News:

No significant change

Main Menu

DN om växthuseffekten mm.

Started by Control87th, November 24, 2005, 22:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Control87th

Hehe, billös och har inga aktier i nått oljebolag :D

Kan någon med säkerhet säga att vi inte stabiliserar temperaturen med våra utsläpp ;) Vad säger att göra inget är säkrare än att göra något?
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Control87th

Hehe, billös och har inga aktier i nått oljebolag :D

Kan någon med säkerhet säga att vi inte stabiliserar temperaturen med våra utsläpp ;) Vad säger att göra inget är säkrare än att göra något?

Är Beemern död?

Horizon

Vattenånga är väl den störst påverkande växthusgasen?

Angående miljötänkande så är min uppfattning att man iaf kan göra så gott man kan efter vad vi vet just nu. Jag planerar att skaffa barn till världen, vilket gör min tanke lite mer långsiktig än min egen livslängd. Så nu ska jag stänga av datorn och spara lite elektricitet. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Du har så rätt Horizon!

ctrl: Tja, jorden har ju inte växthusgasat ihjäl sig än men det har den planet som anses som jordens systerplanet (har jag sagt Venus förut..?). Tänk vilket perfekt avstånd från solen vi har. =)
Mvh  - Stefan -

Phlerp

QuoteOriginally posted by Control87th

Vad säger att solen lyser imorgon?... naturligtvis kan vi inte vara helt säkra, men då blir det mer en filosofisk diskussion än en vetenskaplig. Empirin ger oss att naturen pendlar mellan varmare och kallare perioder av sig själv. Empririn indikerar också att växthusgaserna har varit en effekt av temperaturhöjning. Vilket i sin tur skapat varmare klimat, tills vi nått en tröskel där andra effekter orsakat en sänkning av temperatur och växthusgaser. Vilken som sänkts först hade man säkert kunnat utläsa ur grafen om den varit bättre ritad, men det tror jag nog DNs grafiker är mer ansvariga för än forskarna.

Exakt vad det är som orsakar vändningen är man väl rätt oense om. Mycket pekar ju på att isarna smält och därmed kylt ner havet där mycket av växthusgaserna kommit ifrån. Det finns inget som tyder på att själva växthusgaserna skulle vara orsaken till temperatursänkningen, snarare bristen på sådana. Växthusgaser har just den effekten att de hjälper till att värma upp och de absolut inte motsatsen. Det faktum att Jorden inte ser ut som Venus beror på att vi haft en motsatt stabiliserande effekt, och pendlingarna beror på den inbyggda trögheten i systemet.

Om man nu accepterar det faktum att vi, genom vårt utsläpp av växthusgaser, åtminstone delvis är ansvariga för den klimatförändring vi ser nu, så måste man också inse att vi inte är en del av den ovan nämnda balansen. Vårt utsläppande av växthusgaser påverkas inte av klimatförändringarna, men klimatförändringarna påverkas av vårt utsläppande av växthusgaser. Däremed finns ingen grund för balans, såvida våra växthusgaser inte är marginella i sammanhanget. Jag är iaf inte beredd på att chansa på det, speciellt som vi faktiskt KAN dra ner på vårt utsläpp utan att egentligen dra ner på vår levnadstandard. Jag förespråkar inte att vi sätter på oss näbbstövlarna och yllekoftan och går ut i skogen och blir ett med naturen. Men det finns grader även i helvetet.

Visst har det historiskt sett även funnits andra utsläpp av växthusgaser som liknar vårt. Vulkanutbrott nämndes tidigare. Men skillnaden är ju att ett vulkanutbrott bara är tillfälligt, och så skör är uppenbarligen inte klimatbalansen. Men vi har inte råd att bara fortsätta att släppa ut växthusgaser och säga att det kanske är just de som stabiliserar klimatet när vi inte ens är en del av klimatbalansen utan mer en störande faktor. Vad händer om du har fel? Hur stoppar man då den utveckling vi har startat? Historiskt sett klarar naturen av det här själv och då ska vi kanske också låta naturen ta hand om det helt själv.

SledgeHammer

Vulkanutbrott som exempel är ju inte så lyckat pga att de har en förmåga att ta slut rent tidsmässigt. Vi däremot accelererar ju hela tiden våra utsläpp.

Nu har du ju ingen bil ctrl, men om du hade. Tänk om den läckte in lite avgaser i bilen hela tiden när du är ute och åker. Detta pga att du varit och pillat på något själv, innan pill var det inga problem. Nu får du ont i huvudet och blir slö ibland när du åker med bilen. Det kan vara avgaserna som orsakar detta men eftersom man får ont i huvudet och blir slö ibland ändå så hävdar jag att avgasläckaget inte har någon som helst påverkan. Det kanske tom är bra då det vänjer dig vid att ha ont i huvudet och vara slö. Då känns det inte lika illa nästa gång.

;)
Mvh  - Stefan -