News:

No significant change

Main Menu

Användning av HARM

Started by Anders R, April 10, 2005, 19:37:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

QuoteOriginally posted by Horizon

Fett med störning mao. Verkar grymt effektivt om man bara hittar rätt metod. :)

Ja och det är inte det lättaste... säger jag efter två veckor precis bakom mig i störformstillverkning inför Elite.

Problemet är ju att radarer blir tyvärr bättre och bättre också.

Mr_Pyro

QuoteOriginally posted by Magnus

Det finns i dagsläget så vitt jag vet ingen plan att införskaffa signalsökande robotar till Flygvapnet. Synd kanske många tycker men... Signalsökande robotar är inte lösningen på hur man slår ihjäl luftvärn. Många tror det kanske men det är verkligen inte fallet. Titta på sista Gulfkriget. Det sköts säkert tusen HARM och jag tror det var två som verkligen gjorde någon skada. Men det har en hel det att göra med att Amerikanarna efter första Gulfkriget skrotade sina EF-111 som fungerade som Wild Weasel. Dessa ersattes med ensitsiga F16-CJ och då är vi inne i hela den ska det vara en eller två personer i flygplanet debatten och facit i detta fallet är rätt konkret.

Vad är då lösningen? Tja.. gissa en gång.

Bekämpning utav långräckviddiga luftvärn är något som vi outsourcar till någon annan vid en eventuell internationell insats.

Jag kan hålla med om det logiska i att outsourca vid internationela insatser, men för den sakens skull så tycker jag inte att vi skall skippa att ha en så central och viktig funktion inom FV.
Är inte fördelen med ARMs att man tvingar motståndaren att stänga av sina radarstationer och skjuta robbotskotten oguidade allternativt optiskt. Det finns iofs sätt att gå runt detta genom att emittera med flera olika sändare i ett timesharing system, typ ett par sekunder per sända/motaga sen tar nästa enhet över...Men ett time sharingsystem kräver datalänkar eller tråd som kan slås ut... HARM och ALARM ska väll kunna komma ihåg positionen på en låst sändare som avbryter sändningen? Hur mycket av inteligensen sitter i robboten och hur mycket i "svarta lådor" i planet? Räcker det att planets egen utrustning har lägesbestämt en signal som sedan upphört för att man senare skall kunna avlossa en robbot mot densamma?

Under Gulf kriget var väl inte direkt HARM världens bästa ARM system. ALARM presterade betydligt bättre trots att det inte var helt färdigtestat. Att F16-CJ som HARM plattform var en tämligen ny skapelse förbättrade troligen inte statistiken direkt heller. Saknade den inte en del funktionalitet som tidigare SEAD plattformar hade haft?

Det har också hänt en del på ARM fronten, Tyska ARMIGER som utvecklas av BGT verkar lovande med 150km räckvid (RAM-jet motor), MACH 3-4 och en bispektral sökare. Navigationen sker genom radarmålsökning/IR + INS/GPS :-)

Info här (Tyska) men omfattande

Eng info
Div info (eng)

mvh
/Mr_Pyro

Anders R

1.Ibland dyker det upp"kryss" på radarn.. vad är det för nåt? Ser ut som raradekon fast med ett kryss över...

2. Hur får jag Autopiloten att flyga efter WP:s? Det är ju så jobbigt att styra för hand :D

Är mer saker jag undrar över men kom inte på nåt just nu :-OO

Oden

kryss är kontakt med ECM aktiv

Autopilot "waypoint" är en kombo mellan switch 1 och 2, kommer inte ihåg exakt men sp3 eller bms2 manualen beskriver det.

Horizon

Autopiloten går väl att ställa in under settings om jag inte minns fel...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Anders R

Ytterligare en fråga: Går det att ladda ner fler flygplan till Falcon någonstans?

Control87th

Beror på vad du menar, du har tillgång till över 30 plan edräknat alla varianter. I TE kan alla väljas om du bara skapar ett mission med dem i. De flesta plan finns i stndardcampaignerna så det är bara att välja en bas med önskat plan när du går in i campaignen.

För dogfight finns ungefär hälften av de flygbara med.

De som inte kan flygas idag, kan inte detta pga. att det ansetts att moddeleringn av dem är för usel.

Vad man kan tanka till många plan är cockpits och bättre texturer och ibland även modeller.

Dock skall man ha klart för sig att Falcon i nuvarande version simulerar ett modernt fly-by wire plan. Detta innebär begränsningar i moddeleringen av andra plan, man kan tex inte dra 10-11G i en F-15 av misstag, något som enligt info inte är bra, men fullt möjligt i verkligheten...
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Anders R

QuoteOriginally posted by Control87th

Beror på vad du menar, du har tillgång till över 30 plan edräknat alla varianter. I TE kan alla väljas om du bara skapar ett mission med dem i. De flesta plan finns i stndardcampaignerna så det är bara att välja en bas med önskat plan när du går in i campaignen.

För dogfight finns ungefär hälften av de flygbara med.

De som inte kan flygas idag, kan inte detta pga. att det ansetts att moddeleringn av dem är för usel.

Vad man kan tanka till många plan är cockpits och bättre texturer och ibland även modeller.

Dock skall man ha klart för sig att Falcon i nuvarande version simulerar ett modernt fly-by wire plan. Detta innebär begränsningar i moddeleringen av andra plan, man kan tex inte dra 10-11G i en F-15 av misstag, något som enligt info inte är bra, men fullt möjligt i verkligheten...

OK tack för svaret. Har du nån adress? Skulle vara kul om det funnits nåt svenskt plan med tänkte jag :-)
Kan väl lika gärna fortsätta fråga nåt: Varför "tjatar" folk om "snake eyes" över radion i falcon? Vad betyder det? :-/