News:

No significant change

Main Menu

Nordbryggekylare

Started by F16_Filur, August 28, 2005, 01:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Du har nog byggt fel om du inte kan få en aluminiumlåda att bli lika tyst som en ståldito. Visst kan det tjafsas en del på SPCR, men det är ofta bara snack och ingen verkstad. Alltför många babblar om sånt de aldrig själva ens testat. "Jag har hört/läst att..." stöter man på varje dag. Samma sak i övriga livet. Folk generaliserar och snackar horse manure utan att kunna backa upp det med fakta... och nu gled jag lite från ämnet. Kan det ha att göra med att jag precis hade en ordfajt med frugan? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#17
Horizon, posta gärna en eller några bilder på hur du har det nu. Jag är intresserad, eftersom vi har samma moderkort.

Har själv nyligen skaffat en Sonata (första modellen) och gjort ett tappert försök att få rätt på kabelhärvan. Är sådär halvnöjd, kan såklart bli renare och mer estetiskt. Svårt att veta var man ska gömma undan en del kablar bara (exempelvis atx). Bakom moderkortet och i vissa fack verkar möjligt med en del lådor.

Det där forumet är en klar inspirationskälla, bra att du postade den länken igen.

Horizon

Kolla bilderna ovan, det är mitt moderkort på bordet och kabeldragningen är nästan samma som på den vattenkylda datorn. ATX-kontakten sitter dock lite dumt till så den hamnar ju mitt i smeten, men resten går rätt fint att fippla undan. Det är bara att ha lite fantasi och våga böja i kablarna. Ta det dock lite lugnt med SATA-kablarna, de har en tendens att sluta fungera om man böjer dem för skarpt/mer än 90 grader.

Sonatan vart jag också sugen på, men efter att ha byggt i en sån åt en polare tycker jag att den är lite för krånglig. Jag vill ha en löstagbar del för moderkortet som går att dra ut bakåt ur chassit, så att man slipper sitter och meka ner i ett svart hål varje gång man ska göra något kul. Men tyst är den iaf. Har du testat med det skräddarsydda Acoustipacket till Sonatan? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Visst sitter ATX-kontakten dumt, särskilt som jag har ett Neopower psu, där får man dessutom ha en 20 pins adapter emellan (medföljer) eftersom standard på detta psu är 24 pin. Så det blir en extra klump om man säger så, svårt att får ur vägen. Annars har ju Neopower löstagbara kablar, men det gör inte så stor skillnad eftrersom man ganska lätt brukar kunna gömma de överblivna uppe i lådan, tex i det översta tomma 5,25" facket.

Sen har jag flata IDE-kablar  (gillar inte de runda), men de ser jag inte som själva problemet. Jag tänkte som du, om använda sin fantasi.. hade ingen förebild just då. När ändå alla kablarna var av pga byte av cpu-fläkt så tog jag en i taget och försökte gömma undan den på bästa sätt. Det blev ju en rejäl skillnad jämfört med att helt strunta i det, men jämfört med din vattenkylningsbild skäms jag nästan när jag jämför. :)

Hade lite svårt att välja låda faktiskt, men valde Sonatan mest för den tvärställda upphängningen av hårddiskarna med "gummibrickor", tystheten och den enkla gedigna designen. Med fronten stängd är den rätt snygg och diskret också, men öppen så får den IMO en rätt full "keps" som sticker ut överst. Den är nog lite bredare än många andra lådor också, vilket jag ser som ett plus.
En löstagbara mobo-del ska jag också ha nästa gång. Man kan väl göra det mesta direkt i lådan, utom byte av cpu/kylning. Har inte provat det paketet, har du åt din polare?

Horizon

Angående att gömma kablarna så kan du testa att strippa fast dem lite här och var där det passar. Jag använder såna där små genomskinliga strippor/buntband.

Har inte testat Acoustipacket till Sonatan eftersom polaren var för snål för att beställa det när han ändå var igång och köpte. Men jag har en kompis i Sthlm som har testat, kan fråga honom hur det blev om du undrar.

Sen håller jag med om det förträffliga i hårddiskupphängningen i Sonatan. Först var det lite krångligt med kablarna och hur de skulle matas in bakifrån, men när man fått till det funkar det riktigt bra och det blir tyst och fint. Själv har jag mina två diskar upphängda i NoVibesIII i två 5.25"-platser.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

deBug

Schyst låda Horisonten!
Jag tycker oxo att Alu e fint (kan de bero på att man e lite flygintresserad ??)
Och sen blir ju lådan lättare vilket inte e dumt när den skall släpas på LAN.
Efter att ha släpat 50kg+ till ett LAN så gjorde jag slag i saken och köpte en Shuttle i Alu. och tillhörande väska.
E grymt nöjd med den, Modifierade fläktarna till heatpipe kylaren till en större och reglerar den via Speedfan.
Men skall man överklocka och eller få det helt tyst så skall man självklart ha en större låda.

Det där med att ha ordning på sladdarna i lådan tycker jag personligen inte är viktigt. Man ser ju inte det när locket är på och för det mesta brukar jag ändå titta på monitorn när jag använder datorn ;)

Håller med Horisonten om att det inte kan vara några problem att tysta Alu lådor mer än plåt.
Min alu låda är helt klart styvare än motsvarande i plåt. Det är nog mest BS.

Tack för tipsen om kylflänsarna, bra att veta när det är dags för en ny dator.

//Harry


Horizon

Tack själv! Ett tips bara: Styr du upp sladdhärvorna i burken får flänsar, minnen och annat mycket bättre kylning. Tricket är ju att få en jämn, kall och fin luftström som letar sig genom lådan och sedan ventileras ut när den är varm. Med värsta ormboet i lådan försvinner hela idén med heatpipes och stora flänsar. :)

För att förtydliga mig i ämnet ger jag er följande länk... trodde jag... hade en riktigt bra grej med en kille som byggde små lådor i skumplast och monterade i sin låda för att styra luftströmmarna. Ska leta lite till...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ha! Skam den som ger sig, här kommer länken.

http://www.overclockers.com/tips1187/index.asp

Har varit på väg att testa det där flera gånger, men som vanligt när det gäller mig kommer det något annat kul ivägen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names