News:

No significant change

Main Menu

JetBlue Nödlandning

Started by Rivvern_, September 22, 2005, 13:09:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Rivvern_

http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?catID=10&clipID=2894

Skickliga piloter minst sagt. Bra jobbat..

Tycker ju oxå att nyhetsankaret överdriver ganska mycket.
Det börjar brinna i däcken och det är ju inte så konstigt. Såg ju inte så farligt ut. Och sen att de Kraftiga eldslågor slog ut... Tja... Kommer man i 200 knyck och det brinner så blir det ju en flamma av det hela.. Inte direkt så att hjulet sprutar eld...

Och sen borde ju planet varit nere och tuggat på fälgen/navet.

Vetifan om detta var en genomtänkt post.. jag är trött.. Slutate precis....  
;) ;) ;)

Dubble0zero

mm, det är för såna tillfällen som man måste träna för att bli en bra pilot...
Sen så håller jag faktiskt med dig om att det var lite överdrivet beskrivet, men så är det ju med media i dag... :-OO
...000... =)

griffin

#2
Tja media brukar väl inte få till det... om jag inte har fel så skrev de också att man tömde bränsle innan men om jag förstått det rätt kan inte A320 det. Däremot ville man väl bränna av lite.

Hur som helst, lite makabert att passagerarna kunde följa sin egen landning ombord på CNN...

Eld eller inte, fanns en ganska spektakulär bild på aliners.net: http://www.airliners.net/open.file/926274/L/
snappahead

Horizon

Såg TV4's Nyheter imorse och de sa att piloten körde runt i tre timmar över havet för att elda upp lite fotogen innan han landade. Snyggt jobbat av honom.

Fråga: Kan man koppla ur noshjulsstyrningen vid landningen och bara styra sidled med pedalerna?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Då hade iaf TV4 rätt då, såg nån som inte hade det.  Fast den riktiga bedriften måtte varit själva landningen antar jag =)
snappahead

Brat

En annan fråga kan ju vara, gjorde han något fel vid starten, nåt som att noshjulstyrningen skall kopplas ur före start eller? I alla fall hade de tur att det stod 90 grader fel, 45 grader hade nog inte varit riktigt lika kul. Synd att han var så jäkla bra på att hålla det rakt, flygplats underhållet får lite att göra med om-målning av 2km mittlinje!;)
-Brat

BEQ

På många flygplan kopplar man inte ur noshjulsstyrningen, utan den och sidrodret samverkar. Skulle tippa att 90gr-läget kom sig av att rotationen låste sig vid infällning av stället. Normalt bromsas hjulen och vrids ofta också 90 gr vid infällning.

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ


            På många flygplan kopplar man inte ur noshjulsstyrningen, utan den och sidrodret samverkar. Skulle tippa att 90gr-läget kom sig av att rotationen låste sig vid infällning av stället. Normalt bromsas hjulen och vrids ofta också 90 gr vid infällning.

Ah!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names