News:

No significant change

Main Menu

Hängning och knäppljud

Started by F16_Filur, February 11, 2005, 07:19:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Horizon

Det finns ett litet program som heter HDD Health som övervakar just det som Sledge talar om. Du kan tanka ner senaste versionen hos http://www.panterasoft.com/

Installera det och se om det visar några konstiga värden för din hårddisk, så kanske vi kan närma oss problemets kärna.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Jepp, har backup på allt. Tack för länkarna (höjdarprogram) Horizon, jag kör Panteras just nu så får vi se vart det landar.

Sledge, din diagnos låter väldigt träffande, har dock aldrig mätt hur varma de blir förut. Eftersom jag har systemet på Maxtorn misstänker jag den först (en backupdisk som spårar ur borde väl inte störa op. syst. ?) HDD Health rapporterar också problem för endast Maxtorn:

QuoteUltraDMA CRC Error Count attribute is very low! Check the IDE cable, PCI frequency and system drivers.

F16_Filur

Nu efter cirka två timmar får jag temperaturvarning på Seagaten vid 49 C. Maxtorn ligger på 46 C. Kör med öppen låda, men skulle nog behöva 1-2 fläktar oxå.

QuoteHard drive temperature is 49 Ã,°C. This temperature is not critical but it is time to think about additional cooler for your hard drive.

Horizon

Har du kört SeaTools? Har för mig att det programmet även kan testa hårddiskar av andra fabrikat än Seagate. Gillar verkligen att Seagate gjort sig besväret att lägga ut en img-fil som man kan bränna en bootbar CD-ROM med, eftersom jag inte har någon diskettstation i min burk.

Har du kollat kablar och sånt som föreslås i första varningen?

Temperaturerna du anger är inte farligt höga men det skadar ju inte att fixa bra kylning för hårddiskarna eftersom de har en tendens att bli rätt varma efter ett tag. Lägg handen på en WD Raptor 10000 rpm-disk som stått på ett tag så förstår du vad jag menar... :)

Att köra med öppen låda är faktiskt inte det mest optimala (i de flesta fall). Det är bättre att mecka fram lite bättre kylning genom att se till att du får en kall och bra luftström över elektroniken och sedan skickar ut värmen så fort som möjligt.

Här är en fin liten modd som inte kostar särskilt mycket. Den rör iofs inte hårddiskkylning, men egentligen är det ju bara fantasin som sätter gränserna.

Klipp och klistra-moddning

Sitter själv på en IBM Deskstar (DeathStar) 75GXP på 46,1 GB som börjar leva rövare efter 4,5 år. Just den modellen är notoriskt känd för att krascha big time, så den lever verkligen på övertid nu. Får de kända "scratch-of-death"-ljuden då och då, men än då länge har jag lyckats rädda den från haveri. Har valt att köra den som systemdisk för att inte bli av med något viktigt om den skulle rasa.

Som backup för intressanta filer kör jag två stycken Seagate Barracuda S-ATA på 120 respektive 200 GB.

Horizon

QuoteOriginally posted by Horizon
Sitter själv på en IBM Deskstar (DeathStar) 75GXP på 46,1 GB som börjar leva rövare efter 4,5 år. Just den modellen är notoriskt känd för att krascha big time, så den lever verkligen på övertid nu. Får de kända "scratch-of-death"-ljuden då och då, men än då länge har jag lyckats rädda den från haveri. Har valt att köra den som systemdisk för att inte bli av med något viktigt om den skulle rasa.

Som backup för intressanta filer kör jag två stycken Seagate Barracuda S-ATA på 120 respektive 200 GB.

Quotar mig själv inatt... tänkte bara berätta att min IBM Deskstar 75GXP till slut sade upp kontraktet och packade ihop för några dagar sedan. Hade som sagt de numera kända "scratch of death"-ljuden från disken i ett par veckor innan disken helt lade av. Försökte med allt som stod att finna (IBM Drive Fitness Test osv), men nu är det dags att repa skivorna och bränna skiten i svärfars öppna spis.

Kopplade ur disken och tänkte göra min 200GB Seagate SATA till systemdisk, men det visade sig vara svårare än jag trodde... Först och främst var jag tvungen att leta fram min gamla diskettstation som jag pensionerade för ett halvår sedan (varför måste Windows installationsprogram ha en floppy i datorn för att kunna installera drivrutiner för SATA-diskar? Är inte det lite löjligt?). Efter det var jag tvungen att hämta hem SATA-drivrutiner till mina två Seagates via Baloo's dator och internet. Fick med mig drivarna hem på en gammal sketen floppy och kopplade ihop min nya konfiguration.

Bootade med Windowsskivan, tryckte F6 för att installera SATA-drivarna och det gick till min förvåning bra. Installerade sedan XP på min stora SATA-disk och precis när jag skulle installera drivrutinerna för mitt Nforce2-chipset fick jag blåskärm och burken startade om sig. Windows började ladda och plötsligt dök en skärm upp som sa att någon .sys-fil saknades eller var skadad. Var god reparera ditt OS med Windowsskivan. Tjena.

Okej, jag bootade med Windowsskivan igen och upptäckte att installationsprogrammet inte kunde hitta mina SATA-diskar. Faen, upp och riva i garderoben efter diskettstationen (som jag naturligtvis hade plockat ur så fort förra installationen var klar) och disketten med SATA-drivarna. I med sladdar och diskett och sedan reparera...

Gjorde detta och det var ungefär samma sak som att installera om hela Windows en gång till. Hela proceduren tog en halv dag, med letande efter drivrutiner och surfande hos Baloo. Lagom kul...

Så... är det någon som får liknande problem kan ni slå mig en signal. Jag är expert på detta område nu. :)

Godnatt.

Horizon

Nänä, tyck inte synd om mig alls. Sååå mycket kräver jag ju inte av er. Andra får klappar i ryggen och snyft från höger och vänster, men när Hozirontens hårddisk kraschar sägs inte ett knyst... *suck* :-X

Control87th

lol,

klapp klapp på kinden, ska jag blåsa lite på det onda också :p

Seriöst, hårddiskcrasher är ett elände, jag har tre döda diskar i min låda (varför jag sparar på dem kan man undra). Värst var min sista, en IBM som tyvärr dog innan jag han rädda allt.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Tack Magnus, nu känns det mycket bättre! :)

Ja, kraschande saker tenderar att göra en nedstämd, vad det än är som kraschar. Jag var iofs förberedd, så jag använde bara disken som systemdisk, men jag glömde ju såklart att ta en kopia på mina savegames i Half-Life 2. Lite irry att behöva sitta och spela om halva spelet. :-/

Har du kvar din IBM-disk får du väl skicka den till ibas. Skicka räkningen till Rikspolisstyrelsen. De måste väl beställa såna jobb då och då? ;)