News:

No significant change

Main Menu

Hängning och knäppljud

Started by F16_Filur, February 11, 2005, 07:19:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Har fått ett problem som händer oregelbundet. Datorn ger ifrån sig ett tydligt knäppande ljud varefter det låter som om en fläkt stannar och startar på nytt. Muspekaren går att röra, men så fort jag klickar på exempelvis startknappen eller nåt öppet fönster i verktygsfältet, låser sig allt.

Lampan för diskaktivitet lyser konstant på frontpanelen vid det här problemet, och jag är tvungen att göra en "hård omstart".

Den enda fläkten i min låda är cpu-fläkten och den fungerar, så jag misstänker ljudet måste komma från en av diskarna. Någon som känner igen detta?

Horizon

Vad har du för hårddisk? Det är väl inte en gammal IBM Deskstar 75GXP? ;)

Det kan faktiskt vara nätagreggatet som spökar också. Jag hade problem med mitt gamla nätagg och då hade jag alla möjliga konstiga symptom i burken. Fläktar som ändrade varvtal och ett system som hängde sig alt. stängde ner helt och hållet.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Jag känner igen det. Jag tror på disken. Jag hade en tre veckor gammal disk som pajade i våras på det sättet. Bytte den mot en större av annat märke som höll ett halvår varvid samma skit hände igen. Jag hade för avsikt att byta den också och var ganska förbannad över all data som jag ville åt på den disken. Därefter slog det mig att jag läst något om att frysa sina diskar för att därefter montera in dem, köra dem och snabbt rädda över viktiga data till en annan disk innan disken tinat riktigt.

Sagt och gjort. Jag plockade lös disken, la den i en anti-stat-påse och om jag minns rätt så la jag den i en fryspåse som jag knöt igen (grejen är ju att inte få kondens på disken), och sedan in med disken i frysen i 48h. Under tiden sprang jag och köpte en stor usb-disk. Medan disken var ur datorn fungerade allt som det skulle.

Efter 48h monterade jag in disken i datorn igen med visst meck eftersom den var så fruktansvärt obehaglig att ta i. Därefter drog jag igång datorn och den startade och gick alldeles utmärkt. Jag räddade över de data jag var intresserad av och körde sedan scandisk och defrag ett antal gånger på disken. Den fungerar fortfarande - peppar-peppar - utan att jag behövt byta den. Jag misstänker att problemet berodde på att jag hade den som nerladdningsdisk och då fragmenteras ju filerna rätt hyfsat. Numera kör jag alltid anti-fragramentation-method vid nerladdningar och defraggar rätt ofta.

F16_Filur

Tjena... nej jag har en 80Gb Maxtor DIAMONDMAX PLUS 9 8mb cache som systemdisk + en Seagate Barracuda IV 40Gb 2 mb.

Nätagget är nytt, ett Antec Neopower 480W..... hoppas det är ok. Vet inte hur jag ska kolla det?

F16_Filur

Intressant BEQ.... ska köra scandisk till att börja med på båda. Defrag kör jag regelbundet med Diskkeeper 8, men nästan bara på systempartitionen. Har en speciell partition på Maxtorn för nerladdningar och filbibliotek, och använder Seagaten som ren backupdisk.

Control87th

Tror på disken... ta backup på allt viktigt nu, disken kan vara minuter från ett totalhaveri.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Kolla tillverkarens hemsida efter ett diagnosprogram som du kan köra för hårddisken. Är det Seagate-disken så heter deras program SeaTools. Du kan tanka hem det HÄR.

Antec gör mycket bra nätagg så det lutar väl mer åt hårddisken.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Å andra sidan gör ju Maxtor och Seagate redigt bra diskar så... =)

Men jag röstar också på disken. Låter som om den har problem med att hålla varv. Då parkerar den huvudena, spinner ner och startar upp igen. Kan vara många saker inklusive lager som håller på att ge sig eller elektronik som håller på att driva ur spec. Har den gått väldigt varm?
Mvh  - Stefan -