Ryssland, Putin och Tjetjenien

Started by Mr Jim, September 03, 2004, 11:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simon

#48
Ryssland kan hota svensk säkerhet -Rapport från FOI


QuoteRyssland har blivit en auktoritärt styrd enpartistat, som satsar stora summor på ett stärkt försvar samtidigt som friheterna och rättigheterna inskränks. Det riskerar att påverka Sveriges säkerhet.

Den slutsatsen dras i en ännu inte publicerad rapport som regeringen beställt av Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, uppger Aktuellt.

-Fortsätter utvecklingen på det här sättet blir Ryssland en oberäknelig och auktoritär stat med allvarliga problem i vår närhet, säger projektledaren Jan Leijonhjelm, FOI.

-Vi anser att utvecklingen går i en klart negativ riktning. Demokratiutvecklingen bakåt nu under Putins andra period. Under den första stagnerade den. Vi ser hur mediafriheten inskränks och andra orostecken som även omvärlden uppfattat. Ryssland har i praktiken blivit en enpartistat dock mycket auktoritärt styrd, säger Jan Leijonhjelm, projektledare FOI.

Här förs en väldigt intressant diskussion om artikeln och det som hör därtill.

BEQ


simon

Japp.

Citerar "Nubben" från det forumet:

QuoteNyhet från Finland på Rysslandstemat...

Vad tror ni att det är frågan om? Knappast ett misstag i alla fall.

Hufvudstadsbladet om samma sak.

Nu vet jag inte vad du tycker om soldfforum, och hur du grundar de åsikterna, men 1Ã,½-2 sidor in i tråden blir diskussionen rätt intressant...(tycker jag)

BEQ

Ska jag vara ärlig tycker jag att det är skräp och inget annat än rent skräp.

granQ

kan bara hålla med BEQ om soldf, lite mycke "nähh vi som är soldater vill inte ha krig, ingen vill vara mer arbetslös än en soldat" för i nästa sekund tolka allt som ett hot mot sverige, och att vi måste satsa mer, framförallt måste man kriga hela tiden..

Dock finns stort tekniskt kunnande som kan vara bra, men "hotbilds" diskussioner på soldf's funkar sällan..


Min åsik om ryssland som ökat hot, visst kan väl hålla med om att det är en ökad "risk för hot" med Putin men inte ett ökat hot.

Vad gäller luftkränkingar är det väl som vanligt..

Ryssland tappar utrymme i forna östländer och försöker påverka, men något "hot" finns väl egentligen inte.

Det är uzebekistan, tjetjenien och "isolerade" länder som ryssland kan hota.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

simon

#53
Var på nätet kan jag hitta ett bra diskussionsforum angående dessa frågorna? Har ni några tips och förslag?

Väldigt intresserad av säkerhetspolitik, och vill gärna läsa och höra mer sådana här diskussioner. Jag ser mig själv som mindre vetande inom det området, och brukar därför hålla mig borta från att skriva något så gott det går.

Eller är denna diskussionen enbart värd mödan att leta upp, i lunchsalen på HKV och/eller i försvarsdepartementets sammanträdesrum?

Man får väl helt enkelt nöja sig med skräpet.

För övrigt kan jag hålla med BEQ till viss del, mycket skit är det. Men ibland dyker det upp ett och annat guldkorn. Särskilt den breda massan av kompetent folk inom helt skilda områden gör det forumet till det enda forumet jag besökt, som kan ge mig riktigt bra och bred information inom flest ämnen.


@granq

Läser man artikeln så får man intrycket av att det inte riktigt är "som vanligt"... Men det är ju en högst subjektiv uppfattning, om vad man anser vara "vanligt".

QuoteDet senaste halvåret har ryska militärplan kränkt finskt luftrum drygt tio gånger, vilket är mer än någonsin förr.


BEQ

Jag tror inte du kan hitta något bra nätforum för försvar och säkerhetspolitik. Soldf är definitivt inte bra på något sätt. Beträffande kompetent folk, har jag haft svårt att kunna uttyda närvaron av sådant de gånger jag läst forumet. Den information som återges på soldf tar jag med en rejäl nypa salt eftersom den oftast är mer katastrofalt felaktig än någorlunda rätt, men folk kanske vill överdriva eller hugga på rykten?

Allmänna FörsvarsFöreningen är väl annars ganska bra, men den debatten sker i tidningen Vårt Försvar.  Länk Sen kan du ju alltid börja prenumerera på ÖB:s och försvarsministerns nyhetsbrev.

Angående kränkningarna är det naturligtvis intressant, men enligt huvudstadsbladet rör det sig ju om transportflygplan och även om det har varit många kränkningar kan det ändå röra sig om misstag. Det internationella luftrummet i Finska Viken är mycket smalt och det kan också röra sig om missförstånd vad gäller diplomatic clearance eller från ett kontrollorgan till ett annat.

simon