News:

No significant change

Main Menu

Ska jag köpa en X52:a?

Started by Viggo3, September 09, 2005, 11:23:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Säger bara att X52 utklassar X45. Då gäller det fjädermotståndet, knappar, ergonomi, axlar och dödzoner.

griffin

Jo, det är väl lite det jag känner. Men det känns dumt att inte utvärdera alternativ...
snappahead

Control87th

QuoteOriginally posted by RedRiver

Säger bara att X52 utklassar X45. Då gäller det fjädermotståndet, knappar, ergonomi, axlar och dödzoner.

Den är alltså lättare, jag har lättat min x-45a med hjälp av att dra ihop fjädern med buntband.

Kalla mig korkad men jag börjar gå i Cougartankar igen :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Mupp

Jag har en X52, och jag hatar den. Spaken åtminstone, gasreglaget är hyfsat för sin huvudsyssla, men muttan och skjutpotten på gasreglaget faller i samma kategori som spaken. Helt kasst. Jag mår dåligt av spakens sladdrighet, jag har ofantligt svårt att göra snabba, precisa rörelser, man får för dålig känsla tycker jag. Mycket bättre var det på den gamla X36. Centreringen på den är annorlunda mot X45 och X52, och X36 är den enda av dom jag skulle vilja ge pengar för med facit i hand. Jag sålde min själ och köpte en kraftmojäng till Cougarn, så mycket som jag proklamerat Cougarns totala uselhet så såg jag inget alternativ till den, och det är verkligen det bästa jag någonsin spakat (vissa konkurrenter finns, men jag har ingen Viggen i garaget). Men god tvåa är X36, och sett till kilopriset eller nåt i den stilen så är den helt klart den bästa spaken som någonsin byggts.

Men men, alla har vi ju en tudelad stjärt...

griffin

Jo, har gått från X-36 till X-45, men det berodde på att den försnämnda gick sönder, written of so to speak...

Men jag är lite nyfiken, är det bara Saitek X-36/X-45/X-52 eller Cougar som gäller?
snappahead

Mupp

Om du frågar mig så är det nog det. För mig så var det bara separat spak och gasreglage som gällde, och då finns det mig veterligen bara ovan nämnda, plus CH och en synnerligen plastig en som heter nåt i stil med Afterburner. Den sistnämnda har jag bara sett på bild, så jag får väl egentligen inte kasta glåpord, CH har jag däremot provat i kanske 30 sekunder och anser mig vara expert på den i den bemärkelsen att jag kunde säga att den inte heller var nåt för mig. Nästan lika sladdrig som X52, dessutom ~2-2.5 ggr dyrare för spak och gas. Vill man däremot ha gasen på spakfoten så finns det väl en del, men jag kan inget om dom, annat än att Saitek förefaller ha samma centrering på dom flesta, så jag skulle inte köpt en sån.

Om du har lust att prova innan du köper så har jag X52:an stående på skrivbordet här, jag måste nämligen ha gasreglaget när jag piper runt i min lilla Colibri i FS, för det duger inte Cougar-gasen till med sig 2-bitars mekaniska upplösning.

griffin

Ja, jag testar väldigt gärna innan köp. Det lär inte bli köp riktigt än så det är ingen brådska.
snappahead

Subroc

verkar som många spyr galla över saiteks spakar, jag kan hålla med om att de känns plastiga (speciellt flip up skyddet på spaken..) men i övrigt så tycker jag min x45:a funkar utmärkt.

För övrigt så skulle jag kunna vara intresserad att för en billig penning köpa en till om det är nån som har en x45:A liggandes (pajja pottar/glappa knappar/matt i lacken är inget problem)