News:

No significant change

Main Menu

Beware Uppsala

Started by Magnus, November 27, 2004, 17:22:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Magnus

Idag loggade jag min första timme i en PA-28. Ett första steg mot PPL. Luftrummet i Uppland kommer aldrig bli sig likt igen. Inte Uppsala flygklubb heller. Snart är det dags att skriva teoriprov också.. *brrr*

simon

Har du lagt karriären inom FV på hyllan Magnus?

BEQ

Härligt Magnus! Du vet väl att man får avance "på köpet" bara man genomgått GFU? Planerar att flyga in mig på SK 50 så snart jag har tid över.

Kör du en hel kurs eller bara delar?

griffin

Härligt Mange. Du får briefa mig mer sen :D
snappahead

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Flushy

Grattis! jag e också med i Uppsala fk! jag o min kompis har Sture träff som instruktör, men han kommer inte ner i en Pa28 pga dålig höft så jag antar att du inte har han? hehe...

Obizzz

ahh, det är du som är Flushy, välkommen till forumet då :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

Nä jag har inte Sture Träff, utan en ny flyglärare i min egen ålder faktiskt. Gått TFHS, fick inget jobb, betalade sin egen flyglärarutbildning och nu kör så hårt han kan på Sundbro.

Eftersom jag får tillgodoräkna mig min militära flygtimmar så slipper jag att jag måste flyga 45 timmar innan jag flyger upp vilket känns rätt skönt men jag är fortfarande lite osäker när det gäller det administrativa då ingen på klubben heller har riktig koll på hur man för över militära timmar till det civila förutom att man man fyller i det bara och skolchefen skriver på osv. Samma sak när det gäller "avance". Du får gärna bringa lite klarhet i det här BEQ då du förmodligen är i en liknande sits att du fört över militära timmar och annat till din "Pilot logbook" som jag fyllde i för första gången igår.

Vad jag gjorde var att jag gick klubbens egna teoriutbildning som nu i princip är klar. Det är ju rätt mycket nya procedurer civilt som skiljer sig från det militära. Eller det är snarare så här att det är rätt mycket man måste göra själv nu som man slipper i det militära. Så det kändes rätt vettigt att få en grundlig genomgång på BCL, Navigation, certifikatfrågor osv.

Personligen så ser jag det här mer som en kul men rätt dyr hobby att åka upp o lajja lite på helgerna. Om det kommer leda till CPL och ATPL det får vi väl se.