News:

No significant change

Main Menu

Nordbryggekylare

Started by F16_Filur, August 28, 2005, 01:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Horizon

För att klargöra förträffligheten i ett fint aluchassi:



:)

och så en bild på min nuvarande kombination av CPU/NB-kylning:



Den stora svarta grejen är en grymt bra sak som heter Alpha PAL8045. Har aldrig stött på en CPU-kylare som fungerar så bra som den. Särskilt fin är den med en ADDA Silent-fläkt på 14 dB.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mupp

Nä, nu måste jag träda in! Jag måste säga att du får minuspoäng för kabelhärva och belysning, men stort plus för Alphan. Frågan är då om du provat XP-120? Jag tycker det är den enda som klår Alphan hittills, av dom jag testat iaf. Förresten, är Addan en åtta eller en tolva? Åt vilket håll blåser den?

ft

#10
Jag tror nordbrygga är något som går över... och kanske bör det vara prickar över 'o':t? :p

*duckar för flygande kylvattentorn*

Avancerad datorkylning i Fredriks värld.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

QuoteOriginally posted by Mupp
            Nä, nu måste jag träda in! Jag måste säga att du får minuspoäng för kabelhärva och belysning, men stort plus för Alphan. Frågan är då om du provat XP-120? Jag tycker det är den enda som klår Alphan hittills, av dom jag testat iaf. Förresten, är Addan en åtta eller en tolva? Åt vilket håll blåser den?

Hehe, det där är gamla bilder. Härvan av kablar existerar inte längre och det finns numera bara en flatkabel kvar (den till min DVD-brännare). Har strippat upp allt snyggt längs med kanterna av lådan. Ser ut såhär ungefär (fast utan vattenkylningen då):



Har faktiskt inte testat XP-120, kanske borde göra det. Men det är ju lite fusk då den använder heat pipes... ;)

ADDA-fläkten på Alphan är en åtta och den suger luft från flänsen. Denna luft ventileras rakt ut genom baksidan på lådan via en annan åtta från ADDA. Övrig luft i lådan går ut genom en tyst tolva i undersidan på nätagget.

Lådan skall inom kort invändigt iklädas Acoustipack Deluxe v2. Har haft dämpmattorna liggande under soffan sedan i höstas, men behöver lite motivation för att orka klippa till dem... :)

Behöver jag säga att hela arrangemanget är väldigt tyst och fint, trots att jag överklockat CPU'n från 1833 till 2204 MHz?

Angående belysning får du precisera dig. Vill du att jag ska montera såna där fula lysrör inne i lådan får du begå självkritik. Ser nästan lika löjligt ut som när man sätter såna där neonsaker under en Toyota Starlet (Luppe?). :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mupp

Vafalls! Är det nån här som ska begå självkritik så är det du! Jag citerar:
Quote... och så lyser det skönt blått i vardagsrummet.
Fy!


Är det din låda på bilden, eller försöker du vinna beröm med andras verk? Snyggt! resp. Skäms! Dock tänkte jag komma med ett råd, eftersom du inget hellre vill: Jag har med mina mycket sparsamma försök funnit det lättare att få tyst i en stållåda, särskilt om det är vibrationer inblandat. Men blir man hård av aluminium finns det ju inget val.

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Horizon


         
Hehe, det där är gamla bilder. Härvan av kablar existerar inte längre och det finns numera bara en flatkabel kvar (den till min DVD-brännare). Har strippat upp allt snyggt längs med kanterna av lådan. Ser ut såhär ungefär (fast utan vattenkylningen då):



Var du tvungen att förlänga kablarna då eller?

Horizon

Lådan med vattenkylningen är inte min, jag ville bara visa hur kabeldragningen ser ut.

Alu fungerar fint för tysta byggen så länge man förstår sig på att dämpa vibrationer och resonans på rätt sätt (läs: NoVibesIII för hårddiskar, dämpmattor för chassi och gummi-/silikondämpning för fläktar).

För övrigt tycker jag att blått är en fin färg. ;)

För mer info om tysta byggen, gå hit.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mupp

Visst är blått en fin färg, himlen är ju också blå, men datorn ska ge fan i att lysa blått, eller nåt annat för den delen (dock lyser mina datorer också, ofta blått, men jag försöker uppfostra dom).

Visst ska man hänga upp, men allt försvinner inte, och då tycker jag stål funkar liiiiiiiite bättre. Säkert en fördom, och även jag har alu-lådor, fler än stål t.o.m. Dom du länkar till brukar ju även dom gräla om det med jämna mellanrum, och stålkisarna brukar ju vara mer envisa och 'vinner' väl oftast. För vindljud så tycker jag stål är mycket bättre, men mina kamrater brukar titta snett på mig, och jag förstår att det måste vara i det närmaste försumbart så jag brukar inte säga det, men nu blev jag ju tvungen.