News:

No significant change

Main Menu

Kriminalisering av Fildelning

Started by Rivvern_, August 02, 2006, 00:51:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Mupp

Tja, jag svarade mer på Horizons post än nåt annat. Vad gäller straffsatsen så tycker jag att den är lite i högsta laget jämfört med andra brott som åtminstone jag anser vara mer samhällsfarliga (grov misshandel har väl 4 år som maxstraff?). För övrigt sätter väl inte musik- och filmbranchen folk i fängelse heller om man ska vara petig, men nog är dom med och driver på den biten mer än nån annan helt klart. I övrigt tycker jag att det du pratar om är två skilda saker, dels strängare straff för upphovsrättsbrott, dels större övervakningsmöjligheter för myndigheter. För det sista kan man åberopa sin personliga integritet som motargument, men svårligen vad gäller det första.

Det första har jag redan sluddrat om, men vad gäller det sista så skulle jag efter ungefär 15 sekunders eftertanke vilja svara ett rungande njao på din fråga om huruvida en dator och en telefon och en dator ska kunna "avlyssnas". Om polis övertygar åklagare som i sin tur får tingsrättens (eller hur det nu funkar, upplys mig!) tillåtelse att bedriva avlyssning så låter det, om jag lyssnar på min naiva sida, rätt ok. Däremot tycker jag nog inte spontant att just fildelning borde falla in där, men det har mest med prioritering att göra, inget integritetssvammel. Självklart finns det risker att avlyssning missbrukas, men då tycker jag att det är bättre att försöka sanera bort sånt än att underkänna arbetssättet. Om det nu funkar då, jag har ingen klar uppfattning om det, svårt att bilda sig en sån bara genom att läsa tidningarna nån gång ibland.

Vad gäller den här lite löjliga frågan om huruvida ALL trafik ska sparas så tycker jag att det känns både lite svagt kränkande, onödigt och praktiskt ogenomförbart. Någon som vet bättre får väldigt gärna upplysa mig om fördelarna med denna metod, jag är väldigt dåligt påläst.

Rivvern_

Vet att du inte svarade till mig.. Men ändå.. Och sen är jag ingen poliker. (som tur är). Ocj jag är väldigt dåligt påläst.

Men jag har hört att ALLT ska loggas även om man är misstänkt eller inte. Vet inte vart jag läst det.

EDIT: HÄR står det lite.

Det står visst att information och webbsurfning ska INTE lagras. Tur det. Och jag håller med dig: Lycka till med att spara allt.  :D

Horizon

Mupp, din argumentation är inte dum, men enklaste sättet att få priserna att gå ner borde väl vara att sluta köpa produkterna/tjänsterna? Tror att många missar detta och skyller allt på de hemska skivbolagen (i musikfallet). Så mycket behöver vi väl inte de där sakerna att vi måste springa och köpa dem för dyra pengar? Eller? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mupp

Nä Horizon, inte behöver vi skiten! Personligen har jag gjort precis som du säger, jag köper nästan ingen musik längre, och när jag köper är det i princip bara säkra kort (läs: Maiden). Jag har tröttnat på att försöka sålla i inflödet av ganstah muthafockin rap och allt annat jävla förbannade skit som alla jävla idioter lyssnar på, jag fattar inte hur folk kan köpa sån jävla skit, fy fan vilket jävla svek mot mänskligheten! Nå, känslor åsido, och förresten skulle jag tro att dom som inte tycker att just den musiken är fett keff eller vafan dom nu säger, ungjävlarna, är mer benägna att ladda ned musik än vad jag är, så dom jobbar liksom åt mig lite grann. Så jag kanske är dum som har ett försvarstal när jag inte ens behöver försvara mig vad gäller just musik.

Har jag förresten blivit gammal? Är inte det lite tidigt isf? Har jag det hoppas jag att jag får käpp snart, så jag kan slå alla jävla uppkäftiga ungar så vi får nån ordning på det här jävla samhället! När fan kommer pensionen!?

Mupp

Förresten tror jag i min cyniska morgonstund att ditt, Horizon, sätt spelar mer i händerna på dom Onda Bolagen. Om deras försäljning minskar så har dom ju fildelningen att skylla på som primär fiende, trots att vi konsumenter bara har valt att protestera mot den ernorma mängd jävla skitmusik som görs, va i helvete, "nananananana du skulle dumpa mig", ja det är väl för fan klart att jag skulle göra när du gör sån skitmusik! Usch!

Rivvern_

"The power will fall to the companies of the Dark side"

Mupp där sa du nåt som va jävligt sant. Det finns ju ingen ny musik idag som går att lyssna på som uppfyller mitt krav på kvalitet. Bara Hiphop och kass pop. Jag tankar inte ens nån musik för det finns inget som jag vill lyssna på ändå. Jag har det jag behöver.

"Kom inte hit och snacka Punk med mig, Punkjävlar"

Oh sorry FT.. Ta inte illa upp...  ;)

Mupp

Nu när jag gjort morgontoalett och således är lite mindre arg kan jag ju lite sorgset säga att det ju finns bra musik ändå. Problemet är att hitta den. Radio förefaller mindre och mindre som ett alternativ, den statliga som för några år sen (som jag uppfattade det) hade större benägenhet att variera sig än dom kommersiella, har helt gett upp. Nu är det "ungdomskanal" för hela slanten, vilket innebär att dåliga program måste göras ännu sämre eller tas bort och ersättas av sådana som uppfyller kraven på meningslöshet och dumhet. I Stockholm och säkert andra städer (inte så mycket Gävle iaf) finns det ju kanaler som är lite mer genre-inriktade än nrj och sånt skräp, men jag har inte hittat min hjältekanal än. Att gå till en skivbutik är lite för svårt tycker jag, det tar tid att leta på nåt bra man inte hört talas om, och att spontant köpa nåt är för dyrt och svårt. Finns ju ett par såna cyberspejskanaler, men det är svårt att hitta nåt riktigt guldkorn där med, nån som har tips?

Kvar finns tragiskt nog bara nedladdning. På kort tid kan man få ner mycket musik, lyssna igenom när man har tid, sålla bort skräpet. Återstår då att gå och köpa det som inte var skräp, och så har jag gjort när jag laddat ner musik iaf. Även om det är både sällan och länge sen, så har åtminstone jag lagt ner mer pengar på musik iom att nedladdning blev en vardagsföreteelse än innan. Men jag har väl tappat sugen lite antar jag, så det är nog därför jag inte syns så bra i statistiken.

Dubble0zero

Lite OT, men här kan man få lite hjälp med att hitta ny musik i alla fall...

http://www.pandora.com/

http://www.last.fm/

De två sidorna funkar olika, pandora väljer låtar baserat på en analys av musiken (takter, toner o.s.v.), last FM kör helt på statistik, alla användare laddar ner ett litet plugin till sin mediaspelare, det sammlar in data om vilka artister som spelas. Sen kan man jämföra med andra som har samma musiksmak...
Personligen tycker jag att pandora är bättre, men det kanske är en smaksak...

För att gå tillbaka till diskussionen så kan jag säga såhär, det sista spelet jag köpte var BF2, det var ett misstag, jag var med er och spelade lite här, men i övrigt så har jag inte rört det, och jag tröttnade välldigt snabbt (nån vecka högst).
Ett spel som jag vet är bra (t.ex. OFP) köper jag gärna, jag har tänkt att köpa ArmA också, även om jag hittar det att tanka. Jag kommer däremot inte att gå runt i affärer och kolla efter spel som kan vara bra, alla nyare spel jag har testat har jag tröttnat på välldigt snabbt, och det är inte värt att köpa ett spel för två eller tre dagars (då menar jag inte konstant) spelande, då testar jag hellre en nerladdad version först.
Det är likadant med musik, om jag inte vet att jag gillar det så vill jag inte köpa det.
Med en student ekonomi så är det inte så bra att slänga ut pengar på skivor och annat som man inte lyssnar på, alltså är det en stor fördel att kunna ladda ner och testa först.

Edit:
Sen skulle jag alldrig rösta på piratpartiet, men det är bara för att jag inte tycker att partier som bara har en fråga som verkligen betyder nått för de inte borde vara med och styra, visst de ska ju få säga sitt, men jag vill inte att de får för mycket direkt inflytande på politiken, se bara vad miljöpartiet har lyckats med...
...000... =)