News:

No significant change

Main Menu

IL-2 arkadspel

Started by Nemo, May 20, 2002, 19:53:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Nemo

*är ny - var snälla! :) *

Jag ombads dela med mig av mina synpunkter på IL-2.
Horisonten övertygade mig om detta. Skäll på honom, om någon. ;)

Kan börja med att informera er om att jag, jämfört med er, är helt ny till IL-2, men gammal CFS1/2-räv.

Hur som helst - jag testade IL-2 ett litet tag och blev inte imponerad! Ni får ursäkta mig om jag anmärker på något i spelet som är helt fel, jag är som sagt ny.

För det första fick jag ett stort arkadspels-intryck eftersom jag inte hade ungefär 0 kontroll över motorn.
Jag kunde starta/stänga av den och ändra gaspådrag. Jag såg senare att jag kunde ändra vinkeln på propellerbladen. Men tändning, chok, förgasarvärmare, luft-bränsleblandning, bränslepump, val av bränsletank, dumpning av bränsle... jag saknar sådant.

Dessutom finns inga kontroller för elsystemet, batteri, alternator, generator, avisning och värmeelement av alla dess slag. Det enda backupsystem jag hittade var manuell pumpning av ställen - individuellt t.om! Men sådana saker som extra vakuumpump och en alternativ konstanttrycksmätare... näpp.
Finns det kylklaffar för motor t.ex?

Vidare fanns det inte, vad jag kunde se, funktioner för att simulera fel (vilket kan vara skoj för att testa sig själv)


Detta är bara min kampanj för att försöka få några av er att börja med CFS. Microsoft eller inte, man kan faktiskt göra det till ett bra spel! ;)

Mr Jim

Det finns en knapp för kylklaffar. Jag uppskattar iofs satiren ;)

Är det nu vi ska räkna upp alla fel i CFS1/CFS2? Så du också får uppskatta satiren?

Sen vill jag bara säga att du borde titta närmare och ladda ner de senaste patcharna. Finns det några sådana till CFS2? Officiella patchar?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mr Jim

Vill jag spela ett underhållande/roligt flygspel spelar jag ett dynamix spel(Gärna nåt av aces over X). Där finns det immersion. Vill jag spela ett realistiskt ww2 spel så spelar jag IL-2 :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

RAY

Jah har CFS2 men saknar bra coop missions online där man kan bomba skiten ur landmål, eller så kan man ja göra lite vad man vill..  hehe

jag tycker båda liren är bra men IL-2 e så mycket bättre online när det gäller val av olika typer av missions

Nemo

AI i CFS är skräp. Allmänt känt.

Dessutom är multiplayer-delen efter i utvecklingen.


MEN!
I CFS kan man se olje- och cylindertemp! :)
Till exempel...

Vi väntar så klart på CFS3.

Jag räknar för resten inte upp fel i IL-2.
Bara dess brister.

Horizon

ctrl:>> Kom igen, nu jagar vi igång Nemo så att han börjar flyga F4 med oss! Han kallar jetmotorer för magi och skräp. Nog skall vi väl kunna omvända honom!?

Killen vill ju bara ha en massa mätare, knappar och spakar att fippla med och då passar ju inget så bra som good old Falcon4 ... :D

...och jag varnade honom faktiskt för Jimpan... Det var ju jag som tjatade på honom att han skulle lägga ett inlägg för att få igång de gamla IL-2 rävarna, men hittills tycker jag att de har varit alldeles för mesiga. Inte direkt några attacker som när _du_ klagade på realismen i IL-2... :p

Nemo:>> Fina bilder du skickade. Jag gillar den när du ligger och brinner på hangarfartygsdäcket... hehe... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Erik,
Man ska INTE slå "idioter", de har redan fått Guds straff... :D ;)

Skämt å sido så håller jag väl med egentligen om att IL-2's, vad ska vi kalla det, instrument modellering inte är så detaljerad som man skulle önska. Det finns däremot en hel hög system modellerade som tar skada i strid även om du "normalt" inte har detalj kontroll över dem.
IL-2 lyckas att simulare luftstrid och framförallt känslan av att vara där och flyga på ett sätt som CFS-serien (numero uno & duo) hittills totalt misslyckats med. Man kan flippra med mätare hur mkt man vill och flyga rakt fram etc men så fort man börjar kasta runt flygplanet lite i "luften" kommer svagheten fram; FM är tabellbaserad. Det duger för civila flygsim men näppeligen för stridsflygnings simulering.
Dessutom får man känslan av att flygplanen runt en flyter runt i sirap, inte flyger.
AI:n, eller brist där av ska vi inte gå in på... :) Jag gillade faktiskt den tecknade interface layouten i CFS 2 dock, något som fick många "hardcore" killar att se rött. Får mig att tänka på gamla favorit tidningen Pilot.

Ska bli intressant att se hur de lyckas med CFS 3, ser nyfiket fram mot RPG delen oxå, ett element som helt saknas just nu i IL-2. Få se om man kan leka lite Paddy Payne och Battler Britton i CFS 3. :D
Tacka vet jag Red Baron 2 /3d när det gäller den biten :)

Räkna dock inte med att IL-2 förblir som det är nu efter Add-on CD:n i höst.... mer än så kan jag inte säga ;)
*Jotte avslutar med en Maverix* :D

Nemo

*deja vú*

Är man en seriös användare av CFS2 ska man installera RealityX modulen, och flyga 1% plan.
På så sätt får man mer realism i spelet.
Eller... rättare sagt - på så sätt får man realism i spelet.

Kanske någon skulle kunna ge ett konkret exempel på vart i modelleringen CFS brister, och vad det har för effekter?

Vad är det för skillnad på civil och militär flygning?
Är luften annorlunda? Gravitationen högre? Fysikens lagar är annorlunda?
Pratet om sirap förstår jag inte.
CFS flyter på, så att säga, lika bra som IL-2 men har i mina ögon fler finesser och bättre realism

Att MS inte satsat på mer dynamiska uppdrag hör inte hit.
Är det inte multiplayer vi snackar? ;)