News:

No significant change

Main Menu

Hängning och knäppljud

Started by F16_Filur, February 11, 2005, 07:19:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Horizon, jag testade ett motsvarande program till SeaTools - PowerMax 4.21 - och Maxtorn passerade alla test! Körde också från bootbar CD. Enda nackdelen jämfört med diskett är att man inte får någon logfil skriven.

Kan också nämnas att jag körde testet med endast Maxtorn ikopplad. Bytte CPU-fläkt och då passade det bra att koppla om alla sladdar och prova var disk för sig. Så i den här konfigurationen har där aldrig varit något av dessa nerspinningsproblem.

Lutar åt Seagaten eller trots allt något kontaktfel då.

Visst kan totala ominstallationer lätt ta en halv dag eller mer.... man behöver skriva någon slags "dagbok" medan man genomför proceduren att återkomma till senare. Men oförutsedda saker brukar hända i alla fall. Ingen OS-installation jag gjort har varit exakt likadan. :)

Control87th

När kommer det billiga dubbellagers DVD brännare, skulle vilja bränna en image (på en disk) men min installation är med råge över en normal DVD i storlek :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Jag skaffade Norton Ghost 9.0 och gjorde en image-fil på hela min systemdisk när den var nyinstallerad och tweakad som jag vill ha den. Det enda jag utelämnade var spel och de program jag inte anser vara "must have" vid en ren ominstall. Mycket smidigt program måste jag säga (Ghost 9.0 alltså). Image-filen ligger nu både på en DVD-R och på min backuphårddisk. Ska bli intressant att använda den nästa gång jag ominstallerar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Varje gång jag läser den här trådens rubrik far mina tankar till ett ensamt träd någonstans i Vilda Västern under vilket det står en häst med en cowboy med en snara runt halsen på........ :p :D

F16_Filur

Haha.. jag vet, det slog mig också precis efter jag skapade tråden. :)

Control, det finns väl  några sådana brännare ute nu:

NEC ND-3520A har blivit mycket populär och finns både som bulk och retail runt 500:-
(kylning, datorbutiken, komplett - och webhallen... som verkar ha skickat nd-3500 till folk istället :-OO.

Review

Själv köpte jag precis den här på JME web för 699:-
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=403797
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/%D6vrigt/Produktblad/%D6vrigt/News_ODD_GO-W1616A_E.doc

SledgeHammer

Tja, LG GSA-4163B kostar väl 600-700:- nånting och bränner allt inklusive -RAM. Mycket smidig och trevlig. Rekommenderas.

Kanske ska lägga till att den bränner dual-layer också =)
Mvh  - Stefan -

F16_Filur

När vi ändå är inne på DVD så kollade jag upp det här med regioner på susning. Tänker dels på stationära dvd-spelare man har till tv, dels på interna/externa till datorn - om de är regionsfria så kan man alltså spela filmer från alla regioner utan att den låser sig på någon efter fyra gånger?

Interna spelare verkar annorlunda. Brännaren jag köpte har följande varningstext:

Warning: this is a RPC-II DVD-ROM drive, the number of times you may change regional code setting is limited to 4 times.

Så hur hänger det ihop? Gäller olika regler för interna/externa vs stationära?

Quote1. Regionsfri dvd

1.1 Betydelse:

Att en dvd-film är kodad med region 0, dvs att den kan visas i samtliga dvd-spelare oavsett region.

Det finns även dvd-filmer helt utan regionsavkodning, t.ex. film/Revolution OS.

Att en dvd-spelare har mjukvara som inte är beroende av att dvd-film har samma region som dvd-spelaren. dvd-spelare som säljs i Sverige har region 2, och kan således endast spela region 2 filmer. På de flesta dvd-spelare kan region ändras ett fåtal gånger, ofta 5. Den 5:e ändringen blir då permanent.

Många dvd-spelare för datorer kan göras regionsfria i efterhand då man kan ladda hem icke officiell mjukvara för att sedan byta denna i spelaren.

Control87th

De flesta kan enkelt göras regionsfria antingen programvarumässigt/drivrutinsmässigt eller via flashning av bios på DVD:n

http://forum.rpc1.org/portal.php
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW