Ryssland, Putin och Tjetjenien

Started by Mr Jim, September 03, 2004, 11:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mr Jim

#56
Simon>Folk och försvar är också hyfsade, funderar på att samla ihop en länksamling med bra sidor med info för hemsidan och forum:et. Soldfs forum är ibland skrämmande ja, inte mkt kritiskt tänkande där vilket jag iofs saknar på många diskussionsforum. Men det är svårt när allt sker anonymt, fast här är det ju lite mer "öppen"-stämning då många träffat varandra IRL.

Folk och försvar

http://www.cff.se/

Här finns mkt läsvärt också, FOI

http://www.foi.se/FOI/templates/PublicationPage____171.aspx

Tittat lite på den där diskussion på SoldF, det finns människor där som på fullt allvar tror att Ryssland kommer invadera när som helst(och dom verkar ha trott det i 10 år nu), går man runt så och tänker som människa blir man nog rätt paranoid skriver en amatörpsykolog som jag, skulle vara intressant att göra en idiotdiskussionanalys på SoldF.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Phlerp

QuoteOriginally posted by Mr Jim

Tittat lite på den där diskussion på SoldF, det finns människor där som på fullt allvar tror att Ryssland kommer invadera när som helst(och dom verkar ha trott det i 10 år nu), går man runt så och tänker som människa blir man nog rätt paranoid skriver en amatörpsykolog som jag, skulle vara intressant att göra en idiotdiskussionanalys på SoldF.

Diskussionerna på SoldF liknar i mångt och mycket diskussioner man ofta hittar på religiösa fundamentalistiska forum. Det verkar som om det finns ett djupt behov hos en del människor att frossa i undergångstankar. Ofta handlar det om att de är de enda som förstår hur det verkligen ligger till och många gånger skall de, genom sin förståelse/tro, klara sig när väl ryssen/satan kommer.

På ett sätt tragiskt att se, men samtidigt lite underhållande.

BEQ

Rätt suspekta människor finns också som Phlerp säger i de kretsarna. Nu i helgen var det manifestation här i stan där Nätverket mot imperialism - För global solidaritet :-OO :-Z :-OO  - gjorde sitt bästa för att protestera mot NATO och mötet i Åre. Rätt osmakligt med en kista och någon kvinna som var utklädd till präst och gick runt och delade ut lappar, bl a ca 10-11-åringar som hon frågade: "inte vill väl ni att det ska komma en massa elaka farbröder till Sverige?". :-(

Däremot är som sagt aktiviteterna i Ryssland mycket intressanta. Försvarsutgifterna höjdes förra året med 43 %. Sen på går det en del annat spännande också som gör att jag tycker att vi börjar dra öronen åt oss. Det känns som att de 10 åren börjar gälla nu i dagarna om Ryssland inte svänger mycket snart.

granQ

Lite mer om ungdomarna för putin..

http://english.mn.ru/english/issue.php?2005-17-7


angånde ryssland osv, man får inte glömma att av dom senaste 60 åren så har har ungefär 10 år varit "fri" media, och då startade det i en kris. Inte konstigt att blir så "mycke" nyheter om att ryssland rustar osv nu.

Så räknar man antalet artiklar med "ryssland" rustar/hotar budskap så är det alldels säkert mycke mer än för 20 år sen, jämför med USA och troligen runt samma. Skillnaden är att USA anses rusta för kunna kriga i olika små ställen medans ryssland troligen skulle ligga och drömma om att invandera sverige.

soldf är dock fortfarande en väldigt bra källa för få reda på hur många patroner ett ak5 magasin innehåller och annat som är smidigt för SFP crew att veta ;)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Phlerp

#60
QuoteOriginally posted by granQ

soldf är dock fortfarande en väldigt bra källa för få reda på hur många patroner ett ak5 magasin innehåller och annat som är smidigt för SFP crew att veta ;)

SoldF för att ta reda på hur många patroner ett AK5 mag tar? Är inte SoldR Mtrl P en bättre källa isf? :D :D :D :D

BEQ

Skillnaden mellan USA och Ryssland är att USA har inte samma anspråk på våra grannländer i öster. De bedriver inte heller militär verksamhet i närområdet på samma sätt som Ryssland. Jag tror inte heller att Ryssland kommer åkandes över pölen i Pomornik, Ropucha, Alligator och Ivan Rogov. Risken ligger snarare i att en kris/konflikt runt Östersjön med säkerhet kommer att dra in oss på ett eller annat sätt.

Däremot kan nog instämma i att det där är väl ungefär vad det går att använda soldf.coms forum till, men även i de fallen skulle jag se det som tveksamt korrekt.

simon

QuoteOriginally posted by BEQ
Däremot kan nog instämma i att det där är väl ungefär vad det går att använda soldf.coms forum till, men även i de fallen skulle jag se det som tveksamt korrekt.

Nja, det beror ju på vad det är man frågar om. En fråga om stridsfordon 90 eller jaktviggen exempelvis, skulle nog kunna besvaras rätt exakt där, då det finns en hel del fackkunskap inom just de områdena... Men som sagt, det beror ju på vad man frågar om, vad som diskuteras, och vem som diskuterar. Klart är iaf att det inte är ENBART idiot-MÖPar därikring... Precis som här...typ.... :P

Jotte

QuoteOriginally posted by Phlerp


           
QuoteOriginally posted by granQ

soldf är dock fortfarande en väldigt bra källa för få reda på hur många patroner ett ak5 magasin innehåller och annat som är smidigt för SFP crew att veta ;)

SoldF för att ta reda på hur många patroner ett AK5 mag tar? Är inte SoldR Mtrl P en bättre källa isf? :D :D :D :D

Phlerp får veckans:


:p :D