Volvo 760/Hur funkar en turbo.

Started by Rivvern_, May 18, 2006, 23:08:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

*spekulerar vidare*
Om turbon ska göra nån skillnad över huvud taget så måste den ju öka kompressionen, så det kan väl mycke väl vara som luppe skriver (jag är inte heller nån bilmekaniker)...

Lycka till med att hitta besiktningstid föresten... :)
...000... =)

Rivvern_

Låt oss sära på begräppen "spika" och "knacka". En gammal Volvo Amazon med felaktigt inställda eller slitna ventiler knackar. Spikning är när bränsleluftblandningen antänds innan tändstiften gör det.

Sorry för att jag är en besserwisser, kände bara för det :D  (nu kommer säkert nån besserwissra över min stavning. Hehe

iaf.

Toppen vet jag ju inget om än så länge. Men den ska vara standard. Och varför jag tror att det inte är turbon är för att den spikar vid lågt laddtryck. Vet inte riktigt vad mätarn går till i bilen. Men jag behöver inte ladda mycket för att den ska spika.

Dubble0zero

Det är klart man ska vara en besserwisser, annars blir alldrig saker utredda... ;)

Men faktum kvarstår, om den tänder innan tändstiftet så måste det vara komprissionen som gör det, det finns ju inget annat alternativ...
För att åtgärda det så kan du ju antingen öka cylindervolymen lite lagom med nya toppar eller liknande, eller köra på annat bränsle, det är det enda jag kan komma på i alla fall...

Däremot om den bara tänder vid fel tidpunkt så kan det ju vara tändningen som måste ställas...
Det är ju bara att hoppas på det, det är väl något enklare och billigare att fixa på det sättet...
...000... =)

Rivvern_

Snackade precis med killen som jag köpte bilen av.. Han tror den får för lite soppa på någon eller några cylindrar och att jag ska plocka bort och kolla spridarna. Tur att jag köpte Insprutningsengöring på Biltema för ca 30kr. :) Tändningen trodde han inte på för att den ställer ner sig automatiskt om den spikar..

Han tyckte oxå att jag skulle köpa en bränsletrycksregulator modell bättre än original.. Jaja får se hur det blir med den saken.

Hoppas det bara är lite skit i någon spridare..

ft

Orsaker till detonation (spikning)?

Kompressionen måste vara hög nog till att börja med. Vad som är hög nog kompression avgörs av ett antal andra faktorer. Några som jag kommer på på rak arm är:

För varma stift

För mager blandning

Lokala hotspots i brännkammaren, kan orsakas av ojämnheter i brännkammaren/på ventilerna (skador, koks eller andra beläggningar), kylning etc

Tändningen, men de flesta moderna bilar är som du konstaterade utrustade med förmågan att själva justera tändningen för att ge rätt detonationsmarginal.

Mvh,
 /Fredrik i Kalifornien

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

Hopppas inte det är " Lokala hotspots i brännkammaren, kan orsakas av ojämnheter i brännkammaren/på ventilerna (skador, koks eller andra beläggningar), kylning etc"



Tack för Info:n FT.. Du verkar påläst?

Control87th

#14
Först, jag kan bara de engelska uttrycken, "Pre ignition" och "Detonation" Vilken av de är det ni kallar spikning?


Här är länkar till MYCKET bra info... (Bäst att jag klargör att jag inte tillämpar dessa tekniker nu, jag hanterar de flygplan som finns tillgängliga via klubben så som mina instruktörer och flygplansägare sagt att jag skall... men nedanstående kommer att användas den dag jag bestämmer över en motor)

http://www.advancedpilot.com/

http://www.avweb.com/news/columns/182146-1.html (Kolla på artiklarna 63 och framåt.

Edit: avlagringar nämns ofta som det som initierar pre-ignition... detta skall tydligen vara extremt ovanligt, det vanligaste skall vara att tändstiftens isolering skadats. (kanske av detonation)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Control87th

"Hur funkar en turbo?"

-Förbannat bra!

Jag fick min nya bil idag, en Saab 93 med så pass många hästkrafter att mitt körkort lever farligt :D Interssant att första servicen är efter flera tusen mil... visst är det moderna motorer med vattenkylning och bra toleranser men jag hade förväntat mig en service bestående av åtminståne byte av olja och oljefilter inom 500mil. Någon som vet om motorerna  "körs in" i provbänk innan de monteras i bil?

--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW