Skriv på vår protestlista

Started by Horizon, December 05, 2005, 00:27:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Läs och skriv gärna på protestlistan. Rör inte vår kampsport. Och Bosse Ringholm kan ta sig i brajjan och fixa till ekonomin i sin fotbollsklubb istället för att styra och bestämma över folk som inte ber om det. Tack för mig. :)

http://www.kampsportsfakta.se/default.asp?pe1=348&pe2=349
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Jag kan skriva på...men påståendet att kampsporter inte är lika farligt som professionell boxning ställer jag mig frågande till. UFC, K1 och sånt - det kan väl knappast vara hälsosammare att få en rundspark i huvudet än en smocka från en boxhandske?

Min åsikt är givetvis att även proffsboxning skall vara tillåtet.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Obizzz

boxning går ju liksom ut på att mata slag i huvudet, i de flesta kamporter är det väl ganska ovanligt att man ens får i en en huvudträff?

UFC är inte kampsport det är slagsmål :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Control87th

Redan skrivit på (Du e långsam Horizon ;) )

Passar på att göra reklam för Rallarsving, sista avsnittet för säsongen har gått, men alla avsnitt finns att tanka via piratebay :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Luppe:\> Läs gärna K-1 Scandinavias remissvar på hemsidan jag länkade till. De skjuter många av de felaktiga påståendena i lagförslaget i sank. Precis som Obizzz säger utför man i t.ex. K-1 bara cirka 20 procent av teknikerna mot huvudet, medan resten sprids över kropp och ben. Det kan i K-1 vara minst lika effektivt att ge sig på motståndarens ben som att försöka slå honom på hakan. Ibland till och med mer effektivt, beroende på vilken motståndare man möter.

http://www.kampsportsfakta.se/default.asp?pe1=236&pe2=340

Obizzz:\> Det är precis den där sortens kommentarer om UFC (Ultimate Fighting Championships) som vi försöker få bort. UFC är verkligen inte var det en gång var när det startade. UFC är idag en av de absolut säkraste kampsportstävlingar man kan delta i. Kontrollen av fighters är rigorös och ingen tillåts att tävla förrän matchläkare gjort en fullständig bedömning av de tävlande. Alla tävlande måste regelbundet gå på läkarundersökningar och göra skallröntgen för att man skall kunna se att de inte har några medfödda fel, eller har fått skador sedan senaste match. Matchläkarna har under pågående match rätt att gå in och bryta när de känner att en eller båda fighters inte längre är i form att fortsätta matchen.

Säkerheten är A och O inom både K-1, Vale Tudo, Pride FC och UFC. De tävlande är kontrakterade av organisationerna och de tas omhand på bästa möjliga sätt för att de inte skall ta onödig skada (vilket såklart betyder ett ekonomiskt avbräck för organisationen om man vill se det på det sättet). Som exempel kan jag ta svenske Jörgen Kruth som i våras inte fick fightas mot Remy Bonjasky (två gånger världsmästare i K-1) eftersom hade en något förhöjd vilopuls. Säkerheten är nummer 1!

Jag hoppas verkligen att folk runt om i landet inte går på sensationsjounalisternas och förbudsivrarnas påståenden om att de nya kampsporterna skulle vara så livsfarliga och aggressiva som de framstås vara. Att träna och tävla i kampsport är i mitt tycke en livsstil som främjar respekt för andra människor. Man ser aldrig två fighters vara ovänner efter en match och det förekommer ingen rasism eller främlingsfientlighet (jämför med t.ex. fotbollen nu i dagarna).

Barn och unga som tränar kampsport får bra självkännedom och en bra social grund att stå på under sin uppväxt. De lär sig att respektera tränare, kamrater och de regler som styr sporten. Att man dessutom tränar sin styrka, smidighet, spänst, snabbhet och sitt taktiska tänkande på en och samma gång är ytterligare argument till sportens favör.

Nu gäller inte detta alla kampsporter, men jag tycker ändå att det kan vara värt att veta bakgrunden. I detta ibland gammelkommunistiska och förbudsivrande samhälle vi då och då tvingas leva i, känns det viktigt att man låter folk bestämma själva vad de vill bli skyddade från och vad staten ska ge själva f-n att lägga sig i. Ta som exempel ridsporten. Där uppkommer mycket fler skador än inom kampsporten (framför allt sparkskador samt skallskador när någon trillar av en häst), men jag har inte hört någon vilja reglera och förbjuda den sporten för att skydda utövarna, som man påstås vilja göra med de tävlande i kampsporter som K-1 och Vale Tudo.

Läs gärna det som står på siten kampsportsfakta.se. Många intressanta personer uttalar sig om kampsporten och osanningar bemöts med fakta. Sen skriver ni på protestlistan för nästa gång kanske det är något ni brinner för som Bosse och kompani vill förbjuda (för att skydda er).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

QuoteOriginally posted by Control87th


            Redan skrivit på (Du e långsam Horizon ;) )

Passar på att göra reklam för Rallarsving, sista avsnittet för säsongen har gått, men alla avsnitt finns att tanka via piratebay :D

Kanon, ctrl! Vad vore livet utan Kyokushin? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Äh, iwama-ryu aikido =)

(jag har också tränat för Brian, han brukade komma till Karlstad förr i tiden, hur det är nu vet jag inte)
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Är det inte bättre att köpa en pitbullterrier än att hålla på med sån där pyamasbrottning? :p