Volvo 760/Hur funkar en turbo.

Started by Rivvern_, May 18, 2006, 23:08:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Clark

Nej.

Men däremot så vet jag att man inte ska lita på såna där s.k. "Long life service" som också Audi kör med. Dvs. 3000 mil mellan oljebytena. Det är absolut inte rekommenderat att följa det, utan byta efter 1000-1500 mil ändå. Motorerna slits jättehårt annars och lär inte hålla längre än 10000-15000 mil med sådana bytesintervall.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Horizon

Jag byter olja och filter var 1000:e mil ungefär. SAAB har ju haft problem med dålig oljekvalitet och oil sludge i sina motorer, men det har samtidigt kommit ut en del förbättringar för att råda bot på detta problem. Vet dock inte hur det är med helt nya bilar idag, men man skall aldrig säga aldrig.

Här finns lite mer info i ämnet: http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

haha, förlåt. off topic men jag måste bara kommentera din pingvin-avatar horizon. klockren! :D
snappahead

Obizzz

Ja så dyrt är ju inte ett oljebyte, jag skulle inte snåla på det på en ny bil...

min vän som kör wankel byter var 500:e mil men då går den ju mest bankörning också
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Tack Jens, tänkte du skulle gilla den. Åter till ämnet. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Gjorde ett test med Tändlampan idag..
Tändningen står... HELT ÅT SKOGEN! (om man inte har supervässat då)
40grader FÖD!  Den ska stå på ca 10grader. Och det finns inget sätt att justera fördelaren på. Jättejobbigt problem! Har dock hittat en tråd här på Turbo Performance Club som jag hoppas kan ge mig svar. Har mailat och PM:at killarna. Det var ju dock -04 men jag hoppas de minns det.

Kanske en lösning?

Dubble0zero

Men nått sätt måste man ju kunna ställa tändningen på...
Antingen rent mekaniskt eller via dator/chip...
Eller?
...000... =)

Brat

Hur är kamremmen monterad, om den kuggas fel så får du samma effekt, det vore nog på sin plats att kolla hur den sitter, även om du bara har oljepumpen på mellanaxeln så vore det ju bra om remmens markering stämmer där också, kanske de har tänkt att den spelar ju ingen roll och monterat med markeringarna på vev- och kamaxel rätt men remmen fel väg!? 740 och 760 har ju fördelaren i bakänden av kamaxeln. Nyare modeller har även givaren för tändlägena på svänghjulet, men om man då sätter det 8 bultade svänghjulet 45grader fel så borde ju det ge mer förtändning, så där kan ju inte felet ligga, dessutom brukar det finnas stift på axeln om jag inte minns helt fel, som bara tillåter montage i två lägen.
-Brat