News:

No significant change

Main Menu

Användning av HARM

Started by Anders R, April 10, 2005, 19:37:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Det är jag medveten om. Ska vi säga så här då. Blir väglängden större än föremålet som ska hittas så får man tillbaka mindre och mindre energi ju större skillnaden i storlek / våglängd blir. Går att räkna på men blir lätt ganska komplext.

Vad menar du med större våglängd? Amplitudsmässigt eller frekvensmässigt. Det går inte att sätta likhetstecken mellan dessa. En våg är en sinuskurva vilka brukar gå att förklara för alla. Höjden på sinuskurvan är amplituden och tiden som en kurva tar är frekvensen (läs x-axeln). Våglängd i sig är inget vettigt begrepp då man pratar om radar då frekvens avgör våglängd men om du amplitudförstärker utsignalen får du längre våglängd med samma frekvens. Sedan har det att gör med polarisationen på den sändande radarn.

Summan utav det här. I mitt flygplan, vet jag amplituden på signalen som träffar mig, vilket jag gör. Vet jag vilken uteffekt radarn som titar på mig har samt antenn-förstärkningen så kan jag i flygplanet enbart på radarsignalen få en avståndsuppfattning.

Jag kan tyvärr inte generalisera så mycket som du Sledgehammer, antagligen då jag gått för många radarkurser. Sorry.


Quote
Jag vet att jag var lite vårdslös med ordet "stråle". Det var mer ett förenklat sätt att få fram att man försöker begränsa den utstrålade energin i en viss riktning. Att man kan se variationer i reflekterad energi om en del av det belysta objektet är oregelbundet och rör sig i förhållande till resten av objektet är något som också går att räkna fram. Att det sen finns "vissa" begränsningar i användandet rent praktiskt är en annan femma. Jag försöker bara beskriva hur det kan göras rent teoretiskt.

Missförstå mig rätt, jag försöker förklara så enkelt som möjligt utan att blanda in matte i det hela. =)

Du kommer du in på ämnen som fasmodulering osv som vi inte kanske skall sjunka djupare in i. En vanlig standard radar träffar ett flygplan den returnerade vågen är mer ihoptryckt än den utsända om flygplanet åker emot oss, och mer isärdragen om det åker ifrån oss. Skillnaden kallas dopplereffekten. Svårare än så är det inte.

SledgeHammer

#41
Kan man gå för många kurser..? =)

Men alla andra här har inte gått dessa kurser så man kanske ska generalisera lite ibland. Då förstår man lite isf inget alls.


Och hallå där. För sinuskurvor (harmonisk våg) kan man allmänt skriva

y = A * sin[kx + wt r0] ,  y = A * sin[kx - wt r0]

Läs w som omega och r som rå. A är amplituden, k är 2pi / lambda, w är 2pi / perioden, rå är begynnelsefasen.

Hur varierar du våglängden (lambda) genom att variera amplituden?


Jag ser fram emot att läsa elektromagnetisk fältteori framöver. Det blir en spännande fördjupning då jag tycker att jag läst för lite inom fysiken hittils.
Mvh  - Stefan -


Horizon

...och ungefär här är vi tillbaka där jag brukar tappa tråden totalt... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Hur varierar du våglängden (lambda) genom att variera amplituden?

Du har det ju i formeln. Våglängden var amplitud går sinus etc. Ändra ampltiud -> annan våglängd.

Anders R

QuoteOriginally posted by Control87th


            "Förstod ni??"

Kanske :p

En av förbättringarna i senare Falconversioner är att radarn visar samma vy som i verkligheten vilket innebär att när du låst ett markmål så ser du inte längre någon uppdatering av terrängen. Detta är ju iofs en begränsning men en realistisk sådan och därmed bra :)

Så om jag förstod din fråga rätt så är det enda sättet att gå tillbaka, att helt enkelt släppa låsningen på målet.


Om jag missförstod dig och frågan handlar om radarn i air-to-air läge så är det bara att "avlåsa" ett steg för att gå tillbaka från STT till det tidigare läget där du har låst men ändå får uppdateringar av andra mål. :)

OK. Hur "avlåser" man i AA-läget? Det var det jag ville veta men jag formulerade mig kasst. Men så är man ju förkyld oxo samt super alldeles för ofta :D

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Oden