News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Snygg kärra, har inte kollat men tror att den heter Dyn-aero eller nått liknande.

Jag har planerat att flyga in mig på Barkabys CTWS men den har varit groundad i en evighet nu. Vill ha en billig kärra med bra utsikt för när det bara är någon som vill se stan från ovan.
Control
87th Stray Dogs VFW


Andreas

#177
Dynamic WT-9 verkar det vara efter att ha Googlat runt lite.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

-Brat

ctrl

#179
I eftermiddags när ovädret var lagom hårt/svårt, ägnade jag en timme till att öva instrumentinflygningar till Västerås/Hässlö.

Ur träningssynpunkt var vädret perfekt, en molnbas på ca 900fot, regnskurar och sådär lite lagomt med turbulens, inte så att det blev obekvämt utan bara så att man var tvingad att hålla koll på horizontgyrot.

Enda missen var att jag glömde kameran hemma.

Imorn är planen (Även om det ser mörkt ut nu) att åka till Penemunde i norra tyskland.
Control
87th Stray Dogs VFW


Lupson

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ctrl

Det blir säkert ett besök på museet. (Inget idag, hoppas på imorn)
Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

#182
Penemunde var ett riktigt intressant resmål. Ett ställe jag varmt kan rekommendera alla att besöka. Ett bra museum, med dels en massa historik kring ww2/raketutveckling men även om den fortsatta raketutvecklingen. Lite sovjetmtrl utställda också, av speciellt intresse, SA2, SA3, SA4, SA6... TU22, M23 med flera.

Bra priser! En helt ok cappucino på flygplatsen, 2€, startavg 11€, cykelhyra 4,5€, inträde till museumet 6€, en bratwurst med läsk, 2,5€... Att tänka på är att de bara tar de speciella i praktiken tyska kontantkreditkorten så ta med € i kontanter.

Enda negativa var kvaliten på flygplatsens radio, jag kunde i princip inte höra vad "tornet" sa men eftersson det är en "information" flygplats och jag någonstans i bruset hörde "runway free" så gick allt ändå bra.

En anekdot, kvällen innan filade jag min färdplan över Internet, det tog fyra försök innan jag fått till en IFRplan som systemet tog (tyskarna är petiga). När vi sen väl var i luften var det precis som vanligt, några minuter efter start lämnades vi över till Sweden control och jag fick omedelbart frågan om jag ville gå direkt. Svarade ja och blev klarerad "direct LP, Ronneby, expect vectors for visual RW19".

Vi flög VFR från Västerås till Ronneby, vädret var helt perfekt, lagom många moln att flyga över eller runda. Samma sak på sträckan Ronneby-Penemunde. Vi körde IFR tillbaka till Ronneby och det var som om vädermakterna vistte detta, det hade säkert gått att köra VFR men det hade varit jobbigt. Nu vart det en perfekt IFR tur med ca 35min IMC. Sen från Ronneby till Västerås vart det igen lagomt VFR väder. :D :D :D

Under resan slutade vår transponder att fungera vilket gjorde det hela extra kul. Den fungerade till och från från Tyskland, så jag fick rapportera position manuellt ett par gånger, det var nästan så jag råkade säga "bullseye 125/39" istället för "sturup radial125, 39miles" :D

Jag hoppas på en tripp till Höganäs på lördag 4/8 men just nu finns det inte en endaste vettig kärra att hyra :-/
Control
87th Stray Dogs VFW


Control87th

Idag var definitivt den tuffaste flygdagen för mig hitills.

Jag vaknade vid sju efter att konstigt nog ha sovit bra. Käkade en hyffsad frukost, plockade fram aktuellt väder och kollade att jag hade packat ner allt jag behövde under dagen. Igår kväll hade jag gjort en grundlig färdplanering, vikt&balans, prestandaberäkningar mm. Jag hade order om att vara standby på Bromma från 09:00.

8:45 var jag på Airways i Bromma, mötte skolchefen och kollade igenom min planering mm. Sen var det timmar av väntan medans fjärilarna i magen växte till sig. Först strax före 12 dök kontrollanten som jag skulle flyga upp för, upp. Tanken var att jag först skulle flyga upp för CPL och klassen tvåmotor. Sedan skulle jag få en lunchpaus för att därefter fortsätta med MEIR uppflygningen.... nu blev det ont om tid.

Efter ett helt ok utfört CPL prov, jag hade sjuk tur med planeringen, vindarna och därmed mina headings och tider stämde perfekt.  (tog under stressen in sista steget klaff och ställ i fel ordning under go-around men inget allvarligare än så) Provet slutade med att vi stod på Kjulas bana... min paus reducerades till ca en minuts plockande bland mina papper, därefter startade MEIR-provet :-OO

MEIR provet gick väl iofs helt ok, men jag var rejält trött redan när provet startade så när han under slutet av provet drog en säkring så skärmen framför mig slocknade, tog det rätt många minuter innan jag fått till allt jag behövde på den com och navradio som fortfarande fungerade... jag gjorde såsom checklistan föresriver och slog på autopiloten, den gick naturligtvis sönder direkt därefter... Inte världens bästa aproach till Bromma men vi kom ner till sist :D

Jag fick lite välförtjänta bannor men i stort var han nöjd och ännu en nosigare har CPL och MEIR :D

Det som gjorde dagen så tuff förutom själva uppgiften var naturligtvis att jag inte åt något mellan 8:15 och 17:30 samt att jag inte drack något efter tio...
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW