlängning till vad du kan göra med en skrivmaskin eller en hammare. De brotten blir jämförbara. Fildelning är inte jämförbart med någon annan kriminell aktivitet som fanns före it-eran.

edit: stavfel, upprepningar

Control87th

Jag tycker en relevant liknelse av fildelning, är någon som snyltar på exempelvis ett idrottsevenemang genom att istället för att betala inträde, ställer sig på en stege på utsidan av staketet och tittar in.

Liknelsen fungerar i princip fullt ut. Om en 10-åring utan pengar gör detta så bryr sig ingen, alla inser att ingen förlorar på det, 10-åringen hade inte haft råd att betala så det finns ingen potentiell intäktsförlust. 10-åringen tar heller ingen plats så han hindar inte "ägaren" att sälja biljetter. Visst kan vissa betalande irritera sig på att den lille gossen/tjejen får samma sak gratis som de betalat för...

Om en välklädd herre gjorde samma sak så skulle omgivningen reagera med förakt, kanske skulle arrangören eller andra tom. be liraren dra men ingen skulle väl komma på tanken att föreslå att fängelsestraff skulle föreskrivas för förfarandet eller att envar skulle få använda tvångsmedel för att utreda brottet, tex genom att handgripligen muddra personen efter en id-handling.

Bara mina 2 cents (eller just det, jag förlorade visst euro-omröstningen :( )
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW