News:

No significant change

Main Menu

Jag är boklös

Started by Mupp, November 08, 2005, 23:41:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Mupp

I morse läste jag ut Red Storm Rising. Igen, det var tredje eller fjärde gången jag läste den nu. Minnet är så fascinerande kort att jag egentligen inte riktigt var säker på vem som skulle vinna när jag började läsa. När jag tänker efter har jag nog glömt det lite grann igen... Nåväl, detta om detta.

Vad ska jag läsa istället? Säg inte kurslitteratur, jag har både en flickvän och ett par inre röster som propagerar för det, så ni får gå ihop några stycken och rösta för nåt annat. Jag gillar Tom Clancy på sätt och vis, även om han är lite... partisk, typ. RSR är dock hyvens. Jag har läst Jack Ryan-böckerna, även om det var hutlöst länge sen och jag kanske skulle börja om, men det måste väl finnas fler farbröder som gjort sig skyldiga till anstiftan till världskrig? Jag har läst Hamilton-serien också, nån gång i forntiden, och den är väl sådär. Vet inte om jag orkar börja om på den, jag har dom som ljudböcker så jag spar dom till traktorsäsongen.

Såhär halvvägs måste jag säga att jag känner mig väldigt tydlig ikväll.

Vafan ska jag läsa då? Så nära RSR som möjligt känner jag nu, nåt spännande. Överraskning samt choklad ser jag som en bonus. Har ni några tips? Jag sökte faktiskt på Red Storm Rising här på forumet, men det verkade lite luddigt, jag vill minnas en diskussion innehållande tips liknande RSR i fordom, men jag hittade den inte. Alla här måste väl ha läst RSR? Förhoppningsvis är ni dessutom lite mer intellektuella än vad jag pallar med, och har läst fler böcker, inte bara samma om och om igen. Så, tips? Usch va trött jag är.

Horizon

Red Phoenix

Den borde du gilla. Det gjorde jag i alla fall.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Sen får jag passa på att slå ett par slag för Rymdväktaren och Nyaga, båda skrivna av den gamle fine författaren Peter Nilsson som dog för några år sedan.

Horizon

QuoteOriginally posted by Horizon

Red Phoenix

Den borde du gilla. Det gjorde jag i alla fall.

Här har du till och med en gammal tråd i ämnet... :)

http://www.straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=745

Jotte

Micheal A. Palmer:
The War That Never Was

Micheal Farmer:
Iron Tigers
Tin Soldiers

Larry Bond:
Vortex
Red Phoenix, precis som Horizon föreslog.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

Rivvern_

"SAS - Från ökenkrigare till Ghost Force"

Rekommenderas! Spenderade större delen av min italien resa genom att läsa denna.

Mr Jim

Fågelbröstet av Staffan H Westerberg (bra om krigets vansinne ur svenskt perspektiv)

HARLOT'S GHOST (även känd som patrioten) av Norman Mailer (bra om spionage, går igenom halva kalla kriget, mkt bra research)

L.A. Confidential (är en serie böcker alla är bra) av James Ellroy (råare noir-deckare finns inte)

Sympathy for the Devil av Kent Anderson (med på min topp-5 lista all-time, om en Special Forces nisse i vietnam, hans oförmåga att fungera normalt i samhället)...kolla in uppföljaren Night Dogs också när han kommer hem från två tours i Vietnam och börjar jobba som polis, väldigt rått och helt satans ocensurerat med rascism och hela den mysigt verkliga biten

Neuromancer (första boken av en trilogi) av William Gibson (Sci-fi)

Svenska nutidsdeckare kan jag bara rekommendera Leif GW Persson, grisfesten är ju en klassiker men tyckte mkt om Mellan sommarens längtan och vinterns köld, 2002 och En annan tid, ett annat liv, 2003. Kan man ogilla karaktären Lars Martin Johansson(Samvetet)?

Flight of the intruder av Stephen Coonts (Ett måste om man är flygnörd)

Lasermannen: En berättelse om Sverige av Tamas, Gellert (Bok om John Ausonius, men även om Sverige och den kulturen som uppkom under lågkonjukturen och kraschen 89-94 med nynazister och ny demokrati)...är nog tamefan också med på min topp-5 över samhällsbeskrivande romaner

Röda Rummet av August Strindberg, vissa klassiker blir aldrig dåliga

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij (Man blir febersvettig av denna historia)

Finns så många mer, tog ett slumpat urval ur bokhyllorna mina
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com