News:

No significant change

Main Menu

Nordbryggekylare

Started by F16_Filur, August 28, 2005, 01:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Tänkte kolla med er här först vad ni tror om att köra helt utan fläkt och fläns på nordbryggan på ett NF7-S? I oklockat skick respektiva klockat?

Hade en passiv kylare förut, men den fick inte plats nu med byte till Zalman Cpu-kylare.

Sen undrar jag hur man skulle märka om den blev för varm? Är det även en typ av artefakter som kan hända med överhettade grafikkort?

Horizon

Jag har kört med en passiv lite kylare från Zalman sedan jag köpte mitt NF7-S i maj 2003. Har fungerat klockrent både oklockat och när jag ökat FSB'n från 166 till 205. Jag kör även med en passiv kylare från Zalman till mitt grafikkort och de krockar inte, så min fråga till dig är vilken sorts passiv lösning du kör med?

Artefakter och annat har jag inte stött på eftersom burken fungerat så fint även i klockat tillstånd.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mupp

QuoteOriginally posted by F16_Filur

... helt utan fläkt och fläns på nordbryggan ...


Usch, det tror jag inte alls på! MED fläns, UTAN fläkt, ja, men om du fimpar flänsen så luktar det nog konstigt. Med reservation för att jag fick tänka en stund innan jag ens kom på vad ett NF7-S var, har aldrig ens varit i närheten av ett sånt.

Horizon

Missade det där... helt utan både fläns och fläkt ska du nog inte testa om du inte är beredd att köpa nya prylar snart (NF7-S börjar ju bli gammalt :)). Gör så att du täljer/sågar/klipper/filar till din passiva NB-fläns så att den går att montera även när du har din passiva lösning till grafikkortet monterad. Det är mitt tips.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#5
Jag tror det är så här, efter en dags eftertanke... att kör man bara DDR333 så funkar det nog, i alla fall så är NB inte hetare än att man precis kunde hålla fingret emot. Kan dock inte svära på vad som skulle hända under full load. Misstänker också att datorn blir instabil snarare än artefakter om NB blir för varm

Ser att du kör passiv Zalman kylning på gfx modell äldre, men det var inte så jag menade. Jag brände för övrigt upp mitt Sapphire 9800 Pro med Zalmans nyare passiva gfx kylning i förra lådan som helt saknade fläktar, under idle.... :-OO

Nej, jag menade att med Zalmans CNPS7000A på cpuÃ,´n så fick min passiva nordbryggefläns (Zalman NB47J) inte plats längre. Men, efter lite sågande så fick den det. Var dock ingen höjdare att göra för hand, eftersom de små flänsarna bockades hit och dit, och vissa gick av. Men nu är den bara cirka 3cm hög och passar perfekt.

Cool lösning annars Horizon, är det ett Antec P160 case?

Vad är din NB-fläns för modell? Den ser ut att passa rakt av på mitt också.

SledgeHammer

Jag skulle inte oroa mig för att det utvecklas nämnvärt högre effekt i northbridge under last jämfört med utan last. Artefakter lär inte uppstå om nu inte BSOD kan kallas för en sådan =)
Mvh  - Stefan -


Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur

Cool lösning annars Horizon, är det ett Antec P160 case?

Vad är din NB-fläns för modell? Den ser ut att passa rakt av på mitt också.

1. Nej, det är ett CoolerMaster WaveMaster-chassi. Jag blir så het på borstad alu och så lyser det skönt blått i vardagsrummet. :)

2. Det är en Zalman-blingbling-mojäng. Föregångaren till din NB-fläns.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names