News:

No significant change

Main Menu

DN om växthuseffekten mm.

Started by Control87th, November 24, 2005, 22:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Control87th

Kolla in om den nya iskärnan.

Konstig rubrik eller är jag den enda som tolkar grafen som att allt är fullständigt normalt nu... Är det jag som ser helt fel eller är toppen för 400000 år sedan väldigt lik den nuvarande....

Tycker texten och kurvorna är extremt intressanta, jag fattar bara inte hur man kan ta dessa fakta som bevis på att växthusgaserna är ett problem, snarare ser jag dem som ett tecken på att det inte är växthusgaserna som har det väsentliga inflytandet över temperaturen.  
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Phlerp

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

Jotte

Får inte heller ihop grafen och texten. De snarare motsäger varandra. Grafen visar ingen avvikelse som inte varit innan emellan CO2 och temperatur.

Phlerp

QuoteOriginally posted by Control87th

...jag fattar bara inte hur man kan ta dessa fakta som bevis på att växthusgaserna är ett problem, snarare ser jag dem som ett tecken på att det inte är växthusgaserna som har det väsentliga inflytandet över temperaturen.  

Njae... nog kan jag hålla med om att det ser ut som om det funnits högre koldioxidnivåer än den vi har nu, men jag har svårt att se din slutsats.Tycker det ser helt klart ut som om det finns ett samband mellan växthusgaser och temperatur. Sedan visar inte grafen att de förändringar vi har idag skulle stanna runt de toppar vi haft tidigare, vilket skulle innebära att växthusgaserna mycket väl kan vara ett problem... å andra sidan visar de ju inte motsatsen heller. Men då är detta ju inget nytt, för detta är ju något som forskare varit oeniga om sedan sextiotalet.

SledgeHammer

Så här då: Grafen visar samband mellan växthusgas och temperatur. Vi verkar öka mängden växthusgaser (går egentligen inte att förneka då vi blivit otroligt bra på det de senaste 150 åren men nästan inte kunde det alls innan).

Kika på Venus. Planet i storleksklass som vår. Jorden och Venus var med största sannolikhet väääldigt lika från början, men på Venus har växthusgaserna vunnit och skapat ett rent helvete. Det intressanta är att vi är på väg dit vi med, bara mycket långsammare. Å säg... någon miljard år. Den stora frågan är då hur stor påverkan våra utsläpp har. Hjälper vi bara till att snabba på den där grafen lite och höja nästa topp någon procent eller kapar vi en miljard år av tidtabellen..?
Mvh  - Stefan -

Control87th

Jag tycker det ser ut som om temperaturen stiger först ibland och koldioxiden kommer efter, ibland tvärtom.

Den nuvarande toppen ser ju ut att redan ha vänt eller avstannat vilket skulle innebära att denna topp blir den lägsta av samtliga 5 de sensate 400000 åren och att vi får gå ca 475tkr för att hitta en lägre topp.

:-OO :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

SledgeHammer

Då inträffar nästa fråga. Hur bra är den där kurvan?
Mvh  - Stefan -