News:

No significant change

Main Menu

Ska jag köpa en X52:a?

Started by Viggo3, September 09, 2005, 11:23:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Viggo3

Jag har till slut bestämt mig för att ställa min Cougar i garderoben för gott
(jämra junk, nå'n som vill köpa?), så nu behöver jag en ny HOTAS.

Det lutar åt att jag köper en Saitek X52, men jag skulle gärna vilja höra vad ni som köpt den tycker om den.

Jag vore tacksam om ni kan skriva ett litet utlåtande om er X52:a

/V

Mupp

Jag har en, med sedvanliga problem med dödzon. Ärligt talat så vete fan om jag hade köpt en idag, om jag vetat hur jobbig dödzonen skulle vara. Å andra sidan hade jag heller definitivt inte köpt en cougar, sett till dom erfarenheter jag haft av den. Nåja, X-52:an, har inte hittat några andra större fel på den, men jag har iofs nästan bara använt den i FS9 sen jag köpte den. Inte ägnat några långa stunder åt programmen till den, så dom får nån annan kommentera. Hårdvarumässigt är den ok förutom dödzonen, och den ska ju enligt rykten vara borta på nyare spakar. Finns ju inte så många alternativ heller, om man inte vill klättra på kosingstegen.

Rivvern_

På de nyare X52:orna ska det inte vara några problem med dödzonerna. jag har ju den gamla och dödzonerna är lite jobbiga. Fast jag överlever.

Kvaliten verkar vara väldigt bra. Jag har inte haft några problem med min även fast jag fyllde den med vatten på senaste Halmstadslanet. POV arna och alla knappar sitter mycket bättre på X52 än X45. Det är ganska mycket gummi (plastgummi) på båda spakarna. Härligt. Snygga lysen sitter i flertalet knappar. LED displayen är ju inget att skryta över. Den lyser väldigt fint, den har stoppur, klocka, och man kan se vilken profil man valt och så kan man skifta profil in-game. Man kan även se vad knapparna i profilen gör genom en "kopplingsknapp". Tex jag trycker in kopplingsknappen, trycker samtidigt på Fire D, Då står det kanske i displayen "Drop Bombs" eller vad man nu skrivit in i profilen.

Profilerna. De funkar skitbra. Om man inte hittar en profil på nätet så är det inte så svårt att göra en ny. Man måste bara ta sig lite tid. Och tänka så det blir rätt. I spel som Falcon 4.0 och IL2 Sturmovik är det ett måste med profil. Skulle inte klara mig utan.

Sladdlängden på spakarna är alldeles lagom. Lite kort kanske, men då slipper man kabelhärvan på baksidan.

Jag tycker X52:an är den mest prisvärda stickan. Helt klart.

Horizon

Jag tror på X-52. De problem som Mupp nämner skall ju vara borta i nyare versioner och jag sneglar själv på en dylik joystick. Ska bara få min hustru att tycka att det är en lämplig investering... vilket hon aldrig kommer att hålla med om... :-/

Cougar verkar ju helt galet jobbig om man inte vill lägga ut en massa extra pengar på att reparera och modifiera den.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Viggo3

Tack för era åsikter om jojjen!

Tycker alltid det känna bättre att fråga dem som vet vad de gör med grejorna
i stället för att läsa en recension i PC-blaskan.
(där de satt en kille som bara spelat Myst på att testa HOTAS):-/

Det låter ju mest positivt om X52 trots Mupps besvär med dödzonen, men det verkar ju vara historia nu så då blir det en sån för mig också.

Jag vill rikta ett speciellt tack till Redriver för hans fördjupade analys, mycket givande.

:)

Mupp

QuoteOriginally posted by Horizon
...
Ska bara få min hustru att tycka att det är en lämplig investering... vilket hon aldrig kommer att hålla med om... :-/
...

Detta hänger såklart på själva presentationen. I detta fall skulle jag rekommendera en mera djuplodande insats, med några inledande veckors dysterhet och tom blick. Har ni någon stor garderob eller klädkammare så går det bra att gråta i den, lite för högt. Efter ungefär en veckas upptrappad gråt är det dags att antyda att det är dom elaka pojkarna på detta forum (mest Beq faktiskt) som bär skulden till det ledsna ansiktet. Låt henne sedan böna och be om en utförligare gärningsbeskrivning, i 48-72 timmar. Du skall därefter brista i hulkande gråt, gärna med kort andnöd med 3-5 minutersmellanrum, och berätta att "dom elaka männen retar dig för din utrustning". Efter sedvanlig övertalning och uppmuntring ("den är inte lång, men den är smal") skall du upplysa om vilken utrustning det handlar om. Det finns två (2) alternativ att få slut på detta:

1) En TM Cougar (i metall, och du som så lätt blir kall om fingrarna).

2) En X-52. Lite billigare, lite varmare.

Viktigt är förstås att framhäva att detta är det enda som kan göra dig lycklig.

Horizon

Lysande plan! Vi har ett bra förråd, men just nu är det full av friluftslivsutrustning såsom Fjällräventält, Lundhagsrygga, Thermarest liggunderlag osv. Kanske om jag istället klämmer in mig i hennes klädskåp i sovrummet? Ska det äntligen bli dags för en riktig HOTAS-utrustning i det Mellanderska hemmet? Spänningen är olidlig!

Förresten, sa jag att jag köpte friluftslivsutrustning för över 8 stora förra månaden? Till frugans stora förtret... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Hur är det med alternativ till X-52? Funderar lite smått på att byta ut min X-45 inom en inte alltför avlägsen framtid. Cougar är uteslutet, främst på grund av kostnaden, men inte minst pga den mängd strul som verkar finnas. Även om det går att övervinna lägger jag inte den tid på flygande att det motiverar en Cougar.

Först var det självklart med X-52, har alltid varit ganska nöjd med Saiteks "flaggskepp". Men nu funderar jag, finns det någorlunda realistiska alternativ till en X-52? Klart man måste kunna ha nån form av gas och nån form av sidoroder-funktion, men det har ju många enkel-spakar...

Jag antar att främsta kravet på en spak är hur den beter sig mekaniskt, den andra att den har tillräckligt med knappar/povs, det tredje att den är skön att hålla i och sist men inte minst att den har vettig programvara. Men för en som inte flyger så himla mycket och seriöst och dessutom har litet skrivbord känns det som om dessa krav kan uppfyllas av något som är lite mindre än en X-52?

Edit: några spontana förslag till mig själv...

Logitech Extreme 3D PRO: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121033
Saitek Cyborg 3D Stick EVO: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121323

Har Microsoft slutat med joysticks förresten?

Sist men inte minst, spontant tycker jag FF på en sticka verkar fullständigt fel, nån som kan säga annat?

snappahead