News:

No significant change

Main Menu

Hoppsan

Started by griffin, September 16, 2005, 21:09:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Jag vet inte riktigt hur det gick till men om två veckor blir jag Stockholmare. Jag är en sann bakåtsträvare och trivdes alldeles utmärkt i Norrköping där jag växt upp. De bostadsköer som min fru anmält oss till i Stockholm har jag helt enkelt inte tagit på allvar för inte får man lägenhet i Stockholm på en halv livstid eller så. Tydligen hade jag fel för i fredags fick vi en lägenhet i Vällingby. Visserligen inte jättestor och visst inte centralt men ändå.

Summan av kardemumman är att jag flyttar till Stockholm om ett par veckor eller så. Det hade jag aldrig trott om nån frågade för en vecka sen, jag hade nog mest skrattat. Nåväl, när den största chocken lagt sig tog de sekundära systemen över och började ta reda på vilken bredbandsuppkoppling som var möjlig. När 10Mbit fiber inte var möjligt kom jag in i en andra tveksamhetsperiod men med ca 2 km till basstation kan jag iaf få 20 Mbit nedströms om jag fattat det rätt.

Övriga, mindre viktiga orosmoment, som dagis bortsållades idag. Finfint dagis bara ett 100-tal meter bort, fin gård för barnen att leka på. Tja, nu är det bara ett jobb som saknas då.

Vart vill jag komma? Vettefan, chocken har nog inte lagt sig, men det verkar som jag blir Stockholmare nu. Det tråkiga är att det blir en 16 mil längre bort till flygvapenmuseum med tillhörande lokala flygnördar ( :D ) men i gengäld blir det 16 mil närmre viggensimulator med dess tillhörande flygnördar! :)

Nu skall jag fortsätta pimpla vin för att se om jag kan få ytterligare klarhet i min situation!

Jens
snappahead

Control87th

Du hamnar ca tio minuters bilfärd från Barkaby flygfält :d  
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Jag skulle gärna vilja säga grattis till dig Jens, men sånt förtjänar bara de som flyttar till Göteborg... ;)  Hur som helst så bör du kolla upp BBB och vad de kan erbjuda i form av uppkoppling. Lycka till med flytten!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Ja, och Bromma är inte heller långt bort :D

Har kollat BBB. Dessvärre kan jag inte få fiber/LAN till lägenheten. Men det lutar åt nån form av ADSL med BBB, Universal eller Adamo. Vill helst ha fast IP och det ger inte BBB. Men jag vet inte riktigt, det är inte riktigt dags än. Sen överväger jag det här med telefoni med, vet inte riktigt hur jag skall göra.

snappahead

Control87th

Jag är rätt anti till BBB nu, inga långa avbrott men den senaste veckan har det varit så som det allt för ofta är med BBB, uppkopplingen bryts ca en gång per 30min i ca 10 sekunder... omöjliggör lirande.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



griffin

Nej, det håller inte. Vill kunna lira online problemfritt, nåt jag aldrig kunnat tidigare. Så, min "kravlista" ser väl ut ungefär som följer:

1. Så snabbt det går MEN...
2. ...till ett vettigt pris (engångsavgifter ok, men månatliga måste vara någorlunda prisvärt)
3. fast IP
4. stabilt

snappahead

SledgeHammer

Kikat på Rix Total?
Har det nu och tycker att det fungerar bra.
Mvh  - Stefan -


griffin

#7
Tack för tipset. Enligt dem kan jag inte få 24Mbit. Nu undrar jag om det verkligen är värt att skaffa 24. Känns som att osäkerheten om faktisk bandbredd och anda ändens bandbredd är tillräckligt för att avstå.

Vissa säger att jag kan få över 20 Mbit, nån sa 12 och en tredje inte alls. Man blir lite förvirrad.

edit: haha, sökte på två olika telnr i samma trapphus (då jag inte flyttat har jag inget nytt nummer där själv än). Ena telefonnumret gav 22 Mbit hos Universal, andra 25. Verkar som om manuell sök är det närmsta sanningen man kan komma förutom att testa när man väl beställt.
snappahead