News:

No significant change

Main Menu

D-link + router

Started by griffin, October 28, 2004, 20:53:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

En erfarenhet rikare, som kanske kan komma till nytta för andra.

Köpte efter vissa funderingar (som finns här nånstans på forumet, orkade inte leta reda på var) en router med trådlös kapacitet. D-Link 504 blev det. Efter att jag installerat den började problemen...

Periodvis gick det bra, med vissa dagar/nätter kopplades jag ned stup i kvarten, som intensivast varannan minut ibland nån gång i halvtimmen. Misstankarna föll ju onekligen på nyinköpta hårdvaran men telia har inte heller varit nån storfavorit i sådana sammanhang och i perioder gick det ju bra.

Mycket sökning på nätet, men få fungerande lösningar. Att köa saker i DC var ett helvete eftersom man torskade köplatserna stup i ett vid netkoppling. Spela online inte att tala om...etc.

Nåväl...Jag kontaktade D-Links support för att se om de kände till något problem med routern eller folk som hade problem med t.ex Telia. Mest en trevare efter pekare till mer information eller information om vad den kan sökas... som vanligt i sådana sammanhang blev svaret lite "goddag yxskaft" - i detta fall "har du uppgraderat firmware?". Skadar inte att prova, jag provade, hjälpte inte. Ny fråga. Sen vart det tyst.

Jag surnade till lite efter en tid, det var ju bara en enkel fråga men så dök det ned ett litet meddelande: "vi skickar en ny enhet, kommer strax." Mycket riktigt, några dagar senare hade jag en D-Link 614 på posten. Nu funkar det klockrent, peppar peppar.

Vad vill jag komma med detta: Tja, några saker:

1. Köp inte D-link 504. Uppenbarligen har den problem eftersom de valde att skicka en ny modell (614) som ersättning utan att ens fråga ut mig om nåt. Jag ville ju bara ha några tips om var jag skulle leta info...

2. D-link var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående både vid mail och telefon. Om de brister i sina produkter kompenserar de det väl med sin support. Att de var korthuggna första mailet förlåter jag, för det var de inte vid telefon. Mail är ibland överskattat kommunikationsmedel

3. Våga fråga om nåt strular. Och våga stå på er. Jag behövde inte denna gång och kanske är det självklart för de flesta men själv är jag ganska "skygg" och gillar inte att göra sådana samtal...

Var väl bara det. :)
snappahead

Obizzz

De jag har pratat med på D-link via telefon var faktiskt också ganska dryga :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Åfan. Jaja, se där. Jag är iaf nöjd med min bättre, gratis D-link router =)
snappahead

deBug

Quote
1. Köp inte D-link 504.
Ingen fara, jag skulle aldrig köpa en D-link!
;)

Min efarenhet av D-link och Zyxel är att de ofta strular och har dålig kvalite.
Lägger man på ett par tior kan man oftast köpa Netgear som är ljusår bättre även om de också är ett lågprismärke.
Skillnaden är att de utvecklas av jänkare istället för taiwaneser, det märks.

//deBug

Brat

Har en D-Link 604 och en Zyxel 645, de snurrar på bra, D-linken kan man hålla kaffet varmt på!
-Brat

griffin

Hehe

Hade inte hört nåt ont om D-link förrän efter jag köpte en. Suck. Antar att de vet om att just  504 strular eftersom de skickade en annan modell så lättvindigt... har hört andra som haft strul med den...

Nåväl, den nya funkar finfint, inge problem där inte.

Hade jag köpt idag hade det nog blivit netgear. Ironiskt nog kostade de lika mycket när jag köpte, den jag tog och en motsvarande av Netgear men då hade jag inte nån aning om att man borde ta den ena framför den andra (tvärtom snarare, hade bara hört nåt om dlink och det var positivt).

Nåväl... så kan det gå. Dlink är nog helt ok, om man undantar 504 iaf =)
snappahead

ft

504 är inte trådlös, 514 är... och jag har just köpt en. Inga problem där, bästa sen färdigskuret bröd. Inga nerkopplingar hittills, ta i trä!

Alltid varit nöjd med mina D-linkgrejor, kort och hubb... ptja, tills den senare brann upp här för någon månad sedan. Jepp, något stekte. Plasten kring nätadaptern hade smält... Föredrar faktiskt D-links NIC före t ex 3Com, mindre mäck (även om alla är rätt mäckfria idag).

Griffin, har ni drag på bilen? Vill du med till Gävle en sväng för hämtning om jag betalar soppa + en slant för slitage? :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Då är det 514 jag menar, för trådlös är den. Nåväl. För mig funkade den kass, 614 däremot går som en klocka.

Dessvärre ingen drag nej, och känner ingen rimligt närastående med en heller, annars hade det varit luuuugnt.

När skall du dra täntke du?
snappahead