News:

No significant change

Main Menu

JetBlue Nödlandning

Started by Rivvern_, September 22, 2005, 13:09:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

TrakDah

De hade 3 timmar på sig att progga flygdatorn för att genomföra denna sättning åt dem.
Jag kan satsa en halv gris på att detta var allt annat än en manuell landning

/TD

Bax

Med största sannolikhet handjagades kärran hela vägen. Om man har något fel på kärran, som tex autoflight, hydraulic eller logik fel så brukar proceduren vara att man minskar på mängden automation just därför att man inte kan garantera dess funktion.

Det är det som piloten har betalt för ;)
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Jotte

Va bra att du får en halv gris nu såhär till Jul Bax.... ;)

Horizon

Jag tycker att medlemmarna i NoSiG ska få den halva grisen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

#12
Hävdar att så troligen inte skedde, just eftersom A3x0 är så pass dotoriserad som den är: den flyger sig bättre själv i de flesta lägena om inget i just styrsystemet är trasigt (t.ex hydralik, roderytor)

Den som söker lär veta, svaret finns troligen på webben...

Edit: tänkte på det jag just sa: om nu noshjulet låst sig i 90gdr så beror det troligen på hydralikfel e.dyl, vilket skulle tala för manuell landning enligt dagens procedurer. Jag vill ändå påstå att A3x0 med 3 timmar på sig skulle kunna landa sig själv med lätt sättning, ingen reversor, ingen spoiler samt hålla nosen opp.

/TD

Mupp

Klart som fan att dom knappade in nåt fiffigt på datorn (kanske tom datAN), tog sig en kopp svartvinbärste och knatade tillbaka och satte sig och såg det hela på tv. Det är jag alldeles övertygad om. Hur ofta får man chansen att uppleva nåt sånt liksom?

ft

A3x0 är inte det bästa att skriva om man vill skriva något som är datoriserat. Det täcker bland annat in tidiga A300 - utan FBW. ;)

Och instämmer med föregående talare, går något galet med det tekniska så plockar man omgående bort varje lager av teknisk komplexitet man kan vara utan. Skall man hantera fel är det lättare ju mindre komplexa system man handhar. Kan man reducera komplexiteten gör man det.

Att köra autoland skulle innebära att man får mer att bekymra sig om, då man inte vet hur automatiken kommer att reagera på en situation den inte är konstruerad för. En osäkerhetsfaktor, och motsatsen till osäkerhet är säkerhet.

Kan man få sushi istället för en kotlettrad? :D

Ha det!
 /Fredrik


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Nej, ingen jäkla rå fisk nu ft! Fläskfilé ska det vara. I marinad. :)

Jag tror att TD får sätta sig och googla reda på sanningen för att kunna rentvå sitt namn nu. ;) Fast grisen ska vi ha ändå. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names