Volvo 760/Hur funkar en turbo.

Started by Rivvern_, May 18, 2006, 23:08:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Eftersom det är lite inaktivt på forumet kan jag fråga och berätta om min bil.

Jag har köpt mig en Volvo 760 TIC -90. Det sitter ett aggregat från en 850 T5 i och den är chippad hos BSR. Fullutrustad (Multilink bakaxel, ebersprecher, airbag, taklucka och all tänkbar el som fanns på den tiden.)

Just nu står bilen hemma hos mor och far och väntar på att toppen ska lyftas i. Killen som hade bilen innan hade laddat på lite för mycket så toppackingen hade krypit ut i cyl 1 och 4 vattenkanaler och då fyllt dessa med vatten. Allt är förberett med nya packningar, pinbultar, fläktremmar, kamrem och kamremspännare, dyr olja.

Har ju aldrig haft en turbomotor innan... Så jag skulle vilja lära mig EXAKT hur de funkar.. Nån som en länk eller som kan förklara väldigt noga? Är ju inte helt bakom flötet men vill veta hur Turbo, wastegate, dump och allt vakum funkar.

Phlerp

#1
När man ändå är inne på det där med turbo... Har man någonsin använt superchargers i bilar och turbo i flygplan?

Har ju mest hört talas om superchargers i flygplan... är det så att de lämpar sig bättre i luften. Eller är det mer så att en supercharger lämpar sig bättre på starkare motorer eftersom kompressorn drivs direkt från motorn snarare än från avgaserna som i en turbo.

Ursäkta trådkapningen men det är ju liksom relaterat.

Obizzz

kompressor är väl ganska vanligt på bilar

om jag kommer ihåg kan jag nog leta rätt på lite vettiga turbolänkar åt dig imorrn men nu ska jag sova :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Dubble0zero

Både turbo och kompressor används i både flygplan och bilar...
Jag har en massa bra material ifrån våran flygmotorkurs, men det är dessvärre på papper, så det blir lite svårt att dela med sig av det...
...000... =)

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Rivvern_

Bilen är igång och verkar funka. Trycker inte ut något vatten i oljan. Lamelldiffen funkar finemang och det är inga problem att göra donuts med den. MEN! Den spikar väldigt lätt. Ska låna hem en tändinställningslampa och kolla tändningen. Vad kan det annars vara? Får den för lite soppa? För högt laddtryck är det ju inte då turbon knapp laddar nåt innan den spikar.

Sen måste bromsarna och avgassystem ses över/bytas.
Gjorde en stenhård inbromsning från 120km/h till 0. ABS högg in och när jag stannat gick det nästan inte rubba bilen för bromsoken kärvar..

Måtte man bara få tag i en besiktingstid! ;)

Horizon

QuoteOriginally posted by RedRiverMåtte man bara få tag i en besiktingstid! ;)

Lycka till, när jag kollade hos min lokala bilbesiktare frågade han: "Går 30 juli bra?". Jag bara skrattade åt honom (min bil får körförbud 1 juni). :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Knackning brukar väl ofta vara relaterat till för hög kompression? Har jag för mig att äldre turbomotorer hemskt gärna vill matas med 98-oktanig soppa.

Nu är jag verkligen ingen bilmekaniker, men även om kompressionsförhållandet är oförändrat från original-760 kanske den nya lite större turbon trycker i mer luft och således ger en något högre kompression = knackning? Vete sjutton. Är det nya topplocket original eller kan kompressionsförhållandet ha ökat?

(snillen spekulerar)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X