News:

No significant change

Main Menu

Beware Uppsala

Started by Magnus, November 27, 2004, 17:22:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simon

Jag ställer frågan igen:


Har du lagt ner FV-karriären?

Magnus

QuoteOriginally posted by simon


            Jag ställer frågan igen:


Har du lagt ner FV-karriären?

Nä. Som jag skrev :) "Personligen så ser jag det här mer som en kul men rätt dyr hobby att åka upp o lajja lite på helgerna."


BEQ

Jag läste in teorin på egen hand och sedan var jag tvungen att skriva klubbens eget prov innan jag fick skriva på riktigt. Glöm för allt i världen inte bort "human factors" - där det viktigaste är att veta huruvida det logiska tänkandet sitter i höger eller vänster del av hjärnan och om rökning är a) bra, b) dåligt, c) mycket dåligt eller d) riktigt jäkla superdåligt för hälsan. Råkade själv ut för de frågorna vid skriftliga provet.

Sedan tog jag 5 lektioner anpassade efter min egen smak. Dessa koncentrerades till start och landning med PA-28 och nödprocedurer med bedömningslandningar. Därefter flög jag upp.

Jag för en vanlig civil loggbok över vad jag flugit civilt (förutom att det trillade in en timme F-16 där också :-) ).  Sedan brukar jag kopiera mitt besättningskort lite då och då och lägga det som bilaga i loggboken. Avance-behörigheten har jag inte fått inskriven ännu fastän jag har rätt till det. Får gå på skolchefen igen.

Ctrl och Maverix har väl rätt bra koll på vad det finns för datahjälp nu för tiden med att plugga in teorifrågorna.

Magnus

Klubben (Uppsala i mitt fall) har rätt bra koll på teorin och jag ska skriva deras prov den 13/12 tror jag det var. Skulle kunna lägga dessa frågor i ett PM men eftersom det här är min egen tråd så låter jag alla andra se :)

BEQ, i Pilot Logbook har du fyllt i din militära flygtid och höftat till antal landningar, mörker, IFR tid osv? Har sedan någon på klubben bestyrkt detta och hur gick det till?

Vad sa uppflygningskille på Luftfartsverket när du flög upp och inte hade din 45 timmar och hur reddes situation upp?

Jag får lite olika budskap när jag pratar med olika människor inklusive luftfartsverket själva så jag är bara ute efter lite "hands-on" erfarenhet.

Kopia på besättningskort funkar ju bra för mig men det vore bra att få in det i "boken" på rätt sätt från början om möjligt.

BEQ

Jag har inte fört över något sådant till min loggbok utan jag har bara med mig mitt besättningskort och så får den som eventuellt är intresserad titta i det.

Uppflygningen gjorde jag med en bekant till farsan, som är fd ff. Det blev lite smidigare på så sätt. Han hade inget att anmärka på i den vägen. Jag hade heller inte skaffat något radiocert. På klubben var de helt bestörta och förstod inte hur vi kunde kommunicera i FV utan det :-OO
Kontrollanten gav fullständigt fan i om jag hade radiocert eller inte.

Du måste bära en sak i åtanke - LFV är till bredden fyllt med idioter. I alla fall har jag inte lyckats stöta på en enda vettig människa där under alla mina kontakter med dem. Har för mig att jag beskrev detta i någon tråd häromåret.

Magnus

Jag tror jag börjar få grepp på det hela. Så här står det i BCL-C 2.2 mom. 4.4


---------------------------------------------------
4.4 Tillgodoräknande av militär flygutbildning

4.4.1 Sökande som enligt intyg från militär flygchef med godkänt resultat genomgått militär teoretisk och praktisk flygförarutbildning motsvarande kraven ovan skall genomgå kompletterande teoretisk och praktisk utbildning vid en godkänd flygskola samt avlägga teoretiskt prov (A-prov) och flygprov inför Luftfartsinspektionen. Utbildningen får förkortas efter skolchefens bedömning. (LFS 1995:53)

----------------------------------------------------

Det verkar vara helt oviktigt att föra över militär tid till den civila boken. Det enklaste verkar vara att ta med sig besättningskortet faktiskt. Frågan är om det räcker. Jag är ingen flygtids-fetischist vilket det verkar finns många utav utan jag försöker förhindra en uppflygningssituation där då framkommer att, "alla papper inte är i sin ordning".

Efter att ha läst ett gäng BCL bestämmelser nu så verkar det generellt vara lika överallt. Har man gjort det militärt så behöver inte göra mängdträning civilit men teori och praktiska prov måste genomgås. Skolchefen på flygskolan avgör.

Får väl slänga in mitt intyg från GFU gissar jag längst bak i boken också.

simon

QuoteOriginally posted by Magnus


           
QuoteOriginally posted by simon


            Jag ställer frågan igen:


Har du lagt ner FV-karriären?

Nä. Som jag skrev :) "Personligen så ser jag det här mer som en kul men rätt dyr hobby att åka upp o lajja lite på helgerna."


Jo, precis men jag förstod inte rikgti vad du menade med det.

Jag har fått för mig att du flyger från F4-Östersund. Hur kan man då "åka upp" till Uppsala för att flyga?

Magnus

Aehm, jag bor i Uppsala. Anställd av F4 i Östersund och har min flygtjänst i Luleå. Logiskt va?