News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ctrl

Ska vi höras på GTB-NOSIG teamspeak vid 20 ikväll.... :)
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

snappahead

Obizzz

shoot är ett voice recognition-program, där får du allt prata med dig själv Jens ;)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Doh! Jag gillar att höra min egen röst :D
snappahead

ctrl

Nauwa, allt talar för att vi hör av oss under förmiddagen :D
Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

#93
:)

Hemma med en ny lapp som säger att jag får flyga IFR :D

Åker till Bromma (Airways) och är där kring 9, kollar allt pappersarbete. Drar sedan till Barkaby via Griffin. Strax före 10 lyfter vi mot Gävle... vi kör utan färdplan och ligger och skumpar på 1200fot större delen av resan. Griffin spakar större delen av vägen(naturligtvis tar jag aldrig händerna från yoken ;) ) , det är skönt att ha med en simmare som man bara kan be ta över spakarna och ange höjd och kurs...  Ganska prick en timme senare är vi i Gävle och Griffin blir hämtad av Mupp.

Vid 13:45 kommer min kontrollant, en före detta kollega till Bax, vi sitter ner i nästan en timme och kollar igenom alla papper, går igenom min planerade färd från Gävle till Västerås... Jag får ett gäng frågor, de flesta lyckas jag svara på, de flesta av de jag inte kunde svara på är sådana som jag kunde i går kväll men jag var uppenbarligen nervös.

Kvart över tre lyfter vi och åker mot Västerås, efter att ha åkt någon kvart så att han ser att jag kan hålla höjd, tänker rätt avseende radio mm. (Vi flyger formellt VFR och sänder utan att trycka in knappen) Så avbryter vi resan mot Västerås och kör lite airwork, branta svängar, stall, partial panel, urgång ut onormala lägen med partial pannel... allt går mycket bra.

Därefter åker vi tillbaka mot Gävle, jag är inte lika effektiv och organiserad som vanligt avseende checklista, kontroll av navaids, briefing men det är helt ok. Det första vi gör är NDB-holding, på höjd är det nästan rak sidvind på minst 25knop. På nått sätt får jag till det så bra att jag får besked om att köra en ILS redan i ingången på andra varvet, ILS:en går bra, vinden bråkar rejält men jag har hela tiden god marginal till halvt utslag.

Därefter kör vi NDB approacher och det går bara så jävla dåligt, tvingas göra go-around på den första, när jag går mot den andra så blåser jag bort och fattar som tur är det smarta beslutet att avbryta och stiga till MSA... Vi gör ett till försök, det går men det går definitivt inte bra! Vi landar och jag är osäker på om jag klarat mig.

Vi har en bra debriefing, jag får framförallt skäll för det allvarliga felet att jag för sent insett att jag borde gått om vid den första NDB-inflygningen, jag får beröm framförallt för den lugna stabila hanteringen av flygplanet och allt partial-panel onormala lägen arbetet. Allt som allt fick jag godkänt :D:D:D Jag får veta att det förmodligen största skälet till varför NDB gick så förbannat dåligt var att jag hade justerat kusrgyrot för dåligt. Efter allt airwork och min bristfälliga korrigering så stod gyråt minst 15 grader fel när vi gick in för apch, tillsammans med den kraftiga sidvinden blev det upphållningsvinklar som var mycket svåra att hantera.

Ringde Griffin som dök upp en stund senare, och strax därefter flög vi hem, en tredjedel på 2000fot och resten på 1200. Totalt ca 3:30 i luften nu är jag hemma sen en timme tillbaka och totalt slut.

/glad men trött Control

Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

#94
Jag förstår inte riktigt det där med simmare, men ok då :D

Blir upphämtad vid 9-10 haket av en samlad men aning nervös Ctrl. Ut till Barkaby där jag gör mitt bästa för att vara ivägen med min kamera medans Ctrl gjorde i ordning planet. Upp och iväg och sen fick jag leka autopilot åt Ctrl efter bästa förmåga. Vi kom ju trots allt fram så nåt rätt gjorde jag säkert :p . Det skumpade en del men strax innan sättning (nu var det dock Ctrl som höll i spakarna, utan min assistans kan tilläggas) medgav vindarna en mycket fin sättning.

Lämnade Ctrl i klovarna på sin provförättare och blev upphämtad av Mupp som tog mig direkt till Nauwas hemsnickrade ryska kulstöterska. Ett par pass med tryckluft nu inte bara i stolen utan även i brallorna och västen har lämnat tydliga spår på en ack så otränad lekamen. Några varv runt Bodö flygplats med och utan EBK men framför allt med hårt tryck över både bringa och ben när spaken drogs åt magtrakten.

Tillslut orkade jag inte mer, vet inte vad som tog slut först, soppan i 37:an eller min kondition men efter en stund var jag i alla fall *helt* slut. Ctrl ringde, skjuts till flypplatsen för att möta upp en lättad men trött Ctrl.

Flygningen hem var om jag får säga det mycket vacker och njutbar. Månsken, lite mindre vind och hyfsat med sikt i nattamörkret. Jag ägnade mig fullt åt att agera passagerare och en knapp timme senare satte Ctrl Pipern mjukt och fint på Stockholmsk jord. En timme senare hemma bland barn, pizza och ett gott glas rött.

Jag är helt slut! Tusen tack Ctrl för den mycket trevliga flygturen och tack Nauwa för gästfriheten och en helvetes ride i 37:an.

Jag tyckte det var en grym skillnad att gå från en desktop PC till Johans fantastiska bygge med luftkudde i stolen. Men jag måste fanimej erkänna att steget från Johans fantastiska bygge med luftkudde i stolen till samma bygge med G-dräkt var **ännu större**. Helt makalöst, känns som man gått en brottningsmatch.

Och sist men absolut inte minst fick jag på allvar testa Phlerps eminenta SI. Denna gång var jag åtminstone anständigt påläst på SI'ts landningsmode och kunde med stor behållning avvända det vid landingarna. Det arbete som Phlerp lägger ned är inte alls lika tacksamt då det på något vis blir inbakat i simulatorn men det är icke desto mindre fantastiskt!!!

Nu är det dags att däcka. Vilken otrolig dag, tack alla som varit inblandade!

Och grattis Ctrl till den nya behörigheten!!!

*lycklig och trött men av helt andra orsaker* ;)

Jens/Griffin
snappahead

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names