Volvo 760/Hur funkar en turbo.

Started by Rivvern_, May 18, 2006, 23:08:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Kamremmen sitter som den ska! (enligt mig). Vi har kollat den 10 gånger!
Remskivan på Nollan och kammen på nollan! Där stämmer det juh! har dock inte lyft av ventilkåpan än men ska göra det för säkerhets skull. Oljepumpen ska vara rätt men det är inte 100% och den ska inte heller utgöra någon skillnad för vevaxel/kamaxel.

Hallgivaren sitter på sprängkåpan och får signaler från svänghjulet. har oxå funderat på detta. Där kan felet ligga. Men jag tror inte Hallgivaren är skadad eller trasig för då borde inte bilen gå överhuvudtaget.



Rivvern_

Fy vad less jag är .. .Orkar inte skriva samma sak igen så här är en länk till TurboPerformanceClub

Suck

Brat

Jaja, hoppas du får hjälp där, orkar inte bli medlem eller skapa en inloggning där också, har ingen turbo. Om allt sitter rätt så ska den ju tända på rätt ställe vid rätt varvtal. Annars har du nåt fel som är trasigt!
-Brat

Rivvern_

Ok! Har förstört hela kvällen på bilskrället! Och... Detta har jag testat:

Kollat alla säkringar
Kollat de relä:n som sitter på fjäderbenet
Provat justera fördelaren
Tagit bort och kontrollerat fördelaren.
Flyttat kammen ett steg bakåt och ett steg framåt.
Plockat isär hela transmissionen och satt ihop allt från scratch, även ställt mellanaxeln rätt.
Bytt till originalchip. Visade inget fel i testuttaget.
Plockat bort och gjort rent hallgivaren.
Kollat över alla elektriska kontakter och kopplat i och ur dessa några gånger.

INGET.. Inget har haft någon inverkan på tändningen. Den står på ca 40Ã,°. Tycker därför att jag kan utesluta fel från vevaxeln till kammen. Därimot från kammen till fördelaren är jag inte säker på.

Hur funkar tändningen? Hur kan databoxen påverka tändningen? Det enda som jag kan tänka är tändspolen. Fördelaren snurrar så glatt utan inverkan från något annat än kamaxeln och tändspolen. Är det boxen som styr när tändspolen ska skicka ström?

Tändmodulen. Vad har tändmodulen för uppgift?

Hallgivaren. Går bilen med en defekt hallgivare? Ska hallgivaren ge information till boxen angående vevaxelns position?

Databoxen: Hur mycket kan boxen justera tändningen? Kan den exempelvis justera tändningen från 40Ã,° - 5Ã,° ?

Jag börjar bli väldigt desperat. Är tacksam för svar på frågorna och tar gärna emot tips på vad det kan vara.

MVH Danne Sad

Rivvern_

Tack för den hjälp jag fått! Volvon är fixad!!

Här kommer lösningen!!




SVÄNGHJULET!!!! Det var felmonterat för förre ägaren visste inte att det hade någon betydelse. Så hallgivaren skickade iväg signalerna som då var för tidiga.

Nu går hon som en klocka och sticker som ett skott.!

Brat

Okej, tänkte att 40 grader funkar ju inte när svänghjulet vrids 45 grader till nästa bult, men kanske tändningen försökte ställa ned sig så mycket den kunde p.g.a. knackningarna och klarade bara till 40 grader! Bra att det löste sig, så nu vill förre ägaren ha mer betalt eller.... ;)
-Brat

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

Är du ute efter en fullständig förklaring av ottomotorns funktion i allmänhet och tändningen på en Volvo turbo i synnerhet......;)
-Brat