Skriv på vår protestlista

Started by Horizon, December 05, 2005, 00:27:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Obizzz

QuoteOriginally posted by Horizon

Obizzz:\> Det är precis den där sortens kommentarer om UFC (Ultimate Fighting Championships) som vi försöker få bort. UFC är verkligen inte var det en gång var när det startade. UFC är idag en av de absolut säkraste kampsportstävlingar man kan delta i. Kontrollen av fighters är rigorös och ingen tillåts att tävla förrän matchläkare gjort en fullständig bedömning av de tävlande. Alla tävlande måste regelbundet gå på läkarundersökningar och göra skallröntgen för att man skall kunna se att de inte har några medfödda fel, eller har fått skador sedan senaste match. Matchläkarna har under pågående match rätt att gå in och bryta när de känner att en eller båda fighters inte längre är i form att fortsätta matchen.


Ok det visste jag faktiskt inte jag har bara sett massa skräckexempel i videoklipp :)

Om det nu är som du säger så håller jag med.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Andreas

#10
@Horiz: väldigt intressanta saker du skrev där. måste föra det vidare i en eventuell diskussion.


Det som _kan_ ses som negativt är att man medvetet går in för att sänka en motståndare.
Iofs gör boxningen det med, men jag tänkte på parallellen till t.ex. ridsporten.

Edit: protestlistan är påskriven.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

F16_Filur

QuoteAtt träna och tävla i kampsport är i mitt tycke en livsstil som främjar respekt för andra människor. Man ser aldrig två fighters vara ovänner efter en match och det förekommer ingen rasism eller främlingsfientlighet

Det där tror jag också på. Förklara varför det är så den som kan. :)

Horizon

Andreas:\> Ridsportsjämförelsen var bara för att visa på hur snett det blir när de går in för att reglera något "för att skydda utövaren". Självklart förstår jag att det finns folk som inte tar till sig och/eller gillar en sport där man delvis premieras för att slå eller sparka en motståndare i huvudet, men är det inte upp till utövaren att bedöma om han/hon vill träna/tävla inom en sådan sport? Vad man kan göra är självklart att se till att det finns regler som tydligt visar när en en deltagare inte bör fortsätta (tex blir tre nedslagningar med påföljande räkning från domaren, automatiskt en TKO - teknisk knock out). Allt för att skydda utövaren från onödiga skador.

Inom K-1 finns det också regler som stipulerar att om en deltagare blir knockad efter våld mot huvudet, så måste han vila 3 månader till nästa match, plus att han måste genomgå obligatorisk läkarundersökning samt skallröntgen. Efter två knock outs måste han vila 6 månader, samt läkarundersökning. Efter tre knock outs får han inte längre tävla inom K-1. Den här typen av regler finns och används inom K-1, Vale Tudo, Pride FC och UFC allt för att skydda de tävlande på ett så bra sätt som möjligt.

För att återgå till det du nämnde kan jag ta amerikansk fotboll som jämförelse. Det går ut på precis samma sak - att sänka motståndaren (inom sportens regler) för att antingen erövra bollen, eller få spelet att fortsätta från en ny plats på planen. Jag hör inga rop om förbud när det gäller amerikansk fotboll? Skadorna och hjärnskakningarna är också mångdubbelt fler inom amerikansk fotboll än de som uppstår i kampsporterna. Visste ni till exempel att medellängden för en amerikansk fotbollskarriär är 2 år i högsta serien (NFL)? Gissa vad som gör att spelarna slutar?

Kort och gott. Det är helt upp till var och en om man vill syssla med eller titta på kampsporterna som jag nämnt ovan. Att godtyckligt förbjuda andra att syssla med sin sport är gammalt och förlegat och hör inte hemma i dagens Sverige. Det är i alla fall mina tankar om saken.

Filur:\> Som jag sade innan så bygger hela den organiserade kampsporten på respekt. Respekt inför sig själv och för andra människor, vilka de än är. När jag tränade Taido för ett antal år sedan tryckte de hårt på detta när de tränade barngruppen. Resultaten låter inte vänta på sig. Jag tror att barn mår bra av att få veta vilka gränser och regler som gäller för att det sociala livet med andra ska fungera.

Respekten inom sporter som K-1 kommer mycket från dessa grunder, samt att man faktiskt tränar stenhårt för att bli bra, något som andra fighters verkligen respekterar som något stort och starkt. För att ta ett exempel från min klubb: När jag själv åker på ett lås eller kanske en strypning eller någon snygg boxningskombination och därmed "förlorar", blir jag 99 gånger av 100 imponerad av vad min motståndare presterade. Efteråt frågar jag hur han gjorde och hur han tänkte och 999 gånger av 1000 visar han mig exakt hur han utförde tekniken och jag kan lära mig något nytt. Detta är respekt för varandra inom kampsporten.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Jag håller med dig Horizon, men jag spånar bara lite på vad andra kanske ser som negativa saker.

Boxning/kampsport har nackdelen att det primära är att få ner en motståndare (KO/TKO).
Även fast det finns andra sporter med högre grad av skador så använder man där skydd för att förhindra skador.

Jag har tills idag sett UFC som en köttakamp i en stålbur... Förhoppningsvis är jag inte ensam i Sverige med denna okunskap!




Go ahead, sprid fakta!
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

QuoteOriginally posted by Andreas


            Jag håller med dig Horizon, men jag spånar bara lite på vad andra kanske ser som negativa saker.

Boxning/kampsport har nackdelen att det primära är att få ner en motståndare (KO/TKO).
Även fast det finns andra sporter med högre grad av skador så använder man där skydd för att förhindra skador.

Jag har tills idag sett UFC som en köttakamp i en stålbur... Förhoppningsvis är jag inte ensam i Sverige med denna okunskap!




Go ahead, sprid fakta!

Tack för påhejandet. :)

Angående din första mening så är det precis det som är pudelns kärna. Vissa ser det som något negativt, men låt dem då för guds skull hålla på med boule eller schack. Låt sen oss andra hålla på med vilka sporter vi vill hålla på med. Kom inte och förbjud oss att syssla med kampsport för att ni själva inte gillar det (inte till dig Andreas :)).

Kommunistpartiet som styr det här landet (nä, nu generaliserar jag) borde åka till USA och kolla de regler och lagar som styr UFC, samt de tillstånd de har för att anordna fight-galor.

Här verkar tyvärr "jag-gillar-det-inte-alltså-ska-ingen-få-syssla-med-det"-mentaliteten råda. :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

klart man skriver på, kan ju inte stoppa darwin.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)